بازارهای خارجی

تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان

وزارت آموزش عالی طالبان اعلام کرد: زنان در افغانستان مجاز خواهند بود “در امنیت” در دانشگاه تحصیل کنند، مادامی که تحصیلات آن‌ها با تفسیر طالبان از قوانین اسلامی مطابقت داشته باشد.

اما عبدالباقی حقانی، سرپرست این وزارت‌خانه، در سخنانی در گردهمایی شورای رهبران قبیله‌ای و جناحی در افغانستان گفت: “از این پس کلاس‌های مختلط جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان ممنوع خواهد بود”. حقانی همچنین افزود: “مردم افغانستان تحصیلات عالی خود را در پرتو قوانین شرعی در امنیت و در کلاس‌های تک جنسیتی ادامه خواهند داد.”

به گفته سرپرست وزارت آموزش عالی طالبان، این گروه به دنبال ایجاد یک برنامه درسی معقول و اسلامی مطابق با ارزش‌های اسلامی، ملی و تاریخی افغانستان است که توانایی رقابت با دیگر کشورها را نیز داشته باشد.”

این در حالیست که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان در اوایل ماه جاری میلادی نیز دخترها و پسرها در اکثر مدارس افغانستان جدا بودند و تخمین زده می‌شود که دو سوم دختران در این کشور به مدرسه نمی‌روند.

طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان و دختران زیادی را از حق کار و تحصیل محروم کرد. اما در حال حاضر این گروه مدعی شده است که در آینده به حقوق زنان طبق قوانین اسلامی احترام می‌گذارد و از افغان‌هایی که قبلا با دشمنان و بیگانگان کار می‌کردند انتقام نمی‌گیرد.

با این وجود بسیاری این تغییرات ناگهانی طالبان و وعده‌های آن‌ها مبنی بر رعایت حقوق زنان را باور ندارند. در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از آن است طالبان به بسیاری از وعده‌های خود درباره زنان عمل نمی‌کند. به گزارش گاردین، در برخی از مناطق تحت تصرف طالبان، زنان و دختران بدون همراهی یک مرد نمی‌توانند از خانه خارج شوند.

همچنین با وجود چنین وعده‌هایی از سوی طالبان، هزاران نفر از ترس این گروه سعی دارند خود را به فرودگاه کابل برسانند و از افغانستان فرار کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا