ارز دیجیتال

ادامه روند اتریوم چگونه است؟

تحلیل قیمت اتریوم کاهش قیمت رمز ارز ETH ریزش ارزش اتر Ethereum

قیمت اتریوم در یک هفته گذشته افت ۱۱.۷٪ را تجربه کرده است و این کاهش قیمت منجر به لیکویید شدن ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد آتی شده است. اما معامله گران حرفه‌ای هنوز دلایل بسیاری دارند تا با قدرت در بازار باقی بمانند. این در حالی است که گزارش سنتیمنت در تاریخ ۲۰ آبان کاهش قیمت اتریوم را پیش‌بینی کرده بود.

به نقل از کوین تلگراف، معامله گران اتریوم امروز و پس از کاهش ۱۳٪ قیمت این رمز ارز کمی دچار ترس و وحشت شده‌اند. این عقب نشینی سریع، کانال صعودی ۵۵ روزه که هدفش رسیدن به قیمت ۵۵۰۰ دلار بود را شکست.

نمودار کندل قیمت اتریوم

کسانی که نگران تحلیل تکنیکال قیمت اتریوم نیستند می‌دانند که ۳.۴٪ نوسان روزانه ۱۰٪ نوسان منفی قیمت را توجیه می‌کند با این حال نباید تاثیر منفی تصویب لایحه زیرساختی ایالات متحده را که روز دوشنبه امضا شد نادیده گرفت.

طبق این قانون تمام تراکنش‌های دارایی‌های دیجیتال که بیش از ۱۰،۰۰۰ دلار ارزش دارند باید در سازمان خدمات درآمد داخلی ایالات متحده (Internal Revenue Service) ثبت شوند. البته هنوز مشخص نیست آیا این قانون در مورد افراد و مشاغلی که در حال توسعه فناوری بلاکچین و کیف پول‌ها هستند صدق می‌کند یا خیر.

علاوه بر این موضوع در تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) صندوق اسپات قابل معامله در بورس VanEck را نپذیرفت. نهاد قانون گذار، این صندوق را به دلیل اینک قوانین ملی بورس و اوراق بهادار که برای جلوگیری از دستکاری و تقلب وضع شده را رعایت نمی‌کرد، رد کرده بود. این نهاد همچنین ایراداتی را نیز به عدم شفافیت استیبل کوین تتر گرفته بود.

حجم لیکوییدهای دیروز چشمگیر نبود

حرکت غیر منتظره قیمت اتریوم باعث لیکویید شدن قراردادهای آتی خرید استقراضی (Long) به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار شد اما حجم قراردادهای تسویه نشده در بازارهای آتی اتریوم همچنان سالم است.

نمودار میزان معاملات آتی اتریوم

توجه داشته باشید که هنوز ۱۱.۹ میلیارد دلار برای قراردادهای آتی دائمی و سه ماهه وجود دارد که ۳۷٪ بالاتر از میزان ۲ ماه پیش است. با این حال تعداد معامله‌ گرانی که در پوزیشن‌های خرید و فروش استقراضی از اهرم استفاده می‌کنند در همه قراردادهای مشتقه با یکدیگر تطابق دارند.

معامله گران حرفه‌ای دیگر بیش از حد خوش بین نیستند

برای تایید اینکه معامله گران حرفه‌ای تمایل به نزول قیمت دارند باید پریمیوم قراردادهای آتی که به نرخ پایه (Basis rate) مشهور است را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این اندیکاتور فاصله قیمتی بین قیمت قراردادهای آتی و بازار اسپات معمولی را اندازه گیری می‌کند. در بازارهای سالم این شاخص بین ۵٪ تا ۱۵٪ قرار دارد.

معاملات آتی سه ماهه ابزارهای مورد ترجیح نهنگ‌ها و تریدرهای آربیتراژ هستند. اگرچه قراردادهای مشتقه ممکن است به دلیل تاریخ تسویه حساب و تفاوت‌های قیمتی که با بازارهای اسپات دارند برای معامله گران خرد پیچیده به نظر برسند اما مهم ترین مزیت آنها عدم وجود نوسان فاندینگ ریت (Funding rate) است.

نرخ پایه سه ماهه اتریوم

معاملات آتی سه ماهه معمولا با ۵ تا ۱۵٪ پریمیوم سالانه انجام می‌شوند و به عنوان یک فرصت هزینه‌ای برای معاملات آربیتراژ هستند. با به تعویق انداختن تسویه حساب، فروشندگان تقاضای قیمت بالاتری می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد اختلاف در قیمت‌ها می‌شود.

همانطور که بالاتر نشان داده شد، افزایش قیمت اتریوم در تاریخ ۲۱ اکتبر که منجر به عبور از قیمت ۴۰۰۰ دلار شد منجر به رسیدن شاخص نرخ پایه (Basis rate) به ۲۰٪ شد که این موضوع نشان دهنده استفاده بیش از حد خریداران از اهرم‌ها ست. این اندیکاتور پس از اینکه در حدود سه هفته بین ۱۴ تا ۲۰٪ نوسان داشت کاهش پیدا کرد و هم اکنون ۱۲٪ است.

اگرچه نرخ پایه خنثی به صورت صعودی باقی می‌ماند اما این موضوع نشان می‌دهد که اشتیاق بالای برخی از خریداران پایان یافته است که این اتفاق به عنوان یک پاکسازی سالم تلقی می‌شود. با در نظر گرفتن تصویر جدی که به واسطه شکست کانال صعودی ایجاد شده است، معامله گران اتریوم باید داده‌های مشتقه را به عنوان یک دوره آرامش موقت در نظر بگیرند.

تحلیل تکنیکال قیمت اتریوم

قیمت اتر نتوانست بالاتر از سطح حمایت ۴،۳۵۰ دلاری باقی بماند و این کاهش قیمت باعث شد حمایت‌های ۴۳۰۰ و ۴۲۵۰ دلاری نیز از دست برود. علاوه بر آن اتریوم به زیر سطح ۴،۱۲۰ دلاری نیز شکسته شد و در حال حاضر در محدوده پایین‌تر از سطح میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته در حال نوسان است. کف قیمتی در محدود ۴،۰۶۷ دلار شکل گرفته است و مقاومت اولیه در محدوده ۴،۱۸۰ دلار قرار گرفته است.

اولین مقاومت اصلی در سطح ۴،۳۵۰ دلار قرار گرفته است. ناحیه شکست اصلی در نزدیکی سطح ۵۰٪ فیبوناچی اصلاحی (۴،۴۲۰ دلار) از کاهش قیمت اخیر از سطح ۴۷۷۳ دلار تا کف ۴،۰۶۷ دلاری قرار گرفته است.

تحلیل تکنیکال قیمت اتریوم
نمودار قمیت اتریوم تایم فریم ۱ ساعت

بسته شدن قیمت در بالاتر از سطح ۴،۴۲۰ دلار می‌تواند در کوتاه مدت به رشد قیمت به بالای سطح ۴۶۰۰ دلار منجر شود. در صورت ادامه این روند قیمت اتریوم می‌تواند به بالاتر از سطح ۴،۷۵۰ دلار نیز دست یابد.

از سوی دیگر اگر اتریوم نتواند به بالاتر از مقاومت‌های ۴۲۵۰ و ۴۳۵۰ دلاربرسد ممکن است روند نزولی به سمت اولین حمایت آن در ۴،۰۸۰ دلار ادامه یابد. حمایت اصلی اولیه در محدوده ۴،۰۵۰ دلار قرار دارد و پس از آن حمایت‌های ۴۰۰۰ دلاری و ۳،۸۵۰ دلاری می‌توانند به کمک اتریوم بیایند.

اندیکاتور MACD ساعتی در ناحیه نزولی در حال قدرت گرفتن است و اندیکاتور RSI در محدوده عدد ۳۰ قرار دارد.

گزارش داده‌های درون زنجیره‌ای سنتیمنت نگران کننده است

گزارش سنتیمنت شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای که در تاریخ ۲۰ آبان منتشر شده است حاکی از سیگنال‌های نگران‌کننده‌ای درباره اتریوم است. در این گزارش آمده است که برخلاف آنکه قیمت اتریوم در ماه سپتامبر در حال رشد بوده است اما حجم معاملات آن در روندی نزولی قرار داشته است.

بین قیمت اتریوم و حجم معاملات آن یک واگرایی قوی مشاهده می‌شود، حجم معاملات اتریوم سعی دارد خود را به پای قیمت برساند اما تا اینجا شکست خورده است.

واگرایی حجم معاملات اتریوم و قیمت رمز ارز ETH

بر اساس گزارش سنتیمنت تعداد آدرس‌های فعال از تاریخ ۳۰ اکتبر تا کنون از ۶۷۵،۰۰۰ آدرس فعال با ۱۷٪ کاهش به ۵۵۵،۰۲۰ آدرس تقلیل پیدا کرده است.

تعداد آدرس‌های فعال شبکه اتریوم

این در حالی است که افزایش حجم فعالیت‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی و اشاره به اتریوم نشان می‌دهد کاربران نسبت به افزایش قیمت اتریوم امیدوار هستند.

افزایش فعالیت درباره اتریوم در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از شاخص‌های مورد استفاده در این گزارش شاخص NPL است. این شاخص، بازگشت سرمایه مجموع اترهای منتقل شده روزانه را نشان می‌دهد. این شاخص تمام اترهایی که هر روز منتقل شده را رصد می‌کند و آخرین انتقال آن را به عنوان قیمت خرید و انتقال امروز آن را به عنوان فروش در نظر می‌گیرد؛ و از اختلاف این دو قیمت، در سود یا زیان بودن انتقال امروز را محاسبه می‌کند.

زمانی که این شاخص زیر خط صفر قرار گرفته و مقدار آن منفی شود، به این معنی است که اترهایی که در آن روز به فروش رفته‌اند، در زیان بوده و برعکس مقادیر بالای خط صفر نشان دهنده در سود بودن اترهای منتقل شده است. بر اساس گزارش سنتیمنت کاهش شدید شاخص NPL نشان می‌دهد نگه‌دارندگان ETH به طور میانگین در حال فروش دارایی خود در ضرر هستند.

شاخص PNL اتریوم

سنتیمنت از این داده‌ها ابراز نگرانی کرده و آنها را به صورت کلی سیگنال نزولی خوانده است.

واگرایی‌های نشان داده شده به ما می‌گوید که در مسیر نزولی قرار داریم…فعالیت درون شبکه‌ای علی‌رغم تلاش قیمت برای بالاتر رفتن در حال کاهش است. مردم با اینکه قیمت در حال افزایش است اما برای کسب سود عجله‌ای ندارند (با توجه به شاخص NPL) و این احتمال وجود دارد که عواقب کار خود را ببینند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا