بازارهای داخلی

تب نقل و انتقال خودرو فروکش کرد

معاملات در بازار خودرو فروکش کرده است. برخی دست نگه داشته اند تا تکلیف ورود خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده به بازار مشخص شود و ورود خودروهای جدید به بازار، تب قیمتی را اندکی کاهش دهد؛ هر چند در همین بازار کساد هم، همچنان خرید و فروش جریان دارد و اگرچه برخی خودروها روزها در صف انتظار برای فروش می مانند، اما به هر حال، خریداری پیدا می شود و خودرو را می خرد.

در این میان، نمایشگاهداران خودرو هم که این روزها با کسادی بازار و کاهش تعداد معاملات مواجه هستند، تلاش دارند که به نوعی هزینه های خود را پوشش داده و کاهش تعداد معاملات را از محل افزایش حق کمیسیون معامله جبران کنند؛ به همین خاطر است که با توجه به قیمت های فزاینده خودروها در بازار، حق کمیسیون آنها هم رقم چشمگیری شده است و سود خوبی به جیب می زنند.

 برخی از خریداران خودرو مجبورند که رقمی بالاتر از نرخ مصوب را برای حق کمیسیون، به نمایشگاه داران خودرو بپردازند و در مبایعه نامه ها اعلام و امضا کنند که این حق کمیسیون را با رضایت خود پرداخت کرده اند تا جای شک و شبهه هم باقی نماند؛ به نحوی که برخی از نمایشگاهداران حتی تا ۲ درصد از طرفین حق کمیسیون دریافت می کنند؛ یعنی یک درصد خریدار، یک درصد فروشنده.

حسین حسینی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد  می گوید: بازار خودرو همچنان سوت و کور است و هیچ خبری نیست؛ به نحوی که در دو هفته گذشته هیچ افزایش قیمتی در خودروهای داخلی و خارجی نداشته‌ایم و فکر هم نمی‌کنم در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم.

وی  افزود: به دلیل دسترسی به فضای مجازی قیمت خودرو در کل کشور یکسان و یکپارچه است، البته در بعضی مناطق برخی خودروها مشتری ندارند که طبیعی است قیمت آن خودرو در آنجا ارزانتر از جاهای دیگر باشد.

حسینی درباره میزان حق کمیسیون نمایشگاه‌داران خودرو گفت: حق کمیسیون نمایشگاه‌داران شش دهم درصد از هر دو طرف و یا سه دهم درصد از هر طرف معامله است. مالیات بر ارزش افزوده نیز ۹ درصد است که از همان مبلغ کمیسیون کم می‌شود و نباید مبلغ دیگری از خریدار و فروشنده دریافت شود. برای نمونه حق کمیسیون یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی حدود ۳ میلیون تومان می‌شود که از آن مالیات بر ارزش افزوده ۲۷۰ هزار تومانی کم می‌شود. نرخ‌نامه لازم الاجراست، اگر نمایشگاه‌داران بیش از این دریافت کنند خلاف است و اگر مردم گزارش دهند ما برخورد خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودروی مشهد بیان کرد: مردم به نمایشگاه‌های مجاز دارای پروانه کسب مراجعه کنند تا در یک فضای امن قراردادشان تنظیم شود و کلاه سرشان نرود.

به گزارش اقتصادآنلاین، گزارش میدانی از نمایشگاه‌داران نشان می‌دهد که آنها نرخ مصوب اتحادیه را که دریافت حق کمیسیون شش دهم درصدی است را اجرا نمی‌کنند، برخی نمایشگاه‌داران از هر دو طرف معامله مجموعا یک درصد و برخی دیگر از هر طرف معامله یک درصد حق کمیسیون دریافت می‌کنند. ضمن این که برخی نمایشگاه‌داران ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز جدا از کمیسیون، از مشتری دریافت می‌کنند.

حالا به نظر می رسد تعزیرات باید به این بخش ورود کرده و نظارت جدی به خصوص بر نمایشگاههای اتومبیل شمال شهر تهران داشته باشد که از هر طرف یک درصد کمیسیون دریافت می کنند و بعنوان مثال برای معامله یک خودرو ۱.۷ میلیارد تومانی، از هر طرف حدود ۱۹ میلیون تومان کمیسیون دریافت می نمایند؛ چراکه مصرف کنندگان در این راستا بسیار با مشکل و چالش مواجه بوده و از حقوق خود خبر ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا