کسب و کار

نرخ بیکاری مطلق ۹.۶درصد است

به نقل از تسنیم، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۹ آذر) مجلس، پس از ارائه گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی  در خصوص نحوه اجرای بند(الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ، گفت: در حوزه اشتغال مخاطبان غالباً بیکاران صرف نیستند، لذا ۵ گروه در این حوزه وجود دارد. بر این اساس ۲.۴ میلیون نفر بیکاران مطلق، ۲.۲ میلیون نفر اشتغال ناقص، ۲ میلیون نفر ناامیدشدگان جویای کار، ۲.۷ میلیون نفر شاغلان کم درآمد و ۴.۵ میلیون نفر شاغلان غیررسمی هستند که مجموع این افراد بالغ بر ۱۴ میلیون نفر می شود.  

وی ادامه داد: براین اساس اگر بخواهیم اشتغال شایسته ایجاد کنیم، ۱۴ میلیون نفر جامعه هدف را تشکیل می دهند، البته برخی از این موارد در بخش های دیگر نیز حضور دارند، مانند افرادی که در حوزه شاغلان غیررسمی و کم درآمد فعالیت می کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: جمعیت بیکار و شبه بیکار در حدود ۶.۷ میلیون نفر، جمعیت فاقد شغل شایسته مجموعاً ۱۴ میلیون نفر هستند؛ نرخ مشارکت کنونی ۴۱ درصد است و نرخ بیکاری رسمی که شامل بیکاری مطلق است، ۹.۶ درصد است.

عبدالملکی تصریح کرد: نرخ بیکاری رسمی جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال ۱۷.۶ درصد است؛ جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز کسانی هستند که در حال اشتغال و  تحصیلات نیستند که به آنها نیت گفته می شود. متاسفانه در استان های غربی، شمالی و سیستان و بلوچستان شاهد بیکاری ۴۰ درصدی این بخش هستیم.

وی  بیان کرد: برنامه های اشتغال زیادی در کشور اجرایی شده، اما این سوال وجود دارد که چرا تاکنون این مسائل حل نشده است، که باید پاسخ داد؛ برنامه های اشتغالمان متاسفانه به صورت جزیره ای مطرح و اجرایی شده است. به عنوان مثال سیستم بانکی به دنبال گزارشات ارائه وام دادن بوده، اما منهای مابقی زنجیره های اشتغال. همچنین سیستمی درصدد ارائه مجوز بوده منهای بخش های دیگر اشتغال که این رویه در بخش های مختلف به صورت جزیره ای و بخشی انجام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: ده ها هزار میلیارد تومان در طول این سال ها هزینه شده، اما مسئله اشتغال هنوز باقی مانده است؛ کاری که در دولت سیزدهم شروع شده درخصوص نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال است. زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه دستگا ها طراحی شده است.

عبدالملکی گفت: در این زیست بوم ارتباط بین اشتغال و تولید وجود دارد؛ تولید منجر به اشتغال می شود و اگر افزایش یابد، فرصت های شغلی بیتشری حاصل می شود. همچنین اگر کیفیت نیروی کار بهبود یابد، شاهد بهره وری تولید نیز خواهیم بود. برای اینکه دوگانه مذکور محقق شود، نیاز به فعال شدن ۱۰ مولفه است.

وی  بیان کرد: منظور از تولید، تاکید بر بخش های دارای مزیت ملی و منطقه مشاغل کم سرمایه بر، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش تولید از طریق فعالسازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل و سرمایه گذاری های جدید است. برای چرخیدن چرخ تولید نیاز به تامین مالی و هدایت نقدینگی و تاکید بر اهرم های اجتماعی و تضامین است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: حلقه فروش و بازاریابی که دارای دستگاه های متولی و متعددی است، از ظرفیت های مختلف مانند حوزه بین الملل، بهینه سازی شبکه تولید، استفاده می کنند. همچنین مسئله نوآوری در تولید، توسعه صنایع روستادوست و تقویت فناوری های متناسب با نیاز تولید نیز دارای اهمیت است. همچین در این زیست بوم دستگاه های متولی نیز در حوزه تامین زمین، انرژی و تامین فضا پیش بینی شده اند.

عبدالملکی افزود: همچنین مسائل حقوقی مربوط به اشتغال مانند مجوزها، مالیات، حمایت ها و… نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین برای اینکه عنصر اشتغال و نیروی کار را آماده کنیم نیاز به چند اقدام اعم از بانک جامع اشتغال ایرانیان، ایجاد امکان ارتباط بین کارفرما و نیروی کار، مشاوره برای سنجش میزان انطباق طرح های اشتغال با استعدادها و علایق نیروی کار، اصلاح آموزش های کلاسیک و فنی و حرفه ای و ترویج فرهنگ کسب و کار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نظام هماهنگ بین بخش های مختلف و دستگاه ها شبیه یک ساعت است که قطعات باید کار کنند تا امور پیش برود؛ اولین جلسه شورای اشتغال در ۶ آبان ماه برگزار شد و ۲۱ بند کلی برای تحقق زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: راهبرد ما برای ایجاد اشتغال از طریق تقویت بخش های تولیدی بهره ور و اشتغالزا، است که بر این اساس وزارتخانه ها موظف شدند بر این بخش ها متمرکز کنند. توسعه آموزش های عمومی و تخصصی و همکاری نهادهای انقلابی خصوصاً در مناطق محروم از دیگر مواردی است که باید به آنها توجه شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا