اقتصادی

دلار زیر فشار شدید سیگنال های افزایشی

 دلار درحالی‌که مدتی سطح ۲۷۳۰۰تومان را حفظ کرده بود، از ابتدای پاییز سیر صعودی پیش گرفت و به سرعت وارد کانال ۲۸هزار تومان شد؛ درواقع بالا رفتن انتظارات و ناامیدی به توافق بر سر برجام، باعث شد بازار ارز به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی منفی واکنش بیشتری نشان دهد، تا جایی‌که حتی خبر از‌سرگیری مذاکرات هم نتوانست مانع افزایش قیمت دلار شود.

با تداوم این روند صعودی تا هفته گذشته یعنی پیش از شروع مذاکرات، دلار به کانال ۲۹هزار تومان رسید، اما برگزاری این نشست مهم سد راه پیشروی دلار به قیمت‌های بالاتر شد و حتی تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت، این ارز به محدوده ۲۸۹۵۰تومان هم عقب‌نشینی کرد؛ اما برخلاف انتظار، مذاکرات روز جمعه بدون حصول توافق به پایان رسید و با این اتفاق، شرایط برای جوسازی و افزایش انتظارات منفی مهیا شد.

همزمان با این موضوع، بالا رفتن قیمت دلار هرات و درهم امارات نیز سیگنال افزایشی به بازار تهران داد به طوریکه امروز ارزش درهم به ۸۳۷۰ و دلار هرات به ۳۰۵۳۰تومان رسیده؛ علاوه بر این، کسری بودجه و روند صعودی تورم هم از عوامل دیگری است که به این جو افزایشی دامن زده است.

شب گذشته رییسی در همین باره اظهار کرد که با کسری جدی بودجه مواجه هستیم و باید این کسری را تا آخر سال حل کنیم، چرا که اگر این مساله سر و سامان پیدا نکند مشکلات جدی برای کشور به وجود خواهد آورد.

حالا در نتیجه فشار این سیگنال‌های افزایشی، امروز قیمت دلار در بازار آزاد تا ۳۰۹۷۰تومان بالا رفته و در یک قدمی کانال ۳۱هزار تومان قرار گرفته است؛ در این شرایط باتوجه به افزایش خریداران و فروکش نکردن هیجانات برجام، لازم است پیش از تحقق هدف نوسان‌گیران یعنی صعود دلار به رقم‌های بالاتر، بازارساز اقدامات فوری جهت کنترل جو فعلی و مهار قیمت دلار انجام دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا