بازارهای خارجی

دغدغه اصلی دولت مذاکرات نیست

 به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر ۱۶ آذر ماه به بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه دولت پرداخت.

علی بهادری جهرمی پشتکار را مهمترین نقطه قوت دولت سیزدهم دانست و گفت که در طول ۱۰۰ روز گذشته دولت واقعاً شبانه‌روزی کار کرده است. لذا شروع ساعت کاری دولت با سایر بخش‌ها متفاوت است، تقریباً ساعت ۶ صبح جلسات کاری و برنامه‌های کاری رسمی شروع می‌شود، دولت شبانه روز کار می‌کند و این حجم زیاد کار باعث می‌شود تا به تدریج عقب ماندگی‌ها جبران شود

سخنگوی دولت معتقد است که هماهنگ شدن بخش‌های مختلف با یکدیگر زمان‌بر است، پیشانی کار دولت در ۱۰۰ روز گذشته موضوع کرونا و واردات واکسن بود، یکی از نقاط ضعف دولت سیزدهم ضعف در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم نسبت به عملکرد خود است، یکی از دلایل جدی حجم زیاد کار است که فرصت اطلاع‌رسانی حاصل نمی‌شود و این مسئله یکی از نقاط ضعف در ۱۰۰ روز اول محسوب می‌شود.

وی نقطه ضعف دولت را مربوط به در آغاز کار بودن دولت دانست و یادآور شد که حجت الاسلام رییسی به محض انتخاب شخصا وارد کار تهیه واکسن شد، رییس جمهور شخصاً تماس‌هایی با سران کشور‌ها در این خصوص داشت تا بتواند قفل‌ها را بشکند و مسیر‌ها را باز کند، ایشان مسیر واردات واکسن را صرفاً به یک وزارتخانه واگذار نکردند بلکه همه بخش‌ها را دخیل در این مسئله دانستند.

بهادری جهرمی گفت که وزارت اقتصاد، گمرک، وزارت امورخارجه و سفارت خانه‌ها ماموریت ویژه پیدا کردند تا مسئول تامین واکسن شوند، بسیج عمومی و یک اولویت اساسی بین تمامی مقامات مرتبط با مدیریت شخص رییس جمهور و معاون اول صورت گرفت، همزمان با واردات واکسن خارجی حمایت از تولید واکسن داخلی از گروه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بعد از واردات واکسن آقای رییسی پیگیر تولیدات داخلی نیز بودند، بیان کرد: در دولت سیزدهم فارغ از موفقیت در واکسیناسیون عمومی، در فروش نفت نیز موفقیت‌هایی کسب کرده‌ایم و وزارت نفت هم اکنون می‌تواند بفروشد و هم پول آن را وارد کشور کند.

بهادری جهرمی گفت: دولت برای رفع تحریم‌ها حساس است، اما اولویت نیست یعنی دغدغه اصلی دولت مذاکرات نیست و در مقابل اقداماتی در حال انجام است تا بتواند فشار‌های تحریم‌ها را کاهش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم چه اقداماتی برای تهیه کالا‌های اساسی انجام داده است؟، گفت: ذخایر کالا‌های اساسی بعد از تحویل به دولت سیزدهم یک سوم بود و پیش بینی شده بود در ماه‌های آتی مردم دچار مشکل شوند و کشور بحران نان پیدا کند، اما دولت همان تدبیری که در تهیه واکسن انجام داد در تامین کالا‌های اساسی هم انجام داده است.

سخنگوی دولت با اشاره به گرانی کالا‌ها و سفره مردم، بیان کرد: دولت ارثی از قبل دریافت کرده است که اوضاع آن خوب نبوده و زمانی کشور را تحویل گرفت که شیب تورم به صورت تند درحال افزایشی بود، اما با تدابیری که ستاد اقتصادی دولت داشت همانند ممانعت از خلق پول و … توانست افرایش تورم را کنترل کند. مسائل اقتصادی کلان کشور یک شبه یا دو شبه قابل حل نیست و نیازمند زمان لازم است تا جراحی‌های لازم انجام شود تا ثبات به قیمت‌ها در بازار بازگردد و باید نتیجه آن را شش ماه یا یکسال آینده دید.

وی افزود: رویکرد آقای رییسی این است که تصمیمات فردی را مدنظر قرار نمی‌دهند بلکه از تصمیمات جمعی نخبگان استفاده می‌کند از این رو ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هماهنگ هستند که ریاست آن بر عهده آقای رضایی است و شخص رییس‌جمهور بر آن اشراف دارند. در بحث قیمت گذاری خودرو شورای حمایت از تولید کنندگان دخیل است و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در آن یک نظر دارد همچنین آقای رییسی اصرار دارند که مردم را نباید غافلگیر کرد بلکه باید صبح جمعه را برای آن‌ها شیرین کرد نه تلخ از این رو دولت در تصمیم گیری‌ها قائل به شرکت مردم در تصمیمات هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفر‌های استانی دولت پوپولیستی است، گفت: رییس جمهور قائل به حضور در بین مردم است و به وزرا هم توصیه می‌کنند که در بین مردم باشند همچنین این سفر‌ها به لحظه نیست بلکه از قبل استان‌ها بررسی می‌شوند و مشکلات احصا می‌شود بعد سفر به آن استان‌ها می‌شود و جالب این جاست که دولت پروژه جدیدی را افتتاح نمی‌کند بلکه پروژه‌های قبلی را تکمیل خواهد کرد و آقای رییس جمهور هم تاکید دارند که همین پروژه‌های قبلی تکمیل شود برای دولت کافی است.

بهادری جهرمی درباره روز دانشجو، گفت: امروز رییس جمهور در دانشگاه حضور داشت و حرف‌های تمام دانشجویان با هر سلیقه اعم از اصلاح طلب و اصولگرا را پذیرا بود و اصلا در پاسخ به آن‌ها نه کنایه‌ای زدند و نه پرخاشی کردند بلکه با سعه صدر به حرف همه گوش دادند و حتی به بنده تاکید داشتند که باید تمام وزرا در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و پاسخگوی دانشجویان باشند.

وی با اشاره به تعویض بدنه دولت، بیان داشت: در این دولت قرار نیست افراد اتوبوسی تعویض شود که ما این حرکت را در دوره‌های گذشته شاهد بودیم، ولی در این دولت شایسته گزینی است و هر فردی شایسته است در مسند خود باقی می‌ماند و اگر هم شایسته نیست تعویض می‌شود پس دولت قصد تعویض اتوبوسی در بدنه خود ندارد همچنین هیچ کارگزاری نمی‌تواند از کار فرار کند، زیرا شخص رییس‌جمهور خود پیگیر موضوع تا به نتیجه رسیدن آن هستند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: دولت از ابتدای انتخاب رییس جمهور سندی جامع و نقشه راه کشور را تدوین کرده و در اختیار تمام ارگان‌ها و نهاد‌ها داده است تا چکش کاری شود و بعد به صورت عمومی اطلاع رسانی شود، اما این سه ماه نیز طبق همان سند دولت پیش رفته است. با جهت گیری‌های درست دولت و کار شبانه و روزی دولتمردان بنده به آینده کشور امیدوار هستم که این موضوع هم همدلی و همراهی ملت را می‌طلبد و این همدلی و همراهی تاکنون بین دولت و ملت بوده است که نتیجه آن را در واکسیناسیون عمومی می‌توان مشاهده کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا