ورزشی

سهم ۵ درصدی فدراسیون تکواندو و ۵۰ درصدی بازیکنان و مربیان در ناکامی المپیک

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، پس از چند هفته بررسی عملکرد تیم ملی تکواندو در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، سرانجام روز گذشته (شنبه- ۶ شهریورماه) بیانیه کمیته فنی در خصوص دلایل ناکامی تیم ملی صادر شد که حرف و حدیث‌های بسیاری داشت.

خبرگزاری تسنیم برای پرس و جو درباره ابهامات بیانیه کمیته فنی فدراسیون تکواندو، مقصران اصلی این ناکامی و همچنین آینده کادرفنی تیم ملی با سیروس رضایی دبیر و سخنگوی کمیته فنی فدراسیون تکواندو به گفت‌وگو پرداخت که در زیر می‌خوانید.

تسنیم: برداشت از بیانیه کمیته فنی این است که در ناکامی تکواندو همه به غیر از فدراسیون و کادرفنی مقصر هستند. بیانیه‌ای که بسیاری اعتقاد دارند  یک فرار رو به جلو است.

آدم بسیار شفافی هستم و می‌توانید پیشینه و سوابقم را بررسی کنید. واقعیت قضیه این است که هیچ نیاز مادی به تکواندو ندارم که بخواهم به کسی باج بدهم یا از کسی بترسم و حرفی را کتمان و پنهان کنم. روزی که بگویند به فدراسیون نرو، به راحتی به کارهای شخصی، سازمانی و اداری خود می‌پردازم و از لحاظ مالی خیلی جلوتر خواهم بود. اگر کنار تکواندو هستم به خاطر این است که تکواندو، ورزش و عشق ما است. اینکه می‌گویند فرار رو به جلو است را قبول ندارم، چرا که در همان ابتدای بیانیه مسئولیت نتایج را پذیرفتیم. یعنی اینکه در یک حلقه تیمی هر کدام نقشی داشتیم و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید مقصر نبودم. هیچ‌کس دلش نمی‌خواست ما در المپیک نتیجه نگیریم، اما وقتی وقایع را کنار هم قرار می‌دهیم، می‌بینیم در مسابقات جهانی منچستر با ما چه کاری انجام داده و تیم ما را «لَت و پار» کردند.

تسنیم: این موضوع بارها و بارها گفته شده، اما در قهرمانی آسیا نیز نتیجه نگرفتیم. در این مسابقات که دیگر کسی برای ما مشکلی ایجاد نکرد؟

بازیکن ملی بودم و ۱۰ سال در اردوهای تیم ملی حضور داشتم. کسی که در اردوی ملی برای یک مسابقه بزرگ قرار دارد، در تورنمنت قبل از مسابقه بزرگ به شرایط صددرصد آمادگی نمی‌رسد.

تسنیم: در قهرمانی آسیا بازیکنان غیر المپیکی ما نیز عملکرد خوبی نداشتند.

من مخالف حضور نفرات المپیکی در قهرمانی آسیا بودم و اعتقاد داشتم این بازیکنان را نباید به دلیل احتمال تشدید آسیب دیدگی به مسابقات اعزام کنیم، اما سرمربی تیم ملی صحبت‌هایی انجام داد که درست بود. این بچه‌ها مدت‌ها به دلیل کرونا میدان بزرگی را ندیده بودند و اگر به این میدان نمی‌رفتند، ما از شرایط آنها اصلاً اطلاع نداشتیم. زمانی روی خوش ماجرا خودش را نشان می‌دهد و زمانی نیز روی ناخوش آن و باید با حدس و گمان فنی این کار را کنیم. کادرفنی تصمیم  به حضور ملی‌پوشان گرفت و ما احترام گذاشتیم.

تکواندو , تکواندو ایران , آرمین هادی‌پور , میرهاشم حسینی , تیم ملی تکواندو ایران ,

تسنیم: در بیانیه فدراسیون تکواندو به نقش فدراسیون پزشکی ورزشی اشاره شده است.  این در حالی است که آرمین هادی‌پور در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد که اگر زمان به عقب بازگردد باز هم عمل جراحی نخواهد کرد.

اگر خودمان را جای آرمین بگذاریم، این ریسک که با پای آسیب دیده بازی کنیم، بهتر است یا برویم عمل کنیم و بازی نکنیم؟ تصمیم معقول این بود که حداقل تکلیف‌مان با خودمان روشن باشد، چرا که از بلاتکلیفی بهتر است. در مهرماه سال گذشته فدراسیون پزشکی اعلام کرد که پای آرمین جراحی نمی‌خواهد و بعد از آن در یک زمان دیگر اعلام کرد که می‌تواند جراحی کند، اما  در صورت جراحی به المپیک نمی‌رسید.

تسنیم: با این توضیحات باید بازیکن و کادرفنی نیز مواخذه شوند؟

بله درست است و یک بخش به این عزیزان باز می‌گردد. به هر حال در تصمیم‌گیری باید ریسک تصمیم را پذیرفت و اگر اینگونه تصمیم گرفتند باید پاسخگوی ریسک خود باشند. در جلسه نیز پاسخگو بودند و حرف‌هایشان را زدند. اگر ما هم خودمان را جای آنها بگذاریم، ممکن است در تصمیم‌گیری دچار خطا شویم. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد با آبرویش بازی شود. کاری به مربی ندارم، اما شاید دیگر برای بازیکن چنین فرصت طلایی پیش نیاید که در المپیک حضور داشته باشد. زمانی که ما ملی‌پوش بودیم اصلاً المپیکی وجود نداشت، اما این فرصت طلایی در حال حاضر وجود دارد و مشخص نیست چهار سال بعد هادی‌پور همین هادی‌پور امسال باشد. اگر تصمیمی گرفته شده باید تبعات آن تصمیم را بپذیرند. تصمیم‌گیری را در دانشگاه درس می‌دهم و سود آن طرف خطر است. یعنی باید خطر تصمیمات خود را بپذیریم.

تسنیم: پس کمیته فنی علاوه بر کمیته پزشکی آرمین هادی‌پور و فریبرز عسکری را نیز مقصر می‌داند؟

قطعاً همینطور است و اصلاً شکی به آن ندارم.

تکواندو , تکواندو ایران , آرمین هادی‌پور , میرهاشم حسینی , تیم ملی تکواندو ایران ,

تسنیم: افزایش وزن میرهاشم حسینی یکی دیگر از دلایل ناکامی عنوان شده است. حفظ وزن برای ورزشکار و مربی ملی ابتدایی‌ترین مسئله است و بسیاری از ورزشکاران ایرانی و خارجی سالیان سال وزن خود را کنترل کردند.

من در دوران قهرمانی خیلی با این مشکل مواجه بودم. سال‌ها وزنِ یک تیم ملی بودم و تنها در آخرین مسابقه در وزن دوم شرکت کردم. زمان‌هایی که وزن کم می‌کردم عذاب زیادی می‌کشیدم، اما وقتی در وزن دوم شرکت کردم، گفتم ای‌کاش ۵ سال پیش این کار را کرده بودم و اصلاً در انتخابی داخل کشور می‌باختم. آدم‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و درجه توان، طاقت و تمایل هر فرد با فرد دیگر و حتی دوقلوهای همسان متفاوت است. چون این شرایط را پشت سر گذاشتم حرف شما را درک می‌کنم، اما صادقانه بگویم اگر المپیک در زمان خودش برگزار شده بود این بهانه‌ها قابل قبول نبود. تعویق المپیک باعث شد اگر اسم این موضوع را بهانه بگذاریم، این بهانه دست بچه‌ها و دوستان باشد.

تسنیم: یعنی شما هم به عنوان ورزشکار ملی قبول دارید که این موضوع می‌تواند بهانه است؟

می‌تواند یک بهانه باشد که در این فضا در اختیار دوستان قرار گرفت، اما قبول کنیم افراد با هم متفاوت هستند.

تسنیم: با خواندن بیانیه کمیته فنی به نظر می‌رسد که قرار است کادرفنی تیم ملی حفظ شود و مشکل تغییر ساختار سازمان تیم‌های ملی خواهد بود؟

اینگونه فکر نمی‌کنم و باید با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیریم. در وضع موجود با توجه به شرایط و مسابقاتی که در پیش داریم، باید تبعات هر تصمیمی را بپذیریم. اگر در حال حاضر به من بگویند جایگزین فریبرز عسکری شوم و یک ماه و نیم دیگر مسابقه داریم، با عقل و منطق باید بپذیرم؟

تکواندو , تکواندو ایران , آرمین هادی‌پور , میرهاشم حسینی , تیم ملی تکواندو ایران ,

تسنیم: در حالت عادی نباید بپذیرید، اما فدراسیون نباید به مسابقات پیش‌رو فکر کند و سیاست‌گذاری خود را تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس طراحی کند؟

قرار است انتخابات فدراسیون تکواندو در دی‌ماه سال جاری برگزار شود و ما نمی‌‌دانیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. تصمیم‌گیری برای زمان بعد از انتخابات اصلا منطقی و عقلایی نیست.

تسنیم: پس با این شرایط به نظر می‌رسد که همکاری فدراسیون با فریبرز عسکری ادامه خواهد داشت؟

چنین چیزی را تایید نمی‌کنم، چون هنوز تصمیم نگرفته‌ایم. ما نتایج المپیک توکیو را بررسی کردیم. فدراسیون جهانی نیز هنوز در خصوص زمان مسابقات جهانی تعیین تکلیف نکرده و این رقابت‌ها برای ما خیلی مهم است. چین گفته هر تیمی که قصد حضور در مسابقات را دارد، باید دو هفته در این کشور قرنطینه شود و فدراسیون جهانی این موضوع را نپذیرفت.

تسنیم: اگر مسابقات جهانی تا پایان دوره چهار ساله ریاست فدراسیون برگزار نشود، کادرفنی فعلی به کار خود ادامه خواهد داد؟

فعلاً هیچ رویدادی غیر از مسابقات گرندپری که شاید در ماه‌های آینده برگزار شود، نداریم. در این شرایط نمی‌توانیم برای تیم ملی تصمیم دقیقی بگیریم. اگر زمان مسابقات جهانی مشخص شود، جلسه دیگری برگزار می‌کنیم و تصمیم قطعی را خواهیم گرفت.

تسنیم: در جلسات کمیته فنی در خصوص انتخاب مدیرفنی برای تیم ملی تصمیم گرفته شد؟

منظور از اصلاح ساختار و شورای فنی همین بود و دعوت از کارشناسان خبره برای تقویت کمیته فنی یعنی اینکه ساز و کاری را مشخص کنیم. باور کنید چند بار تصمیم گرفتم به اردو سر بزنم و تنها دو بار توانستم. در اردوهای قبلی به عنوان دبیر کمیته فنی تعداد دفعات بیشتری حضور پیدا می‌کردم، اما در شرایط کرونایی می‌ترسیدم که خدایی نکرده ناقل باشم و تیم‌ را به خطر بیندازم. خدا را شکر با توجه به تکمیل شرایط واکسیناسیون این تدبیر را کردیم تا ابتدا در ساختار فنی تیم‌های ملی یک ناظر یا مدیرفنی تعریف کنیم تا به صورت مداوم بالای سر تیم باشد. همان کاری که برای هادی ساعی در نظر گرفته بودیم. فردی که از جمیع جهات مورد قبول فدراسیون و تیم‌های ملی باشد، انتخاب خواهد شد تا فقط به بحث فنی تیم‌های ملی بپردازد و ماهیانه یک بار نیز به کمیته فنی گزارش بدهد تا متوجه روند باشیم. خلا ما اینجا بود و شاید اگر می‌دیدم در فرآیند تمرین تیم ملی ممکن است نکاتی وجود داشته باشد، با این نگاه تیزبینانه کشف می‌کردیم تا اتفاقات دیگر نیفتد.

تکواندو , تکواندو ایران , آرمین هادی‌پور , میرهاشم حسینی , تیم ملی تکواندو ایران ,

تسنیم: اگر بخواهید برای ناکامی تیم ملی درصد بدهید، چند درصد کادرفنی و فدراسیون را مقصر می‌دانید؟

این تحقیق را از ملی‌پوشان، پیشکسوتان و قهرمان به صورت میدانی انجام دادیم و بازخورد آن در حال گرفته شدن است، اما نظر شخصی خودم را می‌گویم. در این نظر سنجی، ۵۰ درصد را به نقش کادرفنی و بازیکن اختصاص دادم. ۱۰ درصد به سازمان تیم‌های ملی، ۱۰ درصد به کمیته فنی، ۵ درصد به ترکیب مدیریتی فدراسیون و مابقی سهم را به سایر شرایط مانند کرونا، حیله‌های فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک می‌دهم که در جدول مسابقات دست بردند. اتفاقی که مسبوق به سابقه نبود و هیچ وقت این کار انجام نمی‌شد. عکس‌هایی که از دکتر چو و باخ در رسانه‌ها در رابطه با بازیکن پناهنده، پخش شد را همه دیدند. هر کسی این عکس‌ها را ببیند، می‌فهمد چرا سراغ بازیکنان بازنده دیگر نرفتند و معلوم بود سناریوی بوده است. همیشه مواجه با این اتفاقات هستیم اما خیلی وقت‌ها دیده نمی‌شود.

تسنیم: اختصاص سهم ۵ درصدی به فدراسیون و ترکیب مدیریتی در ناکامی تیم ملی کم نیست؟

در همه جلسات از بازیکنان و مربی تیم ملی به شخصه پرسیدم، جایی بود که چیزی بخواهید که برآورده نشده باشد؟ مدیریت فدراسیون که نمی‌تواند در مسائل فنی دخالت کند.

تسنیم: اما مدیریت فدراسیون در چینش افراد نقش دارد؟

آن هم برعهده کمیته فنی است و رئیس فدراسیون یک نظر دارد. بارها و بارها سر مسائل مختلف چالش داشتیم و خیلی وقت‌ها رئیس فدراسیون با نظر ما موافق نبود و نظر دیگری داشت، اما وقتی جمع نظر می‌دهد باید احترام گذاشت. از هر یک اعضای کمیته فنی بپرسید روی این موضوع صحه خواهند گذاشت. باور کنید هر چیزی که ملی‌پوشان و کادرفنی می‌خواستند برای آنها مهیا بود.

تسنیم: فریبرز عسکری  بعد از مسابقات المپیک از نبود هوگوهای استاندارد تا ماه‌های قبل از اعزام گلایه داشت.

این حرف‌ها بی‌ربط است و چگونه می‌گوید که بچه‌ها ما هوگو نداشتند؟

تسنیم: سرمربی تیم ملی از نبود هوگوی استاندارد در مصاحبه با رسانه‌ها صحبت کرده است.

این حرف‌ها مصداق ندارد. در حال حاضر مسابقات لیگ را با هوگوی الکترونیکی برگزار می‌کنیم.

 تسنیم: مشکل اینجاست که کادرفنی نسبت به کیفیت هوگوهای داخلی معترض است.

در بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و مسابقات جهانی قضاوت کردم و هر بار ممکن بود یک هوگو باشد. مکانیزم هوگوهای داخلی با خارجی یکی است. برای انجام کار  عنصر تلاش کافی است و برای انجام ندادن آن هزار بهانه.

تکواندو , تکواندو ایران , آرمین هادی‌پور , میرهاشم حسینی , تیم ملی تکواندو ایران ,


تسنیم: پس شما اعتقاد دارد صحبت‌های فریبرز عسکری در خصوص مشکلات هوگو، بهانه است؟

شما بیایید ببینید فدراسیون هوگو داشته یا نه. مگر چنین چیزی می‌شود؟

تسنیم: منظور از هوگو، کیفیت آنها و استاندارد بودشان است.

 هوگوهایی که در اردوها استفاده می‌کنیم، هوگوهایی است که در لیگ نیز از آنها استفاده می‌شود. شاید از نظر فدراسیون جهانی این هوگو استاندارد نباشد، اما به شما قول می‌دهم یک مبارزه با هوگوهای daedo  با مبارزه با هوگوهای داخلی هیچ فرقی از لحاظ مکانیزم و ساختاری ندارد. اصلا در فرآیند کار هیچ تاثیری ندارد. در بازی‌های آسیایی اینچئون ناظر ویدئو  بودم و بارها و بارها مبارزات با هوگوهای daedo قطع می‌شد، اما در هوگوهای داخلی این اتفاق به صورت نادر می‌افتد.

تسنیم: مربیان لیگ نیز نسبت به کیفیت هوگوهای داخلی معترض بودند و اعتقاد داشتند با شدیدترین ضربات امتیاز ثبت نمی‌شود، اما با کوچکترین برخورد شاهد ثبت امتیاز هستیم.

اتفاقاً در daedo شاهد این موضوع بودیم و در هوگوهای داخلی چنین موضوع را ندیدیم. ما در تحریم هستیم و فدراسیون برای خرید هوگو مشکل مالی نداشت. برای وارد کردن هوگوهای خارجی آنها را تکه تکه کردیم و داخل ساک بازیکنان قرار دادیم و به ایران آوردیم. اجازه ورود این هوگوها به ایران را نمی‌دهند. همین الان نیز سفارش بدهیم این اجازه را به ما نمی‌دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا