اقتصادی

طرح‌ های پیشنهادی حفظ سبد لبنی خانوارها با حذف ارز ترجیحی

 با توجه به سهم بالای نهاده‌های دامی در هزینه تولید شیرخام، این نگرانی وجود دارد که با حذف این ارز، قیمت محصولات لبنی افزایش یابد و این موضوع کاهش بیشتر مصرف این محصولات را به دنبال داشته باشد؛ موضوعی که موجب تشدید نگرانی فعالان حوزه سلامت شده است و نسبت به افزایش بروز بیماری ها مربوط به آن در جامعه هشدار داده‌اند.

چندی پیش،  علی احسان ظفری، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، اعلام کرد: گرانی‌های پی در پی و بی‌توجهی دولت، منجر به کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات شده است. ظفری، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی نیز هشدار داد: برنامه دولت برای افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی باعث می‌شود که سرانه مصرف از ۶۰ به ۴۰ کیلو تا پایان سال برسد.

همچنین جلال الدین میرزای رزاز، رییس انجمن تغذیه ایران  مصرف شیر و لبنیات در ایران فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و متاسفانه در حال حاضر وضعیت نگران کننده ای را ایجاد کرده به گونه ای که سرانه مصرف شیر که در سال های گذشته رو به فزونی و به میزان حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلو در سال نیز رسیده بود طی دو سال گذشته به دلیل مشکلات اساسی اقتصادی در کشور و افزایش قیمت شیر روند نزولی پیدا کرد.

احتمال توزیع بن کارت لبنیات

چند روز پیش عبدالله قدوسی، مدیرعامل صنایع شیر ایران، خبر داده است؛ احتمال دارد دولت برای حمایت از دهک های پایین و اقشار آسیب‌پذیر جامعه بن کارتی توزیع کند تا این افراد بتوانند فرآورده های لبنی را بعد از حذف ارز کالاهای اساسی خریداری کنند.

البته وزارت جهادکشاورزی قبل از این اعلام کرده بود که، تمام توان خود را به کار خواهد بست تا در صورت حذف ارز ترجیحی امنیت غذایی برای تمامی اقشار جامعه به ویژه کم درآمدها حفظ شود و طرح های را نیز برای این مهم به دولت پیشنهاد داده و با جدیت پیگیری آن‌ها است و به نظر می رسد؛ طرح بن کارت لبنیات که مدیرعامل صنایع شیر ایران از آن خبر داده است، یکی از آن‌ها باشد.

آنطور که محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اعلام کرد: تلاش برای حفظ سبد غذایی خانوارها با حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده های خوراک دام، تنها به طرح بن کارت محدود نمی شود و طرح های دیگری نیز در دستور کار وزارت جهاد به عنوان متولی اصلی امنیت غذایی کشور قرار دارد.

وی اظهار کرد: تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده های خوراک دام تصمیم درستی است، اما باید برای کاهش آسیب آن به مصرف کننده بخصوص دهک های کم درآمد آماده بود. 

بنی طباء با تاکید بر اینکه عمده تولیدکنندگان موافق حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی هستند و جهاد کشاورزی نیز برای اجرای درست این طرح، جلسات کارشناسی متعددی با ذینفعان در زنجیره های مختلف تولید برگزار کرده است، افزود: تولیدکنندگان همکاری حداکثری با وزارت جهاد خواهند داشت و جای هیچگونه نگرانی از بابت تامین کالا و عرضه آن برای مصرف کنتدگان نخواهد بود.

بنی طبا تصریح کرد: با حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده های دامی، منافع حاصل از آن را می توان به دهک های محروم اختصاص داده شود تا به این ترتیب مصرف کننده از افزایش قیمت در پی حذف ارز ترجیحی آسیب نبیند.

به گفته وی؛ در بخش محصولات لبنی، انجمن لبنی طرح هایی را به وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد داده است که نه فقط اقشار کم درآمد بلکه تمامی اقشار جامعه از آن منتفع شوند.

طرح های پیشهادی برای تامین سبد لبنی خانوارها

 بنی طباء طرح «بن کارت» را یکی از این طرح ها عنوان کرد که برای دهک های کم درآمد در نظر گرفته شده است که اعتبار مورد نیاز آن می تواند از محل مابه التفاوت آزاد شدن ارز ترجیحی تامین شود. 

وی تصریح کرد: بن کارت غذایی، کارت خریدی است که دهک های کم درآمد می توانند از طریق آن اقدام به خرید اقلام ضروری سبد خانوار از جمله محصولات لبنی کنند.

بنی طباء در پاسخ به این پرسش که با این بن کارت چه محصولات لبنی و با چه قیمتی را می توان خرید، گفت: مردم می‌توانند با این بن کارت محصولات لبنی ضروری سبد خانوار یعنی شیر، ماست و پنیر که قیمت آن با حذف ارز ترجیحی تحت تاثیر قرار می گیرد را از هر فروشگاهی که در دسترس آن ها است خریداری کنند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی این طرح را جزو طرح هایی دانست که در سال آتی می توان انتظار اجرایی شدن آن را داشت.

وی معتقد است؛ در این روش کرامت دهک های محروم جامعه حفظ می شود و دیگر شاهد بستن صف های طولانی برای خرید مایحتاجشان نیستم.

بنی طباء دیگر طرح در دست پیگیری را طرح «توزیع شیر مدارس» عنوان کرد و آن را اصلی ترین طرح برای حراست از سلامت نسل آینده کشور و کاهش هزینه های درمان خانوار عنوان کرد .

وی یادآور شد: اعتبار بیشتری نسبت به سال گذشته برای توزیع شیر مدارس در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده است و شایسته است وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حداکثر اعتبار را دریافت و طرح توزیع شیر مدارس را بار دیگر احیا کند.

بنی طباء با بیان اینکه این طرح تامین کننده سلامت نسل کودکان و نوجوانان کشور است، افزود: بیشترین رشد قدی و ذخیره تراکم استخوانی فرد در این سن انجام می شود و توزیع شیر مدارس می تواند فارغ از دهک های درآمدی، جامعه سالم تر را در آینده به وجود آورد و هزینه حوزه سلامت را برای کشور کاهش دهد.

وی طرح سوم پیشنهادی که اکنون وزارت جهادکشاورزی در حال پیگیری آن است را «عرضه مستقیم محصولات لبنی» توسط تولیدکننده در فروشگاه ها و سامانه های اینترنتی بر شمرد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: در این طرح محصولات لبنی با کمترین سود توسط تولیدکننده بدون واسطه از طریق راه های عنوان شده در اختیار همه اقشار جامعه قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش؛ متوسط سرانه جهانی مصرف لبنیات ۱۸۰ کیلوگرم است، در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور ما به نیمه این میزان نیز نزدیک نیست. امید است، با تامین اعتبار و اجرای طرح های پیشنهادی میزان مصرف شیر و لبنیات بیش از این در کشور کاهش پیدا نکند و شاهد اندکی بهبود در آن باشیم، چراکه نتیجه کاهش مصرف لبنیات صرف هزینه بسیار بیشتر با از دست رفتن سلامت جامعه ای است که رو به پیری می رود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا