بازارهای داخلی

قرارداد کشف پریمیوم چیست؟

مصطفی متقی، کارشناس بازار سرمایه درمورد قراردادهای کشف پریمیوم گفت: در معاملات کشف پریمیوم، خریدار و فروشنده براساس یک فرمول مشخص توافق می‌کنند که در زمان سررسید، محصول را براساس قیمت‌های روز و بر پایه فرمول معامله کنند و مبلغ پریمیوم نیز به قیمت فرمول، اضافه یا از آن کسر می‌شود.

وی افزود: کلیت قراردادهای کشف پریمیوم برای بورس کالا مناسب است و از این موضوع، استقبال خواهد شد.

متقی اضافه کرد: قرارداد کشف پریمیوم، این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که برای تولید و فروش محصولات خود برنامه‌ریزی کرده و از خریداران خود و تعداد آنها، شناخت بیشتری کسب کنند و این موضوع، یکی از مزیت‌های استفاده از این روش است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر تولیدکنندگان با استفاده از قرارداد کشف پریمیوم، قادر به برنامه‌ریزی بلندمدت برای محصولات خود و صادرات آنها نیز هستند.

قرارداد کشف پریمیوم چیست؟

در راستای طرح وزارت صمت مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی و رفع دغدغه‌های تولید، انعقاد قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنایع معدنی، از فردا در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالای ایران آغاز می‌شود.

وزارت صمت، طرحی ویژه برای عرضه تختال فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان، مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران، شمش بلوم شرکت‌های چادرملو، جهان فولاد سیرجان و فولاد کاوه جنوب کیش و شمش آلومینیوم آلومینای ایران، از فردا در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا