اقتصادی

کارمزد تراکنش‌های اتریوم سر به فلک کشید؛ دلیل آن چیست؟

اتریوم یکی از پرکاربردترین بلاکچین‌ها در فضای ارزهای دیجیتال است و تعداد زیادی کاربر هر روز به این شبکه وارد می‌شوند. در این میان، همیشه نگرانی‌های گسترده‌ای در رابطه با میزان کارمزدهای اتریوم وجود داشته است. کارمزدهای اتریوم معمولاً در زمان شلوغ شدن شبکه افزایش می‌یابند. اما اخیراً، با افزایش محبوبیت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) این کارمزدها به‌صورت افسارگسیخته افزایش می‌یابند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران به سمت رقبای اتریوم هدایت شوند. به نقل از بیتکوینست، ازآنجایی‌ که انتشار NFTها به مدت‌زمان بیشتری احتیاج دارد، کارمزد تراکنش‌های معمولی اتریوم نیز افزایش یافته است و کاربران عادی بایستی هزینه بیشتری برای انجام تراکنش‌هایشان بپردازند. افزایش کارمزدها در شبکه اتریوم در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رفت هارد فورک لندن و طرح بهبود EIP-1559 بتواند به چالش کارمزدهای بالای اتریوم کمک کند. این به‌روزرسانی‌ها نه‌تنها کارمزدها را کاهش نداده‌اند، بلکه از زمان ارتقاء به صورت چشمگیری افزایش یافته‌اند.

EIP-1559 اما از زمان اجرا در شبکه اصلی بیش از ۱۴۷ هزار واحد اتریوم را از گردش خارج کرده است و در شرایط فعلی، ۴.۲ واحد اتریوم در دقیقه سوزانده می‌شود. بر اساس داده‌های ultrasound.money، در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰ هزار واحد اتریوم سوزانده شده است. بیش از ۱۰۰۰ واحد اتریوم تنها توسط پلتفرم‌های معاملاتی NFT سوزانده شده که بازار مالی اوپن‌سی (OpenSea) با صد واحد اتر از این حیث رکورددار است. جالب است بدانید میزان اتر سوزانده شده در طول دو روز گذشته بیشتر از دو هفته اخیر بوده است.

بر اساس داده‌های اتراسکن همزمان با توکن سوزی عظیم اتریوم، گس این شبکه افزایش شدیدی داشته و به ۲۰۰۰ Gwei رسیده است به‌طوری‌که کاربران در مواقعی برای انجام تراکنش‌ها بایستی حداقل ۱۶۷ دلار یا ۲۰۰ دلار کارمزد پرداخت می‌کردند. در زمان نگارش این خبر قیمت اتریوم با ۸٪ افزایش نسبت به روز گذشته به ۳،۴۲۸ دلار رسیده است.

قابل‌توجه‌ترین جهش در کارمزدها از ۲۲ آگوست رخ داده است که یکی از بزرگ‌ترین جهش‌ها در تاریخ اتریوم محسوب می‌شود. کارمزد تراکنش‌های اتریوم از آن زمان بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر، متوسط کارمزدها به بیش از ۳۰ دلار رسیده است. برای مقایسه بهتر لازم است به این نکته توجه داشته باشید که میانگین کارمزدهای اتریوم چند وقت پیش تنها ده دلار بود.

NFTها و صرافی‌های غیرمتمرکز نیز از افزایش کارمزدها در امان نمانده‌اند. کاربران این پلتفرم‌ها از افزایش چشمگیر کارمزدها می‌گویند. به‌عنوان‌مثال، کارمزدها در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ تا ۳۰۰ دلار برای هر تراکنش افزایش یافته است. جالب است بدانید این رقم برای پلتفرم‌های معاملاتی NFT ها همچون اوپن‌سی به بیش از ۱۰۰۰ دلار می‌رسد. افزایش شدید کارمزدها باعث شده تا بحث‌های زیادی در رابطه با آینده اتریوم مطرح شود و گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با مهاجرت کاربران به سایر شبکه‌ها وجود داشته باشد.

آیا رقبای اتریوم پاسخگوی نیاز کاربران خواهند بود؟

بحث‌های بسیاری در رابطه با بلاکچین‌های کاملاً جدید برای جایگزینی اتریوم وجود دارد. کارمزدهای بالای اتریوم با توجه به محبوبیت این شبکه باعث نگرانی جامعه ارزهای دیجیتال شده است چرا که بسیاری معتقدند محبوبیت این شبکه به‌مرور از بین خواهد رفت. با از بین رفتن محبوبیت اتریوم به دلیل افزایش مداوم کارمزدهای شبکه، سایر شبکه‌های بلاکچینی آماده پر کردن جای دومین شبکه بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال هستند. یکی از این شبکه‌ها کاردانو است.

قرار است در تاریخ ۱۲ سپتامبر بالاخره قراردادهای هوشمند به شبکه کاردانو وارد شوند. کارمزدهای شبکه کاردانو به مراتب کمتر از اتریوم است و با راه‌اندازی فاز سفید هارد فورک آلونزو، کاربران قادر خواهند بود همان کارهایی را که در اتریوم انجام می‌دهند، در بستر کاردانو انجام دهند؛ با این یک تفاوت بزرگ و آن کارمزدهایی به‌مراتب پایین‌تر است. اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز و بستری برای معاملات NFTها از جمله ویژگی‌هایی است که پس از اجرای آلونزو در بستر کاردانو وجود خواهند داشت که برای توسعه‌دهندگان، امکان استفاده از این بلاکچین و ارائه خدمات دیفای را به ارمغان خواهند آورد.

سایر رقبای اتریوم، ایاس، پولکادات، سولانا، ترا، ترون و آوالانچ هستند که از آنها تحت عنوان قاتلان اتریوم یاد می‌شود. برجسته‌ترین رقیب اما شبکه بایننس اسمارت چین است که به بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان تعلق دارد. امکانات ارائه‌شده در بستر BSC بسیار شبیه به اتریوم است و کارمزدهای کمتری از کاربران دریافت می‌شود که برتری آن نسبت به بزرگ‌ترین بلاکچین ارائه‌دهنده قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود.

نمودار قیمت اتریوم - آیا قاتلان اتریوم جایگزین آن خواهند شد؟
نمودار ارزش بازار اتریوم

تیم توسعه اتریوم اما نسبت به این اتفاقات بی‌خبر نیست. انتقال به اتریوم ۲.۰ که سال‌ها از آن سخن گفته می‌شد قرار است در سال ۲۰۲۲ به‌طور کامل انجام شود و پس‌ازآن انتظار می‌رود در کنار مسائلی چون مقیاس‌پذیری، امنیت و کارایی شبکه، معضل کارمزدهای بالای اتر نیز برطرف شود.

به‌روزرسانی بعدی شبکه اتریوم قرار است در تاریخ ۳ فوریه سال آینده انجام شود و طی آن، الگوریتم استخراج اثبات کار (PoW) دیگر توسط این بلاکچین پشتیبانی نخواهد شد و جای خود را به سازوکار اجماع گواه اثبات سهام (POS) خواهد داد. پس‌ از این به‌روزرسانی انتظار می‌رود که عرضه اتریوم کاهش یابد و اتر به یک دارایی ضدتورم تبدیل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا