اقتصادی

درخواست صرافان از رییس جدید بانک مرکزی

 کامران سلطانی‌زاده با اشاره به محدودیت‌های موجود برای فعالان رسمی بازار ارز بیان کرد: اعمال محدودیت‌ مانع فعالیت صرافی‌های رسمی متناسب با ظرفیت بالای آن‌ها و در مقابل گسترش بازار سیاه ارز شده است.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح تصمیمات اشتباه گذشته اظهار کرد: عدم توانایی صرافان در فروش ارز به یکدیگر از جمله محدودیت‌هایی است که در چرخه عرضه ارز اخلال ایجاد کرده؛ لذا درخواست ما از سکاندار جدید بانک‌مرکزی، روان‌سازی عرضه ارز بین صرافی‌های سراسر کشور و فراهم کردن امکان فروش ارز صراف با صراف در سامانه سنا است.

این فعال بازار ارز با اشاره به دیگر محدودیت‌ صرافان ادامه داد: گردش غیراصولی ارز‌ شرکت‌های بزرگی همچون پتروشیمی‌ها، ایمیدرو و فولادی‌ها بین صرافان، محدودیت صرافی‌های مجاز در بیشتر فعالیت‌های ارزی نظیر نقل‌وانتقال حواله، مبادلات ارز‌های دیجیتال و همچنین عدم امکان ارائه خدمات آنلاین و فروش ارز به صورت غیر حضوری به مشتریان از دیگر موانع موجود بر سر راه فعالان رسمی بازار است.

سلطانی‌زاده خاطرنشان کرد: با محدود کردن صرافان رسمی، ضمن خارج شدن آن‌ها از چرخه فعالیت و سوق دادن مردم به سمت معاملات بازار غیر رسمی ناامن، درآمد مالیاتی دولت از محل صرافی‌های رسمی هم محقق نخواهد شد.

ضرورت افزایش سقف تراکنش برای‌ صرافان رسمی

رییس سابق کانون صرافان عدم تمدید مجوز‌ها و محدودیت در روند تمدید جواز را از دیگر مشکلات صرافان رسمی اعلام کرد و گفت: مشکلات سیستم نرونتا (اینترنت اختصاصی بانک‌ها) از جمله قطعی و سرعت پایین در نقل‌و‌انتقال، پایین بودن سقف تراکنش‌ در کارتخوان‌های صرافان رسمی به‌رغم نظارت بانک‌مرکزی، سختگیری و مهلت کم برای افزایش سرمایه بدون در‌نظر گرفتن شرایط بد اقتصادی ناشی از کرونا مشکلات دیگری است که به صرافان رسمی تحمیل شده و حالا با تغییر رییس بانک‌مرکزی انتظار داریم ضمن رفع موانع گفته شده، مهلت افزایش سرمایه هم تمدید شود.

به گفته این فعال بازار ارز، صرافان رسمی موظفند تا پایان امسال سرمایه خود را به ۱۲میلیارد و تا دو سال آینده به ۲۵میلیارد تومان افزایش دهند که باتوجه به مشکلات اقتصادی موجود و کاهش حجم معاملات، این اقدام تا مهلت داده شده امکان‌پذیر نیست.

سلطانی‌زاده با انتقاد از نبود محدودیت‌های مذکور و عدم نظارت بر عملکرد فعالان غیر رسمی تصریح کرد: همه محدویت‌های موجود برای صرافان رسمی تنها موجب رشد قارچ‌گونه فعالان غیررسمی بازار ارز شده؛ لذا از رییس جدید بانک‌مرکزی خواستاریم تا برای کنترل بهتر و آرامش بازار ارز، در جهت رفع این موانع اقدام کند.

 تاخیر در برگزاری انتخابات کانون صرافان

وی در ادامه از تاخیر در برگزاری انتخابات هیات رییسه کانون صرافان خبر داد و افزود: اگرچه طبق اساسنامه، انتخابات کانون صرافان به عنوان یکی از نهاد‌های مالی مهم کشور، باید هر ۳سال یکبار انجام شود، اما امسال با عدم پیگیری شورای کنونی به بهانه کرونا چند ماه به تاخیر افتاده و هنوز زمان برگزاری آن مشخص نشده است.

رییس سابق کانون صرافان در پایان گفت: از آنجا که اعضای کنونی کانون شانس پایینی برای حضور در دور بعد دارند، با به تاخیر انداختن زمان انتخابات و حفظ کرسی در تلاش برای بالا بردن شانس خود هستند، درحالی‌که این اقدام خلاف قواعد اساسنامه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا