اقتصادی

عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس لغو شد

حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، در نامه‌ای به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، از انصراف سازمان خصوصی‌سازی از عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر داد.

در این نامه آمده است: پیرو نامه ۲۲ دی ماه سال جاری سازمان خصوصی‌سازی در مورد درخواست عرضه تعداد ۴۳ میلیارد و ۵۰ میلیون سهم معادل ۱۵درصد از کل سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نظر به اینکه با انقضای مهلت مقرر جهت ارسال تقاضا و مستندات بررسی اهلیت تقاضا تنها یک تقاضا واصل شده است که با توجه به اهمیت، ارزش و حجم مزبور امکان حصول رقابت لازم جهت تامین منافع دولت و بیت المال را مخدوش ساخته است، انصراف این سازمان از عرضه مذکور و الغای اثر از مکاتبات مورد اشاره، اعلام می‌شود.

به گفته قربانزاده، جزییات دقیق این انصراف در نامه اعلام شده و اکنون، تصمیم جدیدی برای نحوه این عرضه اتخاذ نشده است. تصمیم‌گیری برای روش عرضه این هلدینگ بزرگ، به هیات واگذاری محول می‌شود تا بتوانند تصمیم‌گیری درستی را برای این شرکت اتخاذ کنند و نوع واگذاری در آنجا تعیین خواهد شد.

این نامه در حالی ارسال شده است که صبح امروز، اسماعیل غلامی، معادن سابق سازمان خصوصی‌سازی، با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج فارس مشتری دست به نقد دارد، گفته بود:  عرضه بلوکی هلدینگ خلیج فارس، از تعدادی مشتری برخوردار است که برخی از مشتریان این هلدینگ، نقد هستند و در صورت عدم وجود مشکل بر سر راه این واگذاری، می‌توانند به صورت نقد اقدام به خرید سهام این هلدینگ کنند.

به گفته وی، گاهی اوقات به دلیل بالا بودن رقم تعیین‌شده برای سهام شرکت، خریدار نیاز به زمان بیشتری برای تأمین منابع مالی دارد. زیرا اقدامات بانکی آن زمان‌بر بوده و ممکن است از زمان تعیین‌شده برای انجام مشارکت در عرضه بلوکی شرکت مدنظر بگذرد. به دنبال چنین اتفاقی، این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که خریدار، رقم چندین هزار میلیارد تومان را نمی‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تامین کند. با توجه به چنین مسائلی، این هلدینگ دارای خریدار است، اما مشکل مطرح‌شده از طرف آنها این بود که زمان کوتاهی برای تامین مالی مورد نیاز درنظر گرفته‌ شده بود. یکی از مشتریان، پول نقد در اختیار دارد که به نظر می‌رسد با تعیین زمان جدید عرضه بلوکی بتواند سهام تعیین‌شده این هلدینگ را خریداری کند.

لازم به ذکر است بنابر اظهارات پیشین رییس سازمان خصوصی‌سازی، قرار بر عرضه ۱۸درصد از باقیمانده سهام دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در قالب سه بلوک یک درصد، دو درصد و ۱۵درصد بود که  بلوک‌های یک و دو درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که ۱۱ و ۱۲ دی ماه سال جاری به قیمت پایه هر سهم ۹۹۶ تومان عرضه شد، خریداری نداشت.

75b0df24-b9f2-4c66-a107-6f415afe4a71

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا