بازارهای داخلی

مشکل سهامداران خودرویی با نمایندگان مجلس چیست؟

 پس از بحث و جدل‌های فراوان میان دولت و خودروسازان، روز ۱۷ آذرماه، سایپا و ایران‌خودرو از افزایش ۱۸درصدی نرخ فروش خود خبر دادند. پس از اعلام این افزایش قیمت، سهام این دو شرکت خودروساز در بازار سرمایه، با استقبال سهامداران مواجه شده و نماد خودرو هفت، و نماد خساپا چهار درصد رشد کرد.

اما طولی نکشید که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود با این افزایش قیمت را اعلام کرد و در پی آن، رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس فراخواند. با این وجود به نظر می‌رسد این اقدام مجلس، باب میل سهامدان خودرویی نبوده و با واکنش عجیب و غیرحرفه‌ای دسته‌ای از فعالان بازار مواجه شده است. 

اهانت به نمایندگان مجلس از سوی سهامداران خودرویی

مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از حمله پیامکی سهامداران خودرویی گفت و افزود: در این چند روزه به ویژه روز یکشنبه، نمایندگان، آماج حملات بی‌رحمانه افرادی تحت عنوان سهامداران قرار گرفتند که با پیامک هایشان با فحاشی و بی ادبی و کلمات رکیک و نابهنجار نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع را مورد حمله قرار دادند که چرا مجلس می‌خواهد جلوی افزایش قیمت را بگیرد، ما باید سود کنیم.وی ادامه می دهد: از سوی دیگر مردم می‌گویند چرا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؟ ما قدرت خرید نداریم و دسته دیگری هم هستند که بلاتکلیفند. آن‌ها می‌گویند در سال‌های ۹۷ و ۹۸ خودرو ثبت‌نام کردند و حالا افزایش قیمت شامل آن‌ها نیز شده است. این کلاف سردرگمی است و در دولت هم کسی پاسخگوی این وضعیت نیست.

رضاحسینی قطب‌آبادی در ادامه اذعان کرد: مجلس تحت فشار رسانه‌ها و گروه‌های افراطی قرار دارد که اگر با دولت همراهی نکند، برچسب ضد انقلاب و دشمن می‌خورد؛ لذا تا جایی با دولت همراهی کرد تا کابینه شروع به کار کند. در حوزه اقتصادی و صنعت و معدن هم همین مشکل وجود دارد و خیلی حوزه‌های دیگر که وضعیت نابسامان است. 

این نماینده مجلس گفته است: تصور ما بر این است که هنوز مشکل خودرو، مسکن، راه و بخش‌های دیگر حل نشده و اثراتش تا چند وقت دیگر معلوم می‌شود. ما هم که می‌خواهیم از ابزار قانونی برای کنترل و نظارت بیشتر بر دولت مثل سوال و استیضاح و تذکر استفاده کنیم فشار وارد می‌کنند که شرایط فراهم نیست. 

رشد ۱۸درصدی، درد خودروسازان را دوا می‌کند؟

یکی از سوالاتی که حول این بحث و جدل‌ها وجود دارد، این است که آیا افزایش ۱۸درصدی قیمت خودرو، واقعا می‌تواند زیان هنگفت خودروسازان را پوشش دهد و باعث افزایش قیمت سهام آن‌ها شود یا خیر؟

یک کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال گفت: این افزایش قیمت، واقعا تاثیری ندارد. بهای تمام شده خودروسازان و قطعه‌سازان در ۶ یا ۷ماه گذشته بیش از ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش نرخ تنها می‌تواند باعث ثبات قیمت خودرو در بازارهای دلالی شود اما بر شرکت‌های خودروسازی تاثیری ندارد.

وی در ادامه افزود: راه چاره برای حل این مشکل، آزادسازی همزمان قیمت‌ها و واردات خودرو است. اگر قیمت‌ها به تنهایی آزادسازی شوند، تولیدکننده نمی‌تواند پاسخگوی همه نیاز بازار باشد و محدودیت عرضه به‎وجود می‌آید. آزادسازی قیمت‌ها، تنها در صورت وجود رقابت در بازار معنا پیدا می‌کند، در غیر این‌صورت باعث می‌شود انحصار حاکم بر بازار خودرو تشدید شود.

در پایان، ذکر این نکته ضروری است که اقتصاد آنلاین بارها مخالفت خود با قیمت‌گذاری دستوری خودرو را اعلام کرده، اما نسبت به اقدام عده‌ای که خود را سهامدار خودرویی معرفی می‌کنند، مبنی بر حمله به نمایندگان مجلس را مردود دانسته و آن ‌را محکوم می‌کند.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا