علم و دانش

شیوع تب برفکی در دام‌ های برخی مناطق کشور

در روزهای اخیر ادارات دامپزشکی چندین استان در اطلاعیه‌های جداگانه نسبت به شیوع بیماری تب برفکی هشدار داده و از دامداران خواسته‌اند موارد ایمنی را برای پیشگیری از ابتلای دام خود به این بیماری کشنده، به کار گیرند.

ادارات دامپزشکی در اطلاعیه های هشدار عنوان کرده‌اند که با توجه به افزایش فاکتورهای مخاطره آمیز رخداد بیماری تب برفکی در سطح کشور و به دنبال آن کاهش سطح ایمنی دام‌ها نسبت به بیماری تب برفکی، موارد پیشگیری و افزایش ایمنی در دام ها را جدی بگیرند.

تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که نشخوار کنندگان اهلی و وحشی را گرفتار کرده و به سادگی از تمام راه‌ها، سریع منتشر می‌شود. این بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیردار، به لحاظ اقتصادی جزء بیمارهای به شدت خسارت‌زا دسته بندی می‌شود.

از علائم این بیماری می‌توان به نکروز عضله قلب، برفک یا همان آفت دهانی، زخم‌های به صورت طاول در محوطه دهانی، زخم‌ها در ناحیه سم و پاها، ضعف سیستم دفاعی بدن، تب، کاهش اشتها، کاهش تولید‌ و سقط جنین اشاره کرد.

با بروز این بیماری در دام میزان مصرف غذای دام به شدت کاهش می‌یابد و این اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید و خسارات اقتصادی بالای بیماری است.

بیماری تب برفکی تقریبا به انسان غیر قابل انتقال است، اما در موارد بسیار نادر این بیماری دربین چوپانان و دامداران گزارش و با آزمایش های ویروس، شناسایی شده است. سیر این بیماری در انسان‌های مبتلا تنها محدود به زخم‌های کوتاه مدت است و تاکنون در هیچ انسانی مشکل سیستمیک و حادی گزارش نشده است.

علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری تب برفکی در کشور، گفت: بررسی ما نشان می‌دهد تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و انتظار می‌رود با اجرای برنامه جامع تدوین شده برای کنترل این بیماری خسارت‌زا، شاهد کاهش بیشتر کانون‌ها باشیم.

وی ادامه داد: تعداد کانون بیماری تب برفکی در سال ۹۹، ۸۰۴ مورد در سراسر کشور بوده است که در سال جاری تا این لحظه تعداد آن ۲۳۴ مورد گزارش شده است.

اکبرشاهی با بیان اینکه بیشتر گزارش ها درباره کانون‌های ابتلا مربوط به دام سنگین است، افزود: از ۲۳۴ کانون گزارش شده در سال جاری، ‌ ۶۸ کانون مربوط به دام سبک و ۱۶۶ کانون مربوط به دام سنگین بوده است.

وی مجموع دام های مبتلا در سراسر کشور را یک هزار و ۱۱۹ راس دام سبک و ۲ هزار و ۹۷۰ راس دام سنگین اعلام کرد.

به گفته اکبرشاهی؛ تعداد تلفات دام‌ها از بیماری  تب برفکی نیز تا امروز ۱۸۰ راس دام سبک و ۱۵۰ راس دام سنگین بوده است.

وی همچین اعلام کرد این بیماری در سال جاری در ۲۴ استان کشور گزارش شده، هر چند بیشترین موارد مربوط به ۴ استان قم، فارس، آذربایجان غربی و اردبیل است.

اکبرشاهی درباره اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون رایگان توسط سازمان دامپزشکی کشور در قبال بیماری تب برفکی، گفت: اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون رایگان سازمان دامپزشکی کشور برای این بیماری تابع عوامل مختلفی بوده و بر اساس اینکه دامداری صنعتی است یا سنتی یا منطقه پر خطر است یا کم خطر، درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در دامداری‌های صنعتی برنامه واکسیناسیون به صورت “استند بای (آماده باش)” است، به این صورت که دامداری‌های صنعتی در هر زمان که نیاز باشد می‌توانند نسبت به تامین واکسن و واکسیناسیون گله اقدام کنند.

اکبرشاهی معتقد است؛ اجرای این روش در سال‌های اخیر موجب کنترل قابل توجه بیماری تب برفکی در دامداری‌های صنعتی شده است و در ۲ سال اخیر تعداد دامداری‌هایی که به این بیماری آلوده شده‌اند را انگشت شماره کرده است. 

وی برنامه واکسیناسیون رایگان در دامداری‌های سنتی را بر مبنای ” ارزیابی خطر” عنوان کرد و گفت: در مناطق پر خطر واکسیناسون دامداری‌های سنتی به صورت رایگان انجام می‌شود، اما در مناطق کم خطر دامداران باید نسبت به تامین واکسن به صورت بهادار اقدام نمایند.

اکبرشاهی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون برای دام‌های عشایر در هر منطقه با هر شرایط رایگان است، افزود: با توجه به اینکه دام عشایر دائم در حال جابه‌جا شدن در مناطق مختلف است، واکسیناسیون آن ها به صورت رایگان انجام می‌شود چراکه دام عشایر می‌تواند به راحتی چند منطقه را آلوده کند.

وی تصریح کرد: البته واکسیناسیون تنها راه مقابله با بیماری تب برفکی نیست و اقدامات امنیت زیستی و بهداشتی باید از سوی دامداران با جدیت دنبال شود.

اکبرشاهی به دامداران توصیه کرد: در کنار واکسیناسیون، از خرید و ورود دام ‌های مشکوک به بیماری خودداری کنند و ضدعفونی وسائل نقلیه، ضدعفونی دامداری‌های آلوده، دفن بهداشتی لاشه دام‌های مبتلا، رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای توسط افراد، اکیپ های واکسیناتور و دامپزشکان که وارد دامداری می شوند و جمع آوری مناسب و ضد عفونی کود را مورد توجه قرار دهند.

وی از اجرای طرح ملی کاهش و کنترل بیماری در ۵ محور برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: محورهای این طرح شامل؛ رصد و پایش بیماری، اقدامات کنترلی ، اقدامات تشخیصی، اقدامات آموزشی و ارزیابی و نظارت است.   

اکبرشاهی همچنین خبر داد: ارزیابی پس از واکسیناسیون تب برفکی برای اولین بار در کشور برای بررسی اثر بخشی واکسن تب برفکی جهت تمامی واکسن های تولید داخل و واکسن های وارداتی در حال اجرا است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا