بازارهای داخلی

برنامه‌ ریزی برای مقابله با قطعی گاز در فصل زمستان

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به مشکل تامین گاز در فصل زمستان گفت: موضوع تامین سوخت زمستانی مورد نیاز کشور هم در بخش صنعتی و هم در حوزه‌های خانگی، یکی از دغدغه‌‌های اصلی مجلس و وزارت نفت بوده است. در سال‌های گذشته تامین سوخت زمستانی بیشتر با محدود کردن خوراک پتروشیمی‌ها و البته کاهش گازرسانی به نیروگاه‌‌ها انجام می‌شد و نیروگاه‌‌ها نیز در فصل سرد سال، به ‌جای گاز از سوخت‌های جایگزین مانند گازوئیل، مازوت و… استفاده می‌‌کردند.

بیگی نژاد در ادامه گفت: بر اساس اعلام وزیر نفت کشور زمستان ۱۴۰۰ با کمبود ۲۰۰میلیون متر مکعب گاز روبه رو است. در راستای حل این کمبود، دولت برنامه‌ریزی برای خرید گاز از ترکمنستان توسط بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده تا کشور در فصل زمستان برای تامین گاز مشکلی نداشته باشد. بر اساس اعلام وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس روند مذاکرات بخش خصوصی برای خرید گاز ترکمنستان در جریان است و به زودی قراردادهای لازم در این خصوص منعقد خواهد شد.

او افزود: اما باید توجه داشت که واردات گاز برای پاسخگویی به افزایش مصرف کشور در بلندمدت، مشکل ساز است. ساختار مدیریتی کشور باید به دنبال راهکارهایی باشند که در وهله نخست از اتلاف انرژی جلوگیری شود و در مرحله بعد با سرمایه‌گذاری بر روز زیرساختها و کشف میادین جدید نفت و گاز، ظرفیت‌های تولیدی افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که برای جبران کمبودهای گاز در کشور چه راهکارهایی باید در دستور کار قرار بگیرد؟ گفت: مهم‌ترین رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی، صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف منابع انرژی است. هر زمان که صحبت از صرفه جویی به میان می‌آید برخی تصور می‌کنند، معنای آن کم مصرف کردن است. این تفسیر اشتباه است، چرا که صرفه جویی به معنای بهینه‌سازی در مصرف و استفاده درست از انرژی است.

بیگی نژاد ادامه داد: بهینه‌سازی در مصرف مجموعه وسیعی از دستگاه‌ها از دستگاه‌های گرمایشی داخلی گرفته تا کارخانجات بزرگ صنعتی را شامل می‌شود. مدتها است کارشناسان از ضرورت اصلاح الگوی مصرف در کشور صحبت می‌کنند اما توجهی به این ضرورت‌ها نمی‌شود. بر اساس آمارهای مستند، شدت عرضه و مصرف انرژی در ایران بیش از ۳ برابر متوسط مصرف جهانی است و ایران از نظر میزان عرضه انرژی نزدیک به کشور آلمان است، اما شدت مصرف انرژی ایران ۶ برابر آلمان است.

نماینده ملایر در مجلس افزود: راهکار بعدی برای پوشش کمبود گاز، تداوم مذاکرات بخش خصوصی ایران برای واردات گاز از ترکمنستان است. ایران باید مناسبات ارتباطی خود را با ترکمستان که در زمان دولت قبلی خدشه دار شده بود هرچه سریعتر بازسازی کند. متولیان حوزه سیاست خارجی می‌بایست بستر لازم برای گفت‌وگوی بخش خصوصی ایران با طرف ترکمنستانی را فراهم کنند تا نیازهای کوتاه مدت ایران به گاز تامین شود.

ضرورت ازدیاد برداشت از میادین گازی

بیگی نژاد در تببین راهکارهای دیگر گفت: موضوع بعدی، ازدیاد برداشت از مخازن گاز کشور است که یا از طریق توسعه میادین جدید گازی و یا به وسیله سرمایه‌گذاری بر روی میادین قبلی محقق می‌شود. البته این راهبرد با توجه به تحریم‌ها و مشکل جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، برای کوتاه مدت عملیاتی نیست و می‌بایست یک چنین راهکارهایی در افق میان مدت و بلندمدت پیگیری شود.

او یادآور شد: بنابراین در زمستان سال۱۴۰۰ مردم و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید نهایت همکاری را برای مدیریت کمبودها و کسری‌ها داشته باشند. همانطور که در تابستان مساعدت مردم باعث شد خاموشی‌های برق مدیریت شود در حوزه کمبودهای گازی نیز مشارکت مردم و فعالان اقتصادی، مشکلات را حل و فصل خواهد کرد. در حوزه کسری گاز، برنامه‌ای برای قطعی گاز منازل مسکونی وجود ندارد، اما ممکن است برای برخی صنایع خاص، سهمیه بندی هایی در خصوص گاز برنامه‌ریزی شود.

این نماینده در این خصوص که برخی تحلیلگران اشاره می‌کنند یکی از دلایل اصلی کمبود گاز در کشور عدم سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساختهای انرژی است. آیا این دیدگاه درست است؟ گفت: مطالباتی که در خصوص فرسودگی میادین نفتی و گازی و افت تولید پارس جنوبی مطرح می‌شود در چشم‌انداز آینده خطرناک است و برای کوتاه مدت از این منظر نگرانی خاصی وجود ندارد. البته از همین امروز باید فرآیند به روز آوری میادین را استارت زد. ایران هر روز ۱میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند که بیش از ۷۰۰میلیون متر مکعب آن سهم مصرف خانگی است.

بیگی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: البته برخی میادین بزرگ گازی در شمال کشور کشف شده است که ظرفیت‌های موجود در این میادین عظیم گازی نیازمند سرمایه‌گذاری است تا در سال‌های بعد به نفع اقتصاد ایران وارد عمل شود. بنابراین همچنان موضوع واردات گاز از همسایگان، اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی در مصرف انرژی مهم‌ترین راهکارهایی است که اقتصاد ایران از طریق آن می‌تواند کمبودهای خود را جبران کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا