کسب و کار

مداخله شبکه مافیا در طرح سپاه

نام طرح رزاق است. این طرح قرار بود اجرا شود تا سوخت بری با پرداخت عایدات دولت به شکلی قانونی انجام شود.

روزانه یک میلیون لیتر گازوئیل قرار بود در جایگاه‌های مشخص شده از سوی سپاه، تحویل مرزنشینان شود و آنها با پرداخت قیمتی نزدیک به فوب خلیج‌فارس، گازوئیل را به پاکستان و افغانستان ببرند و به جای قاچاقچی، تاجر سوخت شوند.

اما طرح اجرا نشد. سنگ اندازی در زمان اجرا به اندازه‌ای بود که شرکت پالایش و پخش فقط ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل تحویل داد. بابت همان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر از مرزنشینان ۱۳ میلیارد تومان پول گرفت اما به گفته دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان منافع قدرت مانع از ادامه طرح شد.

محمد محبی، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین تاکید کرد: یک شبکه مافیایی در بخش توزیع سوخت وجود دارد که اجازه نمی‌دهد دولت از این محل کسب درآمد کند.

فکر کنید سالانه حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر گازوئیل از مرزهای سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود. آن هم با قیمت لیتری ۳۰۰ تومان. همین میزان گازوئیل می‌تواند با قیمت لیتری ۵ تا ۱۰ هزار تومان به مرزنشینان فروخته شود تا به صورت رسمی صادر شود و دولت هم درآمدی از این محل کسب کند. چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ چه کسانی مانع این کسب درآمد دولت و تسهیل کار مرزنشینان می‌شود؟ دولت عایدات فروش گازوئیل به قیمت فوب را نمی‌خواهد؟ یا مرزنشینان از آن استقبال نمی‌کنند؟ 

چه کسانی مانع سوخت رسانی به مرزنشینان شدند؟

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از زمان اجرای طرح تا کنون فقط ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل به مرزنشینان تحویل داد در حالی که باید روزانه یک میلیون لیتر اختصاص می‌داد. 

محمد محبی افزود: به جای آنکه سوخت یارانه‌ای با قیمت ۳۰۰ تومان در لیتر از جایگاه‌ها و سایر نقاط عرضه خریداری و قاچاق شود می‌توانستند سوخت را با قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان در لیتر در اختیار مرزنشینان بگذارند و به این ترتیب عایدی بیشتری نصیب دولت شود.

به گفته او بابت همان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیلی که وزارت نفت به مرزنشینان استان در سال ۹۹داد؛ ۱۳ میلیارد تومان پول به خزانه واریز شد. یعنی با قیمت ۵ هزار تومان از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گازوئیل خریداری شد و این پول به حساب دولت واریز شد. در صورتی که اگر همین گازوئیل را از جایگاه‌ها می‌خریدند ۷۸۰ میلیون تومان برای دولت عایدی داشت.

او خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر وضعیت فروش فرآورده‌های نفتی در حوزه بین‌الملل مطلوب تر از گذشته شده است. وقتی مشتری هست و می‌توانند به مشتریان خارجی بفروشند؛ دیگر وزارت نفت انگیزه‌ای ندارد که خود را درگیر حوزه سیستان و بلوچستان کند. در واقع سیستان و بلوچستان در اولویت اول نیست. این در حالی است که ما در حال ایجاد زیرساخت‌ها برای حرکت فرهنگ مردم منطقه از قانون گریزی به انجام فعالیت‌های قانونی بودیم و در نظر داشتیم به مردم مرزنشین وجهه تاجر سوخت بدهیم. آن هم با قیمتی که نه نظام ضرر کند و نه مردمی که در منطقه ساکن هستند و با بیکاری دست به گریبانند.

محبی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت به جای آنکه گازوئیل را با قیمت ۵ تا ۱۰ هزار تومان به مرزنشین بفروشد ترجیح می‌دهد عرضه ۳۰۰ تومانی داشته باشد گفت: باید بپذیریم که مافیای شبکه‌ای در این سیستم وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این طرح اجرا شود. در همان ۲ ماه اول که عرضه انجام می‌شد نیز سنگ اندازی‌های بسیاری کردند.

او ادامه داد: اگر این طرح مشکلی داشت در جلسات کارشناسی دولت تایید نمی‌شد. بنابراین نباید شک کرد که منافعی در این میان وجود دارد که با اجرای طرح رزاق به خطر می‌افتد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ما یک رویه غلطی در سیستان و بلوچستان به عنوان قاچاق داریم. برای از بین بردن این رویه یا باید شغل جایگزین ایجاد کرد و یا باید روش دیگری را به مردم برای فعالیت قانونی پیشنهاد داد تا به‌تدریج رویه گذشته تغییر کند. به یکباره که نمی‌شود مرز را بست. با بستن مرز چگونه می‌توان معیشت مردم منطقه را تامین کرد؟

سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود

محبی اضافه کرد: برآوردهایی وجود دارد که میزان قاچاق روزانه گازوئیل را ۷ میلیون لیتر تخمین می‌زند. البته در کل روزهای سال امکان قاچاق وجود ندارد و در نامناسب‌ترین حالت برای سوخت بران ۲۰۰ روز در سال امکان سوخت بری وجود دارد. اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را به طور میانگین ۷ هزار تومان در نظر بگیریم، سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان سوخت از مرزهای سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود.

به اعتقاد او سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور هدر می‌رود در حالی که این منابع می‌تواند به راحتی در سیکل تجارت رسمی قرار بگیرد و برای دولت آورده داشته باشد.

محبی متذکر شد: در ۲ ماهی که طرح رزاق اجرا شد وزارت نفت موظف بود ۶۰ میلیون لیتر فرآورده به مرزنشینان استان بدهد اما به اندازه ۲ روز و نیم یعنی فقط ۴ درصد رقم توافق شده؛ سوخت تحویل دادند. در ازای همین ۴ درصد ۱۳ میلیارد تومان پول به خزانه واریز شده است. اگر در همان ۲ ماه این ۶۰ میلیون لیتر را تحویل می‌دادند با قیمت ۸ هزار تومان، حدود ۴۸۰ میلیارد تومان دولت درآمد کسب می‌کرد.

پیشنهاد فروش کشفیات سوخت به مرزنشینان 

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان یادآور شد: در جلسه‌ای که ماه گذشته با رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم، پیشنهاد دادیم کشفیات سوخت به مرزنشینان طرح رزاق فروخته شود. این کشفیات عمدتا از عرضه‌های خارج از شبکه سوخت، در بخشهای حمل‌ونقل، پروژه‌های عمرانی، صنایع و کارخانه‌های نیمه تعطیل توسط شبکه‌های قاچاق جمع آوری می‌شود، که می‌تواند پس از کشف در اختیار استان‌های مرزی قرار گیرد تا با قیمت نزدیک به فوب خلیج‌فارس خریداری و صادر شود. 

محبی توضیح داد: در صورتی که این پیشنهاد به تصویب برسد؛ دولت می‌تواند درآمدزایی قابل ملاحظه‌ای از محل این کشفیات داشته باشد. چرا که درحال‌حاضر سوخت‌های کشف شده(گازوییل) به انبارهای شرکت نفت می‌رود و مجدد در سیستم توزیع یارانه‌ای قرار می‌گیرد و با قیمت ۳۰۰ تومان در لیتر به فروش می‌رسد. اما اگر این سوخت در قالب طرح رزاق به مرزنشینان با قیمت نزدیک به فوب خلیج‌فارس فروخته شود، درآمدی بسیار بالاتری برای دولت به همراه دارد.

او بیان کرد: رقم کشفیات سوخت قابل توجه است. در استان سیستان و بلوچستان در هشت ماهه امسال بالغ بر ۸ میلیون لیتر فرآورده قاچاق کشف کرده‌ایم. 

محبی با بیان اینکه اولویت استان‌ها برای مبارزه با قاچاق سوخت متفاوت است گفت: در استان سیستان و بلوچستان اولویت نخست بحث مبارزه با قاچاق سوخت است اما در استان‌های دیگر مثل کرمان، یزد و اصفهان، مبارزه با قاچاق سوخت اولویت نیست. اگر همه استان‌ها موضوع قاچاق را با جدیت پیگیری کنند و از همه ظرفیت‌ها در مقابله با قاچاق استفاده کنیم؛ رقم کشفیات بسیار بیشتر از این عدد خواهد بود. بر اساس برآوردهای خوشبینانه ۱۰ الی ۲۰ درصد از سوخت قاچاق کشف می‌شود و ۸۰ درصد سوخت قاچاق از مرزها امکان عبور پیدا می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا