بازارهای خارجی

ازسرگیری اعتراضات در لبنان به دنبال تشدید بحران اقتصادی

معترضان لبنانی در اعتراض به ادامه فروپاشی اقتصادی و اجتماعی این کشور و در شرایطی که لیره لبنان به پایین ترین سطح از ارزش خود رسیده و احتکار دارو نیز همچنان به عنوان یک معضل اصلی ادامه دارد جاده‌های اصلی این کشور را مسدود کردند.

همچنین خیابان‌های اصلی دیروز در اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی شاهد مسدود شدن برخی از راه های اصلی بود.

تظاهرات کنندگان لبنانی با سوزاندن لاستیک‌ها بزرگراهی را در منطقه الناعمه که بیروت را به جنوب لبنان متصل می کند مسدود کرده و اعتراضاتی علیه ادامه بحران اقتصادی به راه انداختند.

در منطقه النبطیه در جنوب نیز شماری از معترضان جاده اصلی را با موانع آهنی بستند و همچنین لاستیک‌هایی را در وسط جاده‌ها به آتش کشیدند. این معترضان با سر دادن شعارهایی ادامه بحران اقتصادی و بحران سوخت در لبنان را محکوم کردند.

در منطقه البقاع نیز معترضان در ادامه اعتراض به فروپاشی اوضاع معیشتی جاده اصلی منتهی به یکی از گذرگاه‌های مرزی سوریه را با موانع خاکی و سنگی و سطل‌های زباله مسدود کردند.

همچنین ده‌ها تن از لبنانی‌ها که سپرده‌های بانکی آنها به غارت رفته است تجمع اعتراض آمیزی در مقابل بانک مرکزی لبنان در بیروت برگزار کردند.

تظاهرات کنندگان لبنانی درباره هرگونه آسیب رسیدن به سپرده‌های بانکی خود به مسئولان هشدار داده و خواستار پس دادن سپرده‌ها به صاحبانشان شدند. حومه بانک مرکزی لبنان همچنین شاهد تجمعاتی بود که در آن معترضان شعارهایی علیه «ریاض سلامه» رئیس این بانک سرمی‌دادند.

یکی از معترضان لبنانی به نمایندگی از انجمن سپرده‌گذاران لبنان خواستار اعتصاب در مقابل بانک مرکزی شده و طبقه سیاسی را مقصر سقوط مالی لبنان دانست.

طی روزهای اخیر لیره لبنان روند نزولی را طی می‌کند و ارزش آن در بازار سیاه به ۱۵ هزار پوند لبنان به یک دلار آمریکا رسیده است.

اعتصاب سراسری داروخانه‌ها

همچنین داروخانه‌های لبنان روز گذشته که همزمان با تاخیر در تشکیل دولت لبنان و بحران سیاسی، درگیر پیامدهای بحران مالی و اقتصادی این کشور هستند شاهد یک اعتصاب عمومی بودند.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد بیشتر داروخانه‌ها در استان‌های مختلف درهای خود را بسته‌اند.

مسئولان این داروخانه‌ها درباره اعتصاب عمومی خود اعلام کردند که داروخانه‌ها تقریباً خالی شده‌اند و به ویژه بعد از اینکه وارد کنندگان دارو به وعده‌های خود درباره تامین نیازهای دارویی داروخانه‌ها عمل نکردند سلامت بیماران و شهروندان لبنانی در خطر است. در حال حاضر داروهای بیماری‌های مزمن و حتی بیماری‌های ساده و شیرخشک نوزادان نیز در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود و این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست.

این منابع همچنین اعلام کردند که بانک مرکزی برخلاف وعده‌ای که داده بود وجوه مورد نیاز را به صاحبان شرکت‌های واردکننده دارو پرداخت نکرده است.

همچنین صف کشیدن خودروها در برابر پمپ بنزین‌ها صف‌هایی چنان طولانی ایجاد کرده که باعث ترافیک سنگین در اکثر خیابان‌ها شده است. شماری از پمپ بنزین‌ها با خالی شدن مخزنشان تعطیل شده‌اند.

این وضعیت بر نارضایتی‌ها افزوده و تجمعات و اقدامات اعتراضی‌ای هم در نقاط گوناگون بیروت و دیگر شهرها دیده می‌شود. معترضان می‌گویند که دولت عمدا این کالاها را تأمین نمی‌کند تا بعد قیمت آنها را افزایش دهد.

از اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون لیره لبنان ۸۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این وضعیت و کمبود ارز باعث شده که بانک‌ها محدودیت‌های شدیدی بر دسترسی مردم به پول‌هایی که در حساب‌هایشان دارند و همچنین بر حوالجات تعیین کنند.

بانک مرکزی لبنان از چند ماه پیش با کاهش ذخایرش تأکید کرد که دیگر توان پرداخت یارانه دارو و سوخت را ندارد. این وضعیت موجب نگرانی شدید مردم و تلاششان برای انبار کردن کالا شده و به نوبه خود به تورم دامن زده است.

این همه در حالی است که نیروهای سیاسی لبنان ۸ ماه است نتوانسته‌اند دولتی تشکیل دهند که بتواند با اجرای اصلاحات اقتصادی لازم، حمایت بین‌المللی برای حل تدریجی مشکلات را کسب کند.

در چنین وضعیتی، بخش درمان آسیب شدیدی دیده و بسیاری بیمارستان عمل‌های جراحی غیر اورژانسی را متوقف کرده‌اند. پزشکان هشدار داده‌اند که مواد بیهوشی رو به اتمام است. بیمارستان‌های لبنان همچنین اعلام کرده‌اند که از هفته آینده دیالیز را متوقف خواهند کرد.

اتحادیه داروخانه‌داران تأکید کرده که کمبود دارو شامل همه نوع دارو حتی داروهای مسکن معمولی و شیر خشک می‌شود و این باعث تنش میان مشتری‌ها و داروخانه‌ها شده است.

آنان همچنین تأکید می‌کنند که دارو در انبارها هست اما شرکت‌های پخش حاضر به پخش دارو نیستند تا بتوانند دارو را در بازار سیاه بفروشند یا بعدتر قیمت آن را افزایش دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا