بازارهای خارجی

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته

بازار نفت در هفته‌های اخیر به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا با رشد قابل توجهی مواجه شد و با اینکه روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در طول هفت سال اخیر رسید، اما تا پایان هفته عمدتا به دلیل افزایش موجودی ذخایر آمریکا و همچنین احتمال افزایش صادرات نفت ایران، این سطح حفظ نشد و برنت برای اولین بار در طول دو ماه اخیر، افت هفتگی را تجربه کرد.

در ابتدا، در خصوص عوامل حمایت‌کننده بازار نفت در هفته گذشته باید گفت که بحران انرژی که اخیرا جهان را درگیر کرده، همچنان ادامه دارد. با افزایش تقاضا به دلیل بهبود اقتصادهای جهانی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، عرضه همچنان محدود بوده و پاسخگوی نیازها نیست.

پس از بیش از یک سال کاهش تقاضای سوخت، بنزین و میعانات در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده سوخت در جهان، میزان مصرف اکنون مطابق با میانگین پنج سال اخیر است.

گفتنی است که قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر کمبود عرضه جهانی و تقاضای قوی در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده طلای سیاه در جهان، به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ رسید.

این افزایش قیمت پیش از انتشار گزارش‌های موجودی نفت خام ایالات متحده از سوی موسسه نفت آمریکا در روز سه‌شنبه و اداره اطلاعات انرژی در روز چهارشنبه صورت گرفت.

قیمت نفت همچنین به دلیل نگرانی از کمبود زغال‌سنگ و گاز در چین، هند و اروپا، افزایش یافته است. این موضوع همچنین باعث شده تولیدکنندگان برق به گازوییل و نفت کوره روی بیاورند که باعث حمایت از قیمت‌ها شد. چنین تقاضایی می‌تواند مصرف کلی نفت خام را بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

باب یاگر، مدیر معاملات آتی انرژی در میزوهو اظهار کرد: “امروزه دلایل افزایش قیمت‌ها متعدد بوده، اما اصلی‌ترین آن تعویض سوخت مصرفی برای تولید برق است.”

از طرفی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، همچنان بر برنامه افزایش عرضه خود به میزان ۴۰۰هزار بشکه در روز پایبند است و در مقابل درخواست‌ها برای تسریع در افزایش تولید خود به منظور جلوگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، با اشاره به اینکه جهش قیمت نفت تا ۹۰دلار نیز محتمل است، اذعان داشت: “قیمت نفت خام همچنان افزایش می‌یابد و التماس به اوپک پلاس برای افزایش تولید به گوش می‌رسد. تنها چیزی که اوپک پلاس را تشویق می‌کند این است که اپراتورهای خصوصی ایالات متحده سیگنال دهند، تا افزایش تولید از سمت این گروه انجام شود.”

از سوی دیگر، سرد شدن هوا در نیمکره شمالی، باعث تداوم افزایش تقاضا و قیمت انرژی در سراسر جهان شده است.

همچنین با اینکه آمریکایی‌ها با افزایش قیمت مواجه هستند، ذخایر بنزین در هفته گذشته ۲میلیون بشکه کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در طول چهار سال اخیر رسید.

در مرکز تحویل نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا، یعنی کوشینگ، اوکلاهما، ذخایر نفت خام به پایین‌ترین سطح خود در طول سه سال اخیر رسید و همچنین قیمت قراردادهای آتی با سررسید طولانی‌تر نشان داد که عرضه برای چندین ماه پایین خواهد بود.

ارائه‌دهنده اطلاعات انرژی جنسکیپ اعلام کرد که تا تاریخ ۲۶اکتبر، سطح مخازن در کوشینگ ۲.۷۷۲ میلیون در هفته گذشته کاهش یافته است.

عوامل افت قیمت نفت

بر اساس گزارش وزارت انرژی ایالات متحده، ذخایر نفت خام در هفته گذشته ۴.۳میلیون بشکه افزایش یافت در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش ۱.۹میلیون بشکه را داشتند. این موضوع تا حدودی باعث افت قیمت‌ها شد.

تحلیلگران سیتی در یادداشتی اظهار کردند که این افزایش قابل توجه در موجودی ذخایر به دلیل رشد چشمگیر واردات نفت خام بود، در حالی که سرعت فرآوری پالایشگاه‌ها کند باقی ماند.

از طرفی، گمانه‌زنی‌ها برای افزایش صادرات ایران با از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا افزایش یافت. علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روز چهارشنبه گفت: مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تا پایان نوامبر از سر گرفته می‌شود.

یک توافق می‌تواند راه را برای لغو تحریم‌های سختگیرانه‌ای که ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا بر صادرات نفت ایران در اواخر سال ۲۰۱۸ وضع کرده بود، هموار کند.

جان کلیداف، یکی از کارشناسان بازار در نیویورک اظهار کرد: “در حالی که عرضه نفت ایران ممکن است از سر گرفته شود، بعید به نظر می‌رسد که اوپک پلاس تولید خود را افزایش دهد.”

آوتار ساندو، مدیر ارشد کامودیتی در کارگزاری فیلیپ فیوچرز مستقر در سنگاپور پس از اینکه ایالات متحده اعلام کرد تلاش‌ها در مرحله حیاتی بوده که می‌تواند مسیر صادرات نفت ایران را دوباره هموار کند، گفت: معامله‌گران منتظر شفافیت در مورد نتایج مذاکرات بین‌المللی در خصوص احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هستند.

از سوی دیگر، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه در گزارش خود خاطرنشان کرد، از آنجا که قیمت نفت به بالاترین سطح خود در طول هفت سال اخیر رسیده، شرکت‌های انرژی ایالات متحده برای پانزدهمین هفته متوالی به دکل‌های نفت و گاز خود اضافه کردند.

الجزایر روز پنجشنبه اعلام کرد از آنجا که ریسک و بلاتکلیفی در بازار وجود دارد، افزایش تولید نفت خام اوپک پلاس در ماه دسامبر نباید از ۴۰۰هزار بشکه در روز فراتر رود. این گروه که به تدریج محدودیت‌های عرضه سال گذشته خود را کاهش می‌دهد، در تاریخ ۴نوامبر نشست خواهد داشت.

بررسی قیمت نفت

در ساعات پایانی آخرین روز معاملات هفته یعنی جمعه، شاخص نفت خام برنت ۶سنت افزایش یافت و به ۸۴دلار و ۳۸سنت در هر بشکه رسید. در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۷۶سنت معادل ۰.۹درصد رشد، به قیمت ۸۳دلار و ۵۷سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو شاخص پس از اینکه روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در هفت سال اخیر رسیدند، در نهایت افت هفتگی را ثبت کردند.

لوئیس دیکسون، تحلیلگر ارشد بازار نفت در ریستاد انرژی گفت: “به نظر می‌رسد بحران انرژی همچنان پای برجاست، بنابراین ما انتظار داریم که قیمت نفت در ماه‌های نوامبر و دسامبر افزایش یابد؛ زیرا عرضه با تقاضا همخوانی ندارد و اوپک پلاس همچنان تولید خود را افزایش نمی‌دهد.”

گلدمن ساکس اظهار کرد که برنت احتمالا تا پایان سال، کانال ۹۰دلاری را خواهد دید، در حالی که لری فینک، مدیرعامل بلک راک گفت که احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰دلار زیاد است.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد هنوز بازار تحت تاثیر افزایش تقاضا و محدودیت عرضه در جهان قرار دارد و بسیاری از کارشناسان انتظار دارند قیمت نفت بیش از این رشد کند. با این وجود، در حال حاضر باید منتظر اخبار روزهای آتی باشیم تا ببینیم تصمیماتی برای کسری عرضه اتخاذ می‌شود و از طرفی اخباری از مذاکرات ایران و آمریکا به گوش می‌رسد یا خیر.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا