بازارهای داخلی

کمیسیون فرهنگی صلاحیت اسماعیلی را تایید کرد

بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر پیشنهادی فرهنگ

مجید نصیرایی در جلسه علنی عصر امروز(سه‌شنبه) گزارش کمیسیون فرهنگی درباره محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی، ۵۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اسناد بالا دستی منطبق و ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما رابطه تحصیلات، تخصص و تجربه میدانی وزیر، تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی، نگاه تحول خواه ایشان، میران اطلاع از اسناد بالا دستی، توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب، شناخت کافی از آسیب‌های موجود و صلاحیت ایشان در مدیریت و شجاعت لازم را بررسی کرده‌ایم.

وی در ادامه با استناد به گزارش وزارت علوم از صحت مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته دکتری رشته علوم سیاسی و مطالعات فرهنگی خبر داد.

نصیرایی در خصوص «تعهدات شفاهی» وزیر فرهنگ گفت: تاکید بر توسعه دیپلماسی فرهنگی با توجه مشکلات موجود در وزارتخانه، رشد روزافزون فیلم و سریال‌های خانواده محور با توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی، بررسی شرایط و تامین نیازهای اقتصادی جامعه  هنری کشور، اقدام در جهت پویایی شورای فرهنگ عمومی به منظور هویت بخشی به سبک زندگی ایرانی – اسلامی، اقدامات جدی برای حل مشکلات چاپ، نشر و به خصوص تامین بعضی نیازهای مثل کاغذ، نظارت صریح و عالمانه قانونی بدون تلاش در دخالت بی‌مورد و تصدی گری دولت از برنامه‌های ایشان است.

خانی: سوابق وزیر پیشنهادی فرهنگ ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد

علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چتر گسترده ای از وظایف بر سر هنرمندان، اصحاب رسانه، اهالی سینما و تئاتر و … را در دل خود جای می دهد، اگر به اهداف و وظایف این حوزه نگاه کنیم شاهد هستیم که این حوزه نیازمند چه افرادی است، آقای اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است، سوابق ایشان ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.

وی افزود: آقای اسماعیلی با کدام‌ پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقی دانان، کانون های فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟ یکی از عمده مسائل وزارتخانه مربوط به مباحث نظارتی و حمایتی است، ایشان قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم ها را صادر کنند، در برنامه های ایشان سهم سینمای خانگی کجاست؟ با کدام رویکرد قادر به بازگشت اعتماد به رسانه های داخلی هستند؟

خانی گفت: اکثر ادارات این وزارتخانه بدیهی ترین امورات را نمی توانند اجرا کنند، خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که در این زمینه توانمند باشد، جریان سازی فرهنگی و بیان آرمان های انقلاب اسلامی از جمله مهم ترین وظایف این وزارتخانه است که با توجه به سوابق ایشان اجرایی شدن آن ها بعید به نظر می رسد.

نماینده مردم شاهرود عنوان کرد: وضعیت برخی هنرمندان، خبرنگاران، تولید کنندکان آثار هنری و سایر افراد این حوزه جای تامل و برنامه ریزی دارد، با شیوع کرونا وضعیت معیشتی این قشر شرایط نا مطلوبی پیدا کرده است، برای حل این موضوع به کدامین تجربه متوسل می شوید؟

خانی با بیان اینکه وظایف تلفیقی این حوزه، تجربه و دانش مرتبط می طلبد که متاسفانه این موضوع در وزیر پیشنهادی دیده نمی شود، اضافه کرد: همکاران با چشم بازتر به این وزارتخانه و امور محوله آن عنایت کنید، گستردگی و ماموریت های وزارت ارشاد فردی با سابقه مدیر و مدبر، توانمند، جهادی و علمی را می طلبد که دارای رشته تحصیلی مرتبط باشد.

 وزیر پیشنهادی فرهنگ چهره‌ای محبوب در میان جوانان انقلابی دارد

عفت شریعتی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کشور ما کشوری عظیم و با عظمت بوده و انقلاب ما انقلابی بی نظیر در جهان بشریت است. انقلاب ما انقلابی فرهنگی است. در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام عظمای ولایت توسعه تمدن نوین جهان اسلامی نیازمند برنامه های عظیم فرهنگی است، ما باید فرهنگ اسلامی را در جهان اسلام گسترش دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: وزارت فرهنگ نقش تعیین کننده ای در تمدن نوین جهان اسلام خواهد داشت. ما با فرهنگ راستین اسلامی همه موانع را پشت سر گذاشتیم و با خون شهیدان گرانقدر و فرمایشات گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری سرمایه گرانسنگ فرهنگ اسلامی را حفظ کردیم و اکنون باید به سمت تکامل این فرهنگ حرکت کنیم.

نماینده مردم زرند در مجلس گفت: ما افتخار می کنیم که در مجلس انقلابی خدمتگزار هستیم، امروز می خواهیم برنامه ریزی کنیم تا فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد تقویت شود.

شریعتی ادامه داد: در فرصت کوتاه نمی توان حق مطلب را در خصوص شخصیت، منش و روشهای مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ ادا کرد، اما در بحث شخصیت علمی و مدیریتی ایشان به اختصار به نکاتی اشاره می کنم؛ تعیین‌ تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور و تعدد مراکز تصمیم گیری در این حوزه مهمترین محورهایی است که دکتر اسماعیلی به  درستی به آن پرداخته است. همچنین ارتقای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم گیری از دیگر برنامه های ایشان است.

وی در ادامه گفت ایشان چهره محبوبی در بین جوانان انقلابی دارد و شخصیت ایشان در میان  اساتید دانشگاهی قابل احترام است، همچنین چهره خوشنامی در میان رسانه های مکتوب و تصویری کشور دارد و ببش از ۳۰ رسانه کشور، جلسه ۴ ساعته صمیمانه با ایشان برگزار کردند. ارتباط گسترده ایشان با علما و نمایندگان مقام معظم رهبری در استانها و طلاب جوان از دیگر نقاط مثبت ابشان است. اقتصاد فرهنگی که اهمیت قابل توجهی دارد در برنامه های ایشان دیده شده، خودکفایی در تهیه ابزار و لوازم فرهنگی از مواردی است که به آن توجه دارد.

شریعتی در پایان بیان کرد: ما در مسائل فرهنگی باید به سه نقطه مهم توجه کنیم؛ اول اینکه مسائل فرهنگی و امور فرهنگی باید مورد توجه وزیر منتخب بوده و در جهت تقویت معنوی و معرفتی جامعه حرکت کند. مسئولان فرهنگی ما باید با مردم در ارتباط باشند. 

اسماعیلی چند پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد

سید علی یزدی‌خواه در جلسه علنی نوبت عصر امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مخالفت بنده با آقای اسماعیلی مربوط به مسائل فردی و شخصی نیست .

وی توضیح داد:‌ در قانون بودجه بخشی با عنوان خارج از شمول وجود دارد که به رییس دستگاه اختیار داده تا از محل بودجه خارج از شمول استفاده کند بدین شکل که او با یک امضاء و بدون هیچ ترتیبات قانونی می‌تواند مبلغی را به نهادی بدهد.

یزدی‌خواه اضافه کرد: آقای اسماعیلی معاون سیاسی – امنیتی استانداری اصفهان بود که بودجه خارج از شمول بنا بر گفته برخی تا چند صد میلیون تومان در اختیارش وجود داشت با این حال در آن زمان انضباط مالی در استانداری اصفهان مشاهده نمی‌شد شاید او در بین معاونان و استانداران یکی از مدیرانی بود که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشت.

وی ادامه داد: میزان بودجه استانداری اصفهان محدود بوده حال که قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دارای ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول در اختیار بگیرد تکلیف چه می‌شود؟ چون هیچ ترتیبات قانونی هم وجود ندارد. او می‌تواند با یک یادداشت مبلغی را به نهاد فرهنگی و موسسه‌ای در قالب کمک بدهد و نمی‌توان بر آن هم نظارت کرد. در زمان حضور ایشان در استانداری چند پرونده باز شد که در بسیاری از موارد پرونده آقای اسماعیلی مخدومه و او تبرئه شد جز یکی دو پرونده که در دادسرای ویژه کارکنان دولت مفتوح است اما همه اینها نشان می‌دهد که انضباط مالی در زمان حضور ایشان در استانداری حاکم نبوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون ایشان برای وزارتخانه‌ای معرفی شده که ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ است و ۸۵ درصد آن خارج از شمول می‌باشد. ایشان چه‌طور می‌خواهند نسبت به این بودجه رفتار کنند و ما چه طور می‌خواهیم بر آن نظارت کنیم؟

وی اضافه کرد: با معرفی اسماعیلی در وزارت ارشاد مجامع صنفی، اهالی فرهنگ و هنر علیه او موضع‌گیری کردند که ناظر به صحبت‌های آقای اسماعیلی است که مبنی بر این‌که با حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه موسیقی و سینما را جمع کرده و محدود می‌کند. اهالی سینما و هنر که همه ضد انقلاب نیستند؛ خیلی از آنها متعهد هستند پس چرا همه گارد گرفته‌اند؟ این شامل کانون‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا و نویسندگان می‌شود.

وزیر فرهنگ به مشارکت پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تسلیت رحلت استاد حکیمی گفت: فرهنگ را به دو بخش کلاسیک و عمومی تقسیم می کنند که آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده‌اند که آن فرهنگ مجموعه آموزش و پرورش، وزارت علوم و حوزه های علمیه است.

وی گفت: عرصه مدیریت آقای اسماعیلی عرصه عمومی است و وسعتی به اندازه وسعت رسانه ها، کتاب، هنرهای تصویری، کتاب و… است و ایشان به مشارکت پذیری در امر فرهنگ کاملا اعتقاد دارد.

سوابق و تحصیلات اسماعیلی مرتبط با حوزه فرهنگ‌ نیست

محمد علیپور نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز (سه شنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موافق کلیه برنامه های آقای رییسی و موافق اکثر وزرای پیشنهادی ایشان بودم ولی در چند مورد معدود مخالف داشتم، علاقه مند بودم به عنوان موافق وزرا سخن بگویم ولی ناچار به طرح برخی مباحث نیز هستم.

وی افزود: ممکن است کشور و مردم کشور به شکل های مختلفی همچون حوزه نظامی و فرهنگی مورد تهاجم قرار بگیرد، چند سال قبل، مقام معظم رهبری موضوع شبیه‌خون فرهنگی را مطرح می کنند، ملت ایران از سال ها قبل مورد تاخت تاز تهاجم فرهنگی قرار دارد.

علیپور بیان کرد: اولویت فرهنگ در کنار اولویت اقتصاد از جمله مواردی بود که مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلس بر آن تاکید داشتند، اگر اکنون به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ثبت نام کردم به دلیل مشکلاتی است که در عرصه فرهنگ مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه عدم تناسب سوابق تحصیلی و شغلی وزیر پیشنهادی  با این حوزه را شاهد هستیم، این وزارتخانه از دو مقوله فرهنگ و ارشاد تشکیل شده و متولی مسائل حیاتی کشور می باشد، مسائلی چون مطبوعات، فرهنگ و هنر را پوشش می دهد، پس شخصیتی را نیاز دارد که توانمند این حوزه باشد و دارای وجاهت قابل قبولی در این حوزه باشد، بر همین اساس اینجانب آقای اسماعیلی  را مناسب این وزارتخانه نمی دانم.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با شیوع کرونا ویروس عرصه فرهنگی کشور و فعالین این حوزه با مشکل جدی رو به رو شد، مطبوعات و سینماهای ما تعطیل شدند و با مشکل روبه رو شدند، وزیر پیشنهادی چه برنامه و تدابیری برای خروج از این چالش ارائه داده است؟ برنامه های آنچنانی را شاهد نبودیم، دغدغه دارند ولی برنامه عملی خیر.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های بزرگ این حوزه، شورای فرهنگ عمومی است که در کل کشور فعالیت دارد، این شورا محلی است که سبک زندگی اسلامی و هویت اسلامی در آن مورد توجه می باشد، از اسماعیلی انتظار است به بحث شورای فرهنگی عمومی توجه داشته باشد، در بحث مطبوعات از تهیه کاغذ تا صدور مجوزها مشکل داریم که نیازمند توجه وزیر پیشنهادی می باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: در اثر بی توجهی و بی دقتی مسئولان گذشته پروژه های فرهنگی و هنری در شهرستان ها ناتمام ماند که وزیر پیشنهادی به این حوزه نیز باید توجه داشته باشد.

وی‌ در پایان اضافه کرد: انتظار داریم توجه جدی تری در جهت رفع مشکلات اصحاب رسانه داشته باشند، شرایطی ایجاد شود که خانواده‌ ها به تماشای فیلم های خانوادگی شبکه های خارجی تمایل پیدا نکنند و کاری انجام شود که در این حوزه بی نیاز باشیم.

 برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ برای مقابله با شبکه‌ ماهواره‌ای جِم چیست؟

مسلم صالحی در جلسه علنی نوبت عصر امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار بود برنامه‌های شما بر مبنای نقاط قوت و ضعف وزارت خانه فرهنگ تدوین شود و به مجلس فرستاده شود، اما آخرین نسخه‌ای که امروز بررسی کردم، چیزی جز کلی‌گویی نبود. چیزی در برنامه شما نبود که شما را از وزرای قبلی متمایز کند و نمی‌توانیم نقطه امیدی را برای جامعه فرهنگی ترسیم کنیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارای تناقض‌ دانست و تأکید کرد: ایشان از یک طرف دم از مهندسی فرهنگی می‌زنند و از طرف دیگر فرهنگ را به عنوان یک امر خودجوش درونی به حساب می‌آورد. شما به مهندسی فرهنگی اعتقاد دارید یا خیر؟

وی با مطرح کردن این پرسش که برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هم‌افزایی نهادهای متولی فرهنگ چیست؟، گفت: بسیاری از دستگاه‌های ما متولی امر فرهنگ هستند، اما نمی‌دانیم برنامه شما چیست؟. برای امرار معاش، بیمه و بازنشستگی هنرمندان چه برنامه‌هایی دارید؟ آیا شما می‌دانید که وزارت خانه شما و نهادهای زیر دستش مخصوصا در شهرستان‌ها با کمبود نیروی انسانی رو به رو است؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادزهم مدعی شد: در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ، نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اقلیت‌های دینی و مذهبی قانون اساسی دیده نمی‌شود. شما هیچ گونه تحقیقی در این خصوص نکردید که بتوانیم از نتایجش برای بهبود امور استفاده کنیم.

صالحی همچنین به ضرورت مسئله «تحکیم خانواده» اشاره کرد و گفت: نهاد خانواده توسط برنامه‌های معاند شبکه‌های خارجی تحت حمله قرار گرفته است. روز به روز این بنیاد سست‌تر می‌شود. یک دختر یا پسر بچه پنج – شش ساله از صبح تا شب پای شبکه ماهواره‌ای جم می‌نشیند. برنامه شما برای مقابله با این وضعیت چیست؟ شاید اگر کسی از جنس فرهنگ بود، بهتر می‌توانست به وظیفه خود عمل کند.

اسماعیلی مصمم به استفاده از صاحبنظران و پیشکسوتان در بدنه مدیریتی بدون توجه به نگاه های سیاسی است

سیدمحمد موحددر نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، ۲ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: ما در موقعیت خطیری قرار داریم، از یک طرف شرایط سخت روی کار آمدن دولت و از طرفی ما نمایندگان تا پای جان دل در گرو نظام داریم و مصمم هستیم که در کنار مردم شرایط را تغییر دهیم.

وی افزود: تاریخ و تمدن ایران گواه این موضوع است که فرهنگ و هنر مهم ترین و موثرترین مولفه ایجاد قدرت، همدلی و نشاط در سرزمین ما بوده است و جمهوری اسلامی یادگار امامی است که اندیشه های فرهنگی و دینی او اندیشه های مادی جهان معاصر را به چالش کشید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرهنگی که از نظر مقام معظم رهبری مثل روحی است که در کالبد همه فعالیت های گوناگون کلان کشوری باید حضور و جریان داشته باشد و از آن به عنوان هوا و اکسیژن یاد می کنند که نبود هوا و اکسیژن یعنی عدم حیات.

وی افزود: بنابراین در این دوران سخت و هجمه های همه جانبه فرهنگ منحط غرب و شبیه خون فرهنگی به فرموده مقام معظم رهبری به فرهنگ، هویت، باورها و اعتقادات مردم نجیب به ویژه جوانان عزیز این مرز و بوم، بر ماست که در انتخاب وزیر و برنامه های آن توجه جدی داشته باشیم و برای پویایی و شکوفایی فرهنگ و هنر و تعمیق باورها و ارزش های ایران اسلامی  تلاش مضاعف و اهتمام جدی بورزیم.

نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، گفت: در گفت وگویی که با جناب آقای دکتر اسماعیلی داشتم، به این باور رسیدم که آمده است تا همه توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مسجد  بکار ببندد و با مشورت و استفاده از نخبگان دینی، علمی و فرهنگی هنری کشور این مهم را  سامان ببخشد.

موحد افزود: حاشیه هایی که در ارائه برنامه های ایشان به وجود آمده، تحلیلی بود که به ایشان داده بودند و همانطوری که چندین بار اعلام کرده اند، این باور و نگاه من نیست و چون ایشان را انسانی صادق می دانم، بر این گفته صحه می گذارم.

وی خطاب به نمایندگان، هنرمندان، صاحبان قلم و اندیشه، ادامه داد: دکتر اسماعیلی آمده است تا با استعانت از خداوند متعال و همکار شما بزرگواران و با عنایت به نزدیکی و شناخت عمیقی که ریاست محترم جمهور از ایشان دارند، با احترام به همه وزرای محترم قبلی این وزارتخانه، موارد ذیل را انجام دهد.

موحد تصریح کرد: امیدوارم برنامه های ایشان در جهت ارتقاء نقش و جایگاه فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصمیم گیرها وتصمیم سازیها در کشور به ویژه هیات دولت، افزایش بودجه فرهنگ و هنر و توجه جدی به حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار، تولید و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی _ اسلامی، حمایت مادی و معنوی از اصحاب قلم، فرهنگ،هنر ورسانه  و تولیدات آنها جهت عرضه در جامعه جهانی، همچنین ایشان مصمم است تا موضوع بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و بیمه بیکاری که دغدغه جدی کانونهای مساجد، هنرمندان و  اصحاب فرهنگ ورسانه بوده است و یک بار برای همیشه به سرانجام برسد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در مذاکره ای که با ایشان داشتم فرمودند مگر می شود بدون مشورت و بهره بردن از نقطه نظرات و ظرفیت های این قشر فرهیخته به ویژه پیشکسوتان، ماموریت ها و رسالت این وزارتخانه را به سرانجام نیکی رساند.

وی گفت: وزیر پیشنهادی معتقد است که از توان همه نیروهای متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه صرف نظر از دیدگاه های سیاسی آن ها برای پست های مدیریتی بهره خواهد برد. این آن چیزی است که در شعارهای رییسی آمده بود و به درستی فرهیختگان جامعه چنین انتظاری دارند.

نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باور به گفت وگو و همکاری  با همه ی نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی و اصناف مرتبط  و برون سپاری بخش زیادی از فعالیت ها به آن ها از برنامه های کلیدی ایشان است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: یکی از دغدغه های همیشگی اصحاب سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، رسانه و … این بود که سلایق شخصی در صدور مجوز بعضا جای قانون را گرفته و دخالت سایر دستگاه ها در این حوزه روز به روز زیادتر می شود. برای رفع این معضل اسماعیلی  تلاش خواهد کرد  تا صاحبان این حرفه ها به راحتی و آسودگی با کمترین استرس به خلق اثر بپردازند.

اسماعیلی از جمله مدیران تحول‌گرایِ راهبردیِ سازمان صداوسیما است

کمال حسین پور در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی با تاکید بر اهمیت حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: سخنم را با فرمایشی از پیشوای متقیان، حضرت علی علیه‌السلام آغاز مـی کـنم. آن حضرت خطاب به مالک اشتر می فرمایند: «در کار کارگزارانت بِنگر و آنان را نه به سببِ دوستی، بلکه پس از آزمایش و امتحان و با مشورت با دیگران به کار بگیر، کارگزارانت باید با تجربه، محجوب و با اصالت باشند.»

وی ادامه داد: پیام انتخابات شورانگیز و حماسی ۲۸ خرداد بسیار صریح و روشن بود و این انتخابات که نمـادی از مردم سالاری دینی و نمونه ای بارز از اراده جمعی مردم برای تغییر وضعیت نابسامان موجود و بهبود شرایط اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و فرهنگـی از طریـق صندوقهای رأی بود؛ به راستی که پیروز این انتخابات مردم شریف ایران بودند که نشان دادند از دولت‌های کدخدا باور و غرب گرا خسته اند و دولتی خداباور و خودباور و مردمی می خواهند. نشان دادند که دیگر تاب سستی، فساد، تبعیض، رانت‌خواری و نگاهِ به بیرون را ندارند و دنبال تغییر روند و وضعیت موجود هستند. پیام انتخابات، مُهر پایانی بود بر تمام تفکّراتی که غرب را نجات بخش می دانست.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ زیربنای توسعه پایدار و تقویت کننده هُویّت جامعه است، انقلاب شکوهمند اسلامی، خاستگاهش فرهنگی بود و در جبهه فرهنگی دشمنان زیادی داشته و دارد؛ متأسفانه در حوزه فرهنگ در هشت سال گذشته، کشور عزیز اسلامی مان دچار چالش های متعددی شد و سیاستگذاریِ غلط در این حوزه، عدم هدفگذاری متناسب با سیاست های کلانِ جامعه، نگرشِ دستورالعملی در حوزه‌ی فرهنگ، کم توجهی به تکنولوژی های در حال رشد فرهنگی و مدیریت نادرست ، مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد.

حسین پور یادآور شد: خوشبختانه رییس جمهور عزیز ، با درک صحیح از وضعیت فرهنگی کشور و شناخت کامل چالش های فرهنگی، وزیری کارآمد را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرده است؛ اسماعیلی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسیِ باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمیِ نخبه ی جبهه‌ی انقلاب است که فعالیت‌های فرهنگیِ خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است.

وی افزود: اسماعیلی از جمله مدیران تحول‌گرایِ راهبردیِ سازمان صداوسیما است که به عنوان مجری طرحِ نظامِ جامعِ ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکزِ افکارسنجیِ سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه‌ی سازمان نوید بخش تحول در رادیو و تلویزیون بوده است؛ اسماعیلی دارای مدیریت میدانی و روحیه جهادی است. ایشان شخصیتی با کارنامه‌ای درخشان و با برنامه است. ایشان با بدنه وزراتخانه و حوزه فرهنگ و ارشاد آشنایی کاملی داشته و بر مختصّات این وزارتخانه اِشراف کامل دارد و در تدوین برنامه مفصّل خود که به مجلس ارائه شده، بر فرهنگ عمومی تأکید کرده و به آسیب شناسی از حوزه های مختلف فرهنگی و هنری پرداخته و راه کارهایی را برای بِهینه سازی این موارد ارائه کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در جای جای برنامه ایشان بر رسیدگی به وضع معیشتی هنرمندان، تقویت صندوق هنر و پرهیز از تصّدی گری دولتی و پرداختن به امور نظارتی، هدایتی و حمایتی آن تاکید شده است و برای تحقق اهداف مد نظر در حوزه فرهنگِ عمومی، به صورتی دقیق، در مورد برنامه زمانی و حتی نهادهای مجری صحبت شده  و فردی متعهد، متخصص، با ذکاوت ، خوش فکر ، معتقد به چند صدایی در رسانه ها، توانا در جذب منابع مالی برای وزارت متبوع و دارای نقشه راه است و برنامه های او مُنطبِق و همسو با سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی  است. در برنامه‌های ایشان چالش ها و مشکلات موجود در حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات و فرهنگ عمومی توصیف و راهکارهایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرورت ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی از برنامه‌های دکتر اسماعیلی است تا کسی از بیان نقد سازنده و مُنصِفانه واهمه نداشته باشد، گفت: واقعیت این است که امروز وضعیت وزارتخانه‌های کشور چندان مناسب نیست و مردم نیز وضعیت خوبی ندارند. نرخ تورم بالاست، مشکلات معیشتی امان مردم را بریده است، وضعیت اشتغال جوانان مناسب نیست، کشور با کسری بودجه دست به گریبان است و ویروس کرونا همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است و کرونای بی مدیریتی و بی برنامگی نیز مزید بر علت شده است. بزرگواران نباید دولت را معطّل کرد، باید هر چه زودتر کابنیه دولت تحول آفرین برای حل مشکلات مردم شکل بگیرد لذا از همکاران عزیزم انتظار دارم کـه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، دولت و کابینه جدید را یاری کنند و به وزرای پیشنهادی اعتماد کنند.

وی گفت: ان شاء الله با توکل بر خدا و  با رأی بالایی که مجلس به آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می دهد، نظام عزیز اسلامی به سمت اهداف عالی و مترقی خود در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرعتی بیشتر حرکت خواهد کرد و امیدواریم ایشان هم با تعامل با مجلس و نمایندگان و انتخاب همکارانی قوی و تصمیم گیری مدبرانه و توجه ویژه به نقش و مشارکت مردم در چهارچوب های کلیشه ای وزارت فرهنگ و ارشاد حرکت کند.

اسماعیلی: عرصه فرهنگ عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست

محمد مهدی اسماعیلی در جلسه علنی عصر امروز سه شنبه در مقام دفاع از برنامه های خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس گفت: جمهوری اسلامی در طلیعه گام دوم فرصت های طلایی پیش رو دارد.

وی همچنین از اصحاب رسانه، عکاسان و تصویربرداران تقدیر کرد که این چند روز جلسات صحن علنی مجلس را در معرض دید مردم گذاشتند. جلساتی که نمایش پایمردی و جلوه بی نظیر از مردم سالاری دینی است. مدعیان مردم سالاری ببینند که خمینی کبیر و خامنه ای عزیز جمهوری اسلامی را در یک شرایط عالی و آرمانی پدید آوردند و موافقان و مخالفان ناصحانه و مشفقانه روبروی هم نشسته و حرف ها بزنند و گفت وگو کنند.

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف داشته و دوستان زیادی نکات و پیشنهادات و انتقاداتی را بیان کرده که آنها را شنیده و احترام می گذارم. فرهنگ مقوله ای با تعاریف متعدد است. فرهنگ مجموعه ای از گرایش ها، بینش ها، عادات، آداب، سنت ها و سبک زندگی انسان هاست اما آنچه به دل ما می نشیند تمثیل رهبری از فرهنگ است که فرهنگ را مثل هوا خواندند.

وی افزود: فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم می زند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت، مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه ارزش ها و آرمان های ما در فرهنگ نهفته است، گفت: همه قیل و قال های «ایسم» های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ریشه فرهنگی دارد. اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود. دفاع مقدس و تمامی مجاهدت ها از عرصه علم و فناوری تا سلامت و سازندگی در فرهنگ ریشه دارد. لذا امروز منبعث از تقابل فرهنگ ها همچون تقابل فرهنگ جهاد مقابل خدمت و خودخواهی، فرهنگ امید و نشاط در برابر الحاد و پوچ گرایی نمونه آن است. تمام مستضعفان عالم و شهیدان و خانواده های آنها در صف مقابل این تقابل فرهنگی و تاریخ ساز قرار دارند، البته که پیروزی از آن مریدان و مستضعفان است.

اسماعیلی افزود: در اثر تقابل فرهنگ و تمدن در عرصه مدیریت فرهنگ، هنر، سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی سنگرهای مهم راهبردی و مقدسی برای ما شکل گرفته است. امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت ها و تبلیغاتی و رسانه ای است. تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات و سینما تلاش می کند در باور جهان بینی و گرایش، اراده و رفتار انسان ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کنند. همچنین به زور پول و تزویر و رسانه های جهنمی شان ملت ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و حتی منزجر کنند.

وی افزود: پس تمام هنرها، رسانه ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با اهمیت و عزیز است. هنرمند، شاعر، نویسنده، نوازنده، خواننده، فیلمساز، بازیگر، ناشر و عنصر فرهنگی در رسانه ای با کمترین امکانات در مبارزه با تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم کرده و ریش و گیس سفید می کنند. پس این عرصه عرصه نبرد است و مبارزه فرهنگی و مهمترین مبارزه هاست. لذا این عناصر برای من در حکم مجاهدان سخت انقلاب در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آنها وظیفه من است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هنرمندی که برای آرمانش، خدمت به مردم و درد جامعه و مبارزه با دشمنان دین و آئین می نویسد، می سراید، می سازد و می پردازد، حق ستایش بر گردن ما دارد.

وی افزود: در دولت مردمی کار اصلی بر عهده مردم است. همین که دولت موانع را مرتفع و سیاست گذاری را مدیریت کند بیشتر کارها اصلاح می شود. بار اصلی کارزار ما بر دوش پر توان اصحاب اندیشه، فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود. من تمام تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولید کنندگان به کار می برم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی ها دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان، بی اراده و صرفا ناظر بی طرف و منفعل باشد. این رویکرد را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست. البته اینکه وزارت ارشاد کارهای موسسات و انجمن ها و صنوف فرهنگی می توانند بر عهده بگیرند تا تصدی کند، قبول نداریم. ما می توانیم از ظرفیت های بزرگ انجمن های علمی استفاده کنیم. امروز کشور ما از دانشمندان در حوزه های مختلف آکنده است. وزارت فرهنگ نمی خواهد تصدی گری کند بلکه می خواهد انجمن ها را بکار گیرد.

اسماعیلی در بیان چالش های حوزه فرهنگ و هنر گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب هنر را به خود مشغول کرده، شیوع کرونا بلای همه گیر بوده اما بیشتر به حوزه اصحاب فرهنگ و هنر رسیده، امروز تعطیلی سینماها، سالن های نمایش، کنسرت ها، کتابفروشی و مشاغل فرهنگی را مشاهده کردیم که ضربه های سختی به حوزه فرهنگ کشور وارد کرد. دولت مردمی در اولین اقدامش به رفع مشکلات آنها کمک می کند.

اسماعیلی ادامه داد: فقدان نظارت بر گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید شده است، در کاهش قدرت خرید هم اولین چیزی که حذف می شود محصولات فرهنگی می باشد که در دولت سیزدهم برای آن چاره اندیشی کرده ایم، مسئله دیگر موضوع توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی است، ناشر و تولیدکننده محصولات هنری و فرهنگی تلاش می کنند برای مثال تا کتابی به خوبی فروش می رسد اما بدون توجه به حق ناشر یا نویسنده کتاب به صورت غیر قانونی  توزیع می شود که نیازمند توجه می باشد.

وی افزود: نکته دیگر فقدان تناسب الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی و گسترش فناوری نوین می باشد، بسیاری از موضوعات حوزه فرهنگ را تغییر داده است که باید برای آن تدبیر کنیم، ما باید فناوری های نوین را به رسمیت بشناسیم و به آن در ساختار وزارتخانه وزن بدهیم، همچنین متناسب با آن تغییرات وزارتخانه را چابک کنیم، وزارت ارشاد امروز ما یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است، نمایندگان گله می کردند که وضعیت ادارات ارشاد باعث تاسف است و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است، این یک چالش جدی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع دیگر مسئله دسترسی عادلانه همه مناطق به امکانات فرهنگی است، باعث تاسف است حوزه تولید آثار فرهنگی عمدتا متمرکز در تهران است و بیش از ۹۰ درصد آثار نمایشی در تهران رخ می دهد، مناطق دیگر ما مگر استعداد ندارند؟ ایران مثل رنگین کمانی درخشان از اقوام می باشد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و هنری غنی اقشار و اقوام مختلف ایرانی در بخش دیگر بیان کرد: این اقوام و استان ها باعث افتخار هستند، فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت ها، همه این ها ایران عزیز ما است، ما در حوزه فرهنگ باید عرضه داشته باشیم و بستر فضای رشد و تعالی فرهنگ را برای این کشور ۷ هزار ساله فراهم کنیم، امروز تلاش است در دولت مردمی همه این ظرفیت ها را به فعلیت برسانیم.

اسماعیلی گفت: در حوزه محتوا و نظارت نیازمند قدرت بیشتری هستیم، در کمیسیون و فراکسیون ها دوستان نسبت به این موضوع گله داشتند، اینجانب بیشترین سابقه را در نهادهای خارج از دولت داشته و  ۲۳ سال در نهادها و مجموعه های فرهنگی تلاش کرده ام، احیای نقش فرهنگ عمومی رشد اخلاق اجتماعی، موفقیت دستگاه ها بر مبنای رصدهای مستمر و پایش های معتبر از جمله برنامه های من می باشد.

وی بیا بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت مهم برای کشور می باشد، عنوان کرد: قطعا این حوزه باید ارتقا پیدا کند، در برخی استان ها دو یا سه سال است این شورا جلسه نداشته است که باید برای این امر تدبیر کنیم دولت مردمی برای همین تدبیرها آمده است.

وزیر پیشنهادی فرهنک با تاکید بر اهمیت باز طراحی آرایش رسانه ای کشور عنوان کرد: رهبری معظم انقلاب در مراسمم تنفیذ حکم رییس جمهور اشاره داشتند که آرایش رسانه ای کشور نیاز به تقویت دارد، اینجانب چند سال است که قرارگاه جریان سازی رسانه را راه اندازی کرده ام، مشاهده کرده ام‌ که هرجایی درمقابل  رسانه های دشمن ایستاده ایم آنها با عدد بالایی موفقیت داشته اند، بر همین اساس این آرایش را باید تغییر دهیم. از موضع پدافندی به موضع آفندی برسیم و این مهم شدنی است.

اسماعیلی گفت: ایران عزیز آنقدر استعداد فرهنگی و هنری دارد که اگر در حوزه فرهنگی و صنعت فرهنگی سرمایه گذاری کنیم نیازی به صادرات نفت نداریم. قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بی نظیر است.

اسماعیلی در بخش دیگر بیان کرد: ۹۰ درصد کاغذ و جوهر، دستگاه های تکثیر وارداتی است، حوزه های دانش بنیان و صنعت ما توان سرمایه گزاری در این حوزه ندارد؟ اگر اینکار انجام شود اقدامات مطلوبی انجام  می شود، سال هاست که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی وظیفه نشر کتاب های فرهنگی و  دینی را برعهده دارم و شاهد هستم که تیراژها متاسفانه به۵۰۰ یا ۲۰۰ رسیده است.

وی‌ در پایان اضافه کرد: در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان های اسلامی در صدر برنامه ریزی ها قرار دهم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا