بازارهای داخلی

مدیریت بار محدود جایگزین خاموشی برق می‌ شود

در همین خصوص هادی مدقق مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با اشاره به سوابق اجرای طرح فهام در صنعت برق گفت: طرح فهام از ۱۰ سال پیش شروع شده و با توجه به گستردگی ابعاد آن، زیرساخت‌های آن در حال آماده شدن است که کنتورهای هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارهای این طرح به شمار می‌رود.

مدقق تامین برق مدیریت شده به جای خاموشی را از مزایای بکارگیری کنتورهای هوشمند برشمرد و افزود: کنتورهای هوشمند ابزار رویت‌پذیری و مدیریت پذیر کردن بار و مصرف برق مشترکان هستند که استفاده از آن در قالب طرح فهام از ۱۰ سال پیش شروع و پیش‌بینی‌های لازم برای محدود کردن مصرف در مواقعی که امکان تامین برق به اندازه کافی وجود ندارد و ظرفیتهای پاسخگویی هم جوابگو نیست، در این کنتورها دیده شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از این کنتورها، امکان محدود کردن مصرف، و تامین محدود بار به جای خاموشی وجود دارد که این طرح در امسال به صورت پایلوت انجام شده است.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر در این خصوص با بیان این که به ادارات دولتی تکلیف شده است که در ساعات اوج بار مصرفشان را به ۵۰ درصد و بعد از ساعات اداری به ۱۰ درصد محدود کنند، خاطرنشان کرد: در صورت نصب کنتورهای هوشمند، اگر اداره‌ای ازبرنامه اعلام شده عدول کند، از آنجا که کنتورها قابل برنامه‌ریزی بوده و درصورتی که مصرف در ساعات تعیین شده کاهش نیابد، تغدیه برق آنها قطع می‌شود و پس از کاهش بارهای اضافی، دوباره وصل خواهد شد.

مدقق همچنین با اشاره به این که در زمان بحران نیز می‌توان به کمک کنتورهای هوشمند، انرژی را سهمیه بندی کرد اضافه کرد: به عنوان مثال می‌توان مصرف برق واحدهای تجاری را طی ساعات اوج بار به مقدار معینی محدود کرد وبرق هر واحد که سهمیه خود را رعایت نکند، تا زمانی که مصارف مازاد خود را کنترل نکند، قطع می‌شود اما بلافاصله پس از خاموش کردن مصارف اضافه، برق به صورت خودکار وصل می‌شود.

وی اظهارکرد: به این ترتیب شبکه همچنان برقدار است و به جای اعمال خاموشی، امکان استفاده محدود مشترکان از برق در شرایط بحرانی شبکه نیز فراهم می‌شود.

مدقق در همین زمینه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای نصب این کنتورها اشاره کرد و گفت: مقرر شده است حدود صد درصد مشترکان ولتاژ اولیه متصل به شبکه ۲۰ کیلوولت، همچنین ۹۰ درصد مشترکان دیماندی متصل به شبکه ۳۸۰ ولت سه فاز و ۵۰ درصد مشترکان کشاورزی به کنتورهای هوشمند تجهیز شوند.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با بیان این که نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان کشاورزی و دیماندی از چند سال گذشته آغاز شده است، افزود: در قالب این برنامه کنتورهای هوشمند برای مشترکان باقی مانده کشاورزی و دیماندی نصب خواهد شد.

مدقق ادامه داد: همچنین مشترکان عمومی و اداری و سپس مشترکان پرمصرف در اولویت نصب کنتورهای هوشمند قرار خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا