بازارهای داخلی

وظیفه بودجه، حمایت از بازار نیست

 نفوذ بورس در زندگی بیش از ۵۰میلیون ایرانی، سبب شده توجه به منافع بازار سرمایه در بودجه سال ۱۴۰۱، افزایش چشمگیری پیدا کند. با این وجود دولت سیزدهم به این حمایت‌ها بسنده نکرده، به گونه‌ای که پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، بسته‌ای ۱۰بندی توسط وزیر اقتصاد، در حمایت از بورس ارائه شد که با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارشناسان اقتصادی مواجه شد.

مهم‌ترین ایرادی که اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی به این بسته وارد می‌دانند، تورم‌زا بودن و ایجاد رانت برای بخشی از ذی‌نفعان در برخی صنایع است. در روزهای اخیر صداهای مخالفی از مجلس نیز با این بسته عجیب به گوش می‌رسد؛ سید غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به تشریح موضع خود نسبت به پیشنهادات مطرح شده موسوم به بسته خاندوزی، پرداخت.

ریشه مشکل در مدیریت است

نظری در ابتدا، با تاکید بر این نکته که وظیفه بودجه، حمایت از بورس نیست، گفت: مشکل بورس مدیریتی است. دولت گذشته، مردم را به بورس دعوت کرد اما بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری را فراهم نکرد. به همین دلیل، رشد حبابی سال گذشته بورس، رخ داد. بورس باید مدیریت می‌شد. حدود ۵۰میلیون نفر در بورس سرمایه‌گذاری کردند و دولت باید حداقل اصل پول آن‌ها را برگرداند.وی ادامه داد: در این مسیر، صندوق تثبیت بازار سرمایه باید مورد توجه قرار بگیرد. با این وجود، ۶هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است، کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد. همچنین باید یک برنامه‌ریزی کلی درباره شرکت‌های سودده انجام شود تا زیان‌های مردم را جبران کنند.

حقوقی‌ها از سهامداران خرد حمایت کنند

نماینده مردم اردبیل در بهارستان، به انتقاد از عملکرد حقوقی‌های بازار سهام پرداخت و اظهار کرد: حقوقی‌ها در زمانی که شاخص افت می‌کرد، سهام می‌خریدند و با قدرت تبلیغاتی خود، شاخص را بالا برده و سپس سهام‌های خریداری شده را می‌فروختند. حقوقی‌ها، که سهامداران عمده بورسی هستند، باید از سهامداران کوچک‌تر حمایت کنند. نه اینکه فقط به فکر منافع خود باشند.

لزوم تخصیص پول بورسی‌ها به بخش تولید

نظری در ادامه تصریح کرد: آقای خاندوزی کار سختی در پیش خواهد داشت. با این افرادی که در حال حاضر در بورس حضور دارند، نمی‌توان بازار را مدیریت کرد. باید اشخاص نترس، توانمند و اقتصاددان درباره بورس تصمیمات قاطع بگیرند. اگر این افراد برنامه‌هایی مطرح کنند، مجلس و دولت هم از آن‌ها حمایت خواهد کرد. علاوه بر این، می‌توان از تجربه کشورهای خارجی برای اصلاح شرایط بازار سرمایه استفاده کرد.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: این امکان وجود داشت که با پول بسیار زیادی که مردم وارد بورس کردند، اکثر پروژه‌های عمرانی کشور، بخصوص در بخش آب را تکمیل کرد. اگر پول‌های مردم در بورس، وارد بخش تولید می‌شد، امروز مشکلی در بازار سرمایه وجود نداشت. در این شرایط هم اقتصاد کشور نجات پیدا می‌کرد، هم به رشد اقتصادی کمک می‌شد و هم بورس ایران، یک بورس واقعی می‌شد.

بسته خاندوزی در مجلس هم طرفدار ندارد

نظری در پایان، در واکنش به بسته پیشنهادی وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس، گفت: آنچه که در بودجه وجود دارد، تخصیص ۶هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه است. مجلس باید درباره منابع همین مبلغ هم قانع شود. از طرفی منابعی که در بسته حمایتی خاندوزی برای تخصیص ۳۰هزار میلیارد به بازار سرمایه مطرح شده است، صندوق توسعه ملی است که کارکرد اصلی آن در اساسنامه صندوق، حمایت از تولید، صادرات و ایجاد زیرساخت‌های جدید است. بنابراین به نظر نمی‌رسد این بسته ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه در مجلس رای بیاورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا