اقتصادی

عقب نشینی اصلاحی فلزات گرانبها

تمایل به ریسک پذیری سرمایه‌گذاران با توجه به روند صعودی بازارهای سهام اخیرا تبدیل به عاملی منفی برای بازار فلزات گرانبها شده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۱۶.۳۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۰۴ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۷۹ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای سهام ایالات متحده روز گذشته هم به روند صعودی خود ادامه دادند تا جایی که هر سه شاخص اصلی موفق به ثبت رکوردهای جدید شدند. به نظر می‌رسد در هفته جاری با توجه به برگزاری سمپوزیوم سالانه فدرال رزرو و روند سوددهی بانک‌ها، تمایل به ریسک پذیری سرمایه‌گذاران و معامله‌گران افزایش یافته است. جروم پاول رییس فدرال رزرو قرار است به صورت مجازی در جلسه روز جمعه سمپوزیوم حضور یابد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران معتقدند بر خلاف قبل که به نظر می‌رسید در این سمپوزیوم تغییر سیاست‌های پولی اعلام خواهد شد اما با شرایط کنونی و افزایش شیوع کرونای دلتا به نظر می‌رسد اعمال تغییرات با تاخیر همراه شود.

افزایش حجم نقدینگی در بازارها باعث شده تا حجم بیشتری از پول به بازارهای سهام تزریق شود. این سناریو برای بازار امن فلزات گرانبها نیز شرایطی مطلوب است چرا که پول و تقاضای بیشتری به سمت این بازارها نیز روانه خواهد شد.

از جمله اخبار مهم هفته جاری موافقت دموکرات‌های کنگره با بسته زیر ساختی ۱ تریلیون دلاری جو بایدن بود که این مساله نیز بر افزایش اشتهای ریسک پذیری سرمایه‌گذاران تاثیر مثبت دارد.

بازارهای کلیدی خارجی بیانگر آن است که شاخص دلار آمریکا بدون تغییر قابل توجهی همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرده است. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با اندکی افزایش به حدود ۶۸ دلار در هر بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۱.۳۱ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است نمودارهای میله‌ای روزانه همچنان بیانگر ادامه روند صعودی است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۱۸۳۳.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۹.۸۰ دلار در هر اونس است همچنین سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۱.۹۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۷۵.۹۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت کلی فنی کوتاه مدت برخوردارند. همچنان روند نزولی سه ماهه در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن قیمت‌ها به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴.۳۸ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه یعنی ۲۳.۵۴۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا