بازارهای داخلی

امیرعبداللهیان موضع صریح خود را درباره برجام باید اعلام کند

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز ( یکشنبه ) بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از استماع نظرات نمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی امور خارجه
محمود عباس زاده مشکینی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم، ضمن اشاره به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی گفت: ایشان ضمن معرفی خود در جلسه ای و ارائه سوابق تحصیلی و کاری، برنامه ها و رویکردهای وزارت امور خارجه را در صورتی که با اعتماد نمایندگان مردم کسب کند، تشریح کرد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم اظهار کرد: امیرعبداللهیان دارای مدرک تحصیلی دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تهران است. وی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و دانشگاه تهران تدریس می کند و استاد راهنمای رساله های دکتری دانشجویان زیادی است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه کار در این وزارتخانه را از سطح کارشناسی شروع کرده، از جمله معاونت و ریاست اداره، مدیرکل امور خلیج فارس، معاونت آفریقا، معاونت سفارت ایران در بغداد، سفیر کشورمان در بحرین و عضویت در هیات مذاکره ایران و کشورهای اروپایی و ریاست کمیته سیاسی این هیات در بغداد و سایر کشورهای دیگر بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وی در کارنامه خود سابقه همکاری تنگاتنگ با شهید عزیز سردار سلیمانی دارد. برنامه هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد، تاکید بر تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند دارد.

عباس زاده مشکینی گفت: وی بر مبنای آنچه در کمیسیون ارائه کرد، باید براساس ظرفیت تمام کشورهای دنیا نقشه راهی برای ارتقا و تحکیم روابط با همه کشورهای دنیا داشته باشد. کشورهایی که به احترام متقابل و منافع متقابل اعتقاد داشته باشند، باید در اولویت قرار بگیرند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم اظهار کرد: تحقق سیاست روان، تسهیل گر و هم افزا با کشورهای همسایه خصوصاً مسلمان دارای اهمیت است. تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که وی بر آن تاکید دارد. در واقع سیاست تک قطبی گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است.

وی تصریح کرد: ارتباط دوجانبه و چندجانبه با قدرت های آسیایی و همسایگان خصوصا کشورهای مستقل، تبدیل سیاست خارجه انفعالی به سیاست فعال و… از دیگر نکاتی بود که امیرعبداللهیان بر آن تاکید داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وی از سال ۹۵ دستیار رییس مجلس در امور بین الملل بوده است؛ در زمان وی اقدامات خلاقانه ای برای توسعه روابط پارلمانی انجام شده است، زیرا گاهی اوقات روابط پارلمانی گره گشاتر از روابط رسمی به شمار می رود، لذا در کمیسیون به نمایندگان قول داد برای تغییر و تحول در سیاست خارجی به ویژه سیاست رسمی کشور از این ظرفیت استفاده کند.

عباس زاده مشکینی افزود: فعال سازی بازارچه های مرزی و تعامل با کشورهای همسایه، بهره گیری از فرصت اتحادیه اقتصادی اورآسیا، پرداختن به حضور فرصت محور ایرانیان خارج از کشور و بهره گیری از دانش و سرمایه آنها و ایجاد پل ارتباطی برای حضور مستمرشان در کشور و مشارکت آنها در توسعه پروژه های عمرانی، توجه به فعلیت رساندن ظرفیت های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تعمیق و توسعه ارتباطات اقتصادی از جمله اولویت های اعلامی وزیر پیشنهادی است.  

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم گفت: وی تاکید کرد پس از استقرار در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت های خارجی برای واردات واکسن، استفاده از یافته های خارجی و همچنین معرفی ظرفیت های داخلی در مهار کرونا و استفاده از ظرفیت های خارجی برای واکسینه کردن استفاده کند.  

وی خاطرنشان کرد: برنامه های وی بنا به نظر اکثر نمایندگان با اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست های کلان تبیین شده توسط رهبر انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و به عنوان مبانی نظری برنامه های ایشان قرار دارد. کمیسیون امنیت ملی ضمن موافقت با برنامه های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امیدوار است با رأی اکثریت نمایندگان در انجام مسئولیت های محوله موفقیت کسب کند.

امیرعبداللهیان چه عملکردی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی در گذشته داشته است؟

سیدسلمان ذاکر در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: طبق ماده (۱۰۵) قانون برنامه ششم توسعه تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازارهای جهانی برای صادرات کالا، تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد سرمایه‌گذاری لازم بخش خصوصی در کشورهای منطقه و برعکس از جمله وظایف ذاتی وزارت امور خارجه عنوان شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: سوال اینجاست که آقای عبداللهیان در زمان مسئولیت‌هایی که برعهده داشته است تا چه اندازه نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی اقدام کرده است، او معاون وزیر امور خارجه، معاون عربی – آفریقایی وزارت، نماینده ویژه وزیر در امور عراق، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مهمتر از آن دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌المللی بوده است و باید پاسخ دهد نسبت به قانون برنامه ششم چه اقدام عملی داشته است.

وی مطرح کرد: آیا حافظه شما نمایندگان یاری می‌کند تا ببینیم وزیر پیشنهادی در زمان مسئولیت‌هایش نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی عملکردی داشته است یا خیر. ایشان در کمیسیون امنیت ملی به صورت شفاهی تعهد داده است که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت می‌کند و تمرکز بر حوزه همسایگی و اولویت‌دهی به ۱۵ کشور را جزو برنامه‌های خود می‌داند اما در مسئولیت‌های گذشته آیا اقدام جدی در زمینه تحقق قانون برنامه ششم داشته است که امروز مدعی اداره وزارت خارجه‌ای باشد که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی نمود آن است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آیا شما می‌توانید نسبت به عملکرد گذشته‌تان تضمین کنید که برنامه کنونی را عملی می‌کنید؟ اگر در این چند سال خوب عمل کرده بودید مناطق مرزنشینی که توسعه نیافته‌اند و منزوی شده‌اند فعال می‌شدند چرا که می‌توانستید گروه‌های دوستی – پارلمانی را تقویت کنید، جلسه پیگیری با وزارت خارجه برگزار کنید و دیپلماسی اقتصادی را از این مسیر فعال می‌کردید. چرا در دوران مسئولیت به سراغ بازارچه‌های مرزی و پایانه‌ها نرفته‌اید و دفاتر کنسولگری سفرای همسایه را تقویت نکرده‌اید.

امیرعبداللهیان موضع صریح خود را درباره برجام باید اعلام کند

 حسن محمدیاری در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: در برنامه های وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود. وزارت خارجه محل کم کاری و سهم خواهی جناح های سیاسی نیست. دیپلماسی قوی نیاز به رأی حداکثری مجلس دارد هر چند آقای امیرعبداللهیان که پله های ترقی را از معاونت وزیر خارجه تا سفیر بودن طی کرده انسانی فرهیخته و در تراز ملی است اما ابهاماتی در برنامه وی وجود دارد.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای امیرعبداللهیان باید اعلام کند در قبال سیاست های دوگانه دولت قبل مبنی بر تفکیک و جدایی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت و تلقی آن ها از ناتوانی وزارت خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع تحمیل هزینه سنگین بر نظام و حتی جریانات انقلابی منطقه چه برنامه ای دارد و آیا از اقتدار و توانایی لازم در این زمینه برخوردار است.

وی یادآور شد: سیاست خارجی مبتنی بر منویات رهبری و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است لذا اعتقاد دارم در دورانی که وزیر خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می شود فردی با سابقه انقلابی و دارای اطلاعات و دانش کافی باید باشد که امکان برقراری ارتباط مستقیم با مقامات نظام به خصوص رهبری را داشته باشد و براین باورم که فرد اول جبهه بین المللی کشور محسوب شده و باید پاسخگوی ملت و به ویژه مجلس باشد.

محمدیاری همچنین اظهار کرد: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت، خرد جمعی و تفکرات انقلابی طلب می کند که می تواند از حیثیت نظام دفاع کند و متقابلا جلوی تفکرات ظالمانه و تروریسم پرور استکبار جهانی را بگیرد. در سیاست خارجی باید ابتکار عمل را به دست گرفته و به هیچ وجه به دنبال تصمیمات و سیاست های منفعلانه نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ابهاماتی که در برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه است، گفت: در خصوص تقویت دفاتر نمایندگی در استان ها به خصوص استان های مرزی کم برخوردار به ویژه گیلان و مازندران توضیح دهید چرا که دیپلماسی در داخل هم باید فعال باشد.

وی یادآور شد: آقای امیرعبداللهیان شما هم رزم شهیدان گرانقدری چون شهید رکن آبادی و قاسم سلیمانی بودید و از تفکرات آن ها مطلع بودید لذا در برنامه های خود باید در خصوص پیگیری حادثه منا و اقدام ضد انسانی آمریکا در به شهادت رساندن عالی ترین مقام نظامی کشور یعنی حاج قاسم سلیمانی توضیح دهید و در مقابله با این جنایت برنامه های خود را صریحا اعلام کنید.

محمدیاری افزود: در دولت قبل از وزیر امور خارجه در خصوص سرنوشت شهید متوسلیان و همراهانشان که در هاله ای از ابهام است، سوال شد اما هنوز ابهاماتی در این زمینه است که با دیپلماسی فعال باید پاسخ داده شود. شما دانش آموخته دانشکده امور بین الملل هستید که متاسفانه اخیرا فعالیت آن به حاشیه کشیده شده، دل نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد لذا توضیح دهید برنامه شما برای تقویت دانشکده امور بین الملل و وضعیت دانشجویان این دانشکده برای همراهی با مجموعه بزرگ وزارت خارجه چیست.

وی تصریح کرد: سیاست خارجه کشور نباید دوگانه باشد و مدیران سهم خواهی کنند. شما به عنوان عنصر انقلابی که از بدنه وزارت خارجه مراحل ترقی خود را طی کردید باید موضع خود را در خصوص مسائل این حوزه به ویژه برجام اعلام کنید. با توجه به اینکه عقلانیت، تفاهم و تعامل با دنیا باید سرلوحه وزارت خارجه باشد آیا با توجه به شیطنت های استکبار جهانی و هجمه های وارد شده روش خاص و مبدعانه ای دارید که شاهد تحول در حوزه دیپلماسی بین الملل به خصوص برجامی که به بن بست کشیده شده، باشیم.

محمدیاری همچنین اضافه کرد: آیا برنامه ای برای ابتکار عمل جهت باز کردن گره های کور در حوزه وزارت خارجه دارید؟ حجت الاسلام والمسلمین رییسی ۳ بعد برجسته دارند، نخست اقتدار وی در مقابله با فساد سیستماتیک است که از قوه قضائیه شروع شد لذا آیا شما نیز در بدنه وزارت خارجه این چنین اقتداری را نشان خواهید داد.

وی ادامه داد: از دیگر خصوصیات برجسته رییس جمهور اطاعت محض از منویات رهبری به ویژه در حوزه بین الملل است، آیا شما نیز ذوب در رهبری خواهید بود، همچنین منش و روش و افتادگی حجت الاسلام والمسلمین رییسی در مقابل دوستان موجب برجستگی ایشان شده لذا شما به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه بر همین مبنا پاسخگوی مجلس خواهید بود.

انتخاب دستیاران ویژه اقتصادی از جمله نوآوری‌های امیرعبداللهیان خواهد بود

 محسن علیزاده در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وی به عنوان یکی از مدیران برجسته کشور و منطقه بوده و سوابق وی نشان می‌دهد مدیری پلکانی بوده و آسانسوری نیست.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امیرعبداللهیان توانست دیپلماسی پارلمانی را در مجلس فعال کند، عنوان کرد: مایه مباهات مجلس است که از خدمات چنین مدیران تحول‌خواه، انقلابی، فعال و متخصصی برخوردار است و روحیه انقلابی و توجه وی به دیپلماسی عزتمندانه باعث تحولی صحیح در وضعیت موجود خواهد شد.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه برای تصدی این پست در نشست‌های مختلف کمیسیون‌ها این اطمینان را داد که سفرایی با برنامه را برای سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها انتخاب کند و همچنین معرفی دستیاران ویژه اقتصادی از جمله نوآوری‌های وی خواهد بود.

علیزاده با اشاره به انتظارات مجلس از وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: وی باید در گزینش نیروها به انقلابی گری توجه کند و اقتصادی شدن سیاست خارجی با محوریت همسایگان و ارتباط با تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و نهادینه کردن آن با توجه به محور مقاومت را در دستور کار داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: امیرعبداللهیان در روز اول وزارت خود قرار است ستاد ویژه مقابله با کرونا تشکیل دهد تا مشکل واردات واکسن و تجهیزات پزشکی برطرف شود، همچنین وی اصلاح ساختار این وزارتخانه را در دستور کار دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه رأی اعتماد قاطع نمایندگان به وی می‌تواند به  اجرای انقلابی اهداف کمک کند، یادآور شد: انتظار داریم وی وزارت برجام نافرجام را به وزارتی در تراز انقلاب برساند. همچنین مذاکرات اخیر وی در بغداد نشان‌‌دهنده هوشمندی، تسلط و توجه به مواضع عزتمندانه او نسبت به نظام است.

وی ادامه داد: امروز اتاق‌های فکر کثیفی از سوی صهیونیست‌ها تشکیل شده تا امیر عبداللهیان رأی اعتماد بالایی نداشته باشد لذا انتظار داریم با انتخاب وی اقتدار و عزت را به سیاست خارجه بازگردانید که وی تغییر دیپلماسی ذلت به عزت را در نظر دارد.

علیزاده در پایان خاطر نشان کرد: مجلس انقلابی انتظار خونخواهی حاج قاسم سلیمانی را از وزارت امور خارجه دارد تا عاملان و آمران آن تعقیب شده و به مجازات برسند.

هنر و ظرافت دیپلماتیک امیرعبدالهیان بسیار ارزنده است

عباس گلرو در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی گفت: گرامی میداریم یاد و نام امام شهدا، شهدای جبهه مقاومت و حاج قاسم سلیمانی، حاج حسین همدانی، حاج حسن شاطری و دیپلمات شهید سفیر رکن آبادی و مرحوم حسین شیخ الاسلام که از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بودند.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی افزود: به آقای امیرعبداللهیان تبریک می گویم و ان شالله با موافقت حداکثری نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده دار مسئولیت مهم وزارت امور خارجه شود.

وی با اشاره به همکاری دو دهه با وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی متشکل از حوزه های امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی کشور است و حضور امیرعبداللهیان و پاسخ هایی که به سوالات اعضای کمیسیون داده اند، نشان از تسلط وی در این حوزه است. براساس چند شاخص امیرعبداللهیان را تعریف می کنم؛ یکی از ویژگی های شخصیت، تخصص و سوابق ایشان است و تخصص اجرایی که در گزارش کمیسیون و در صحبت های محسن علی زاده شنیدید.

گلرو ادامه داد: نگاه و موضع بازیگران خارجی، چالش های موجود در حوزه سیاست های خارجی، دیپلماسی و ساختار دستگاه دیپلماسی، ابرچالش ها و ضرورت ها و الزاماتی که در مسئله سیاست خارجی با آن مواجه هستیم از برنامه های آقای امیرعبداللهیان است.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس یازدهم گفت: روزی که آقای امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه معرفی شد، نگرانی هایی برای رسانه های ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی به وجود آمد و وی را یک تهدید برای رژیم صهیونیستی تلقی کرده و گزارش های سنگینی بر علیه امیرعبداللهیان طی این چند روز از رسانه های بیگانه پخش کردند. محور مقاومت و کسانی که در حوزه منطقه ای و همسایگان ما استقبال بسیاری از این موضوع کردند.

وی تصریح کرد: امیرعبداللهیان دیپلماتی توانمند، کارآزموده و انقلابی و مدیری شاسیته و موفق است که در دو دهه ای که از نزدیک با وی همکاری کرده ام، در بسیاری از مذاکرات منطقه ای و بین المللی ، هنر و ظرافت دیپلماتیک وی بسیار ارزنده بوده است. وی مشاور امین حاج قاسم سلیمانی در زمانی که سمت معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه را برعهده داشت، بود و مورد اعتماد آن شهید بزرگوار بود.

گلرو خاطرنشان کرد: بنده شهادت می دهم از نزدیک آنچه که مشاهده کردم از حسین امیرعبداللهیان تحرک، پویایی در حوزه منطقه ای بوده است و در اوج بحرانی که در منطقه ایجاد شد، پای کار بوده اند و در مرحله بحرانی که عهده دار وزارت خارجه بودند باید اولویت خروج از بحران را طراحی می کردند.

وی به چالش های منطقه و وضعیت روابط خارجی کشور اشاره کرد و افزود: آنچه که امروز به عنوان اجتماع در جمهوری اسلامی مورد تاکید همه قرار گرفته است، ما در حوزه روابط خارجی چالش هایی داریم به ویژه در حوزه همسایگانمان و در حوزه تبیین سیاست های خارجی به عنوان چارچوب ماهوی و بنیانی؛ هم در حوزه دیپلماسی به عنوان چارچوب شکلی و هم در حوزه کارگزار اصلی یعنی وزارت امور خارجه چالش هایی است که بی تردید ضرورت دارد وزیر امور خارجه برای حل این چالش ها عهده دار این وزارتخانه شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ابرچالش ما در دنیا، چالش گفتمانی و روایتی است که اصطلاحاً به آن جنگ گفتمان ها می گویند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب تاثیرگذار در دنیا پرچمدار گفتمانی است که ابرجنگ گفتمانی ما با ایالت متحده آمریکاست و تمرکز جنگ روایت های ما با آمریکا در منطقه غرب آسیا و منطقه ای که در آن زندگی می کنیم. چالش اصلی گفتمانی ما با آمریکا در منطقه است.

گلرو خاطرنشان کرد: ابرچالش دوم ما مشخصاً در مسئله فلسطین و موجودیت مضر و خطرناک رژیم صهیونیستی است که منافع ملی ما را تهدید می کند و موجب بی ثباتی و هرچ و مرج هم در منطقه و هم در حوزه های فرامنطقه ای شده است. رژیم صهیونیستی مخرب ترین عامل در منطقه علیه منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران است. استراتژی ایران در این مسئله روشن است؛ حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت و ابتکار سیاسی در قالب طرح رفراندوم است و امیرعبداللهیان در هر دو حوزه بسیار خوب درخشیده است، هم در حوزه پشتیبانی از محور مقاومت در منطقه تلاش هایی کردند و هم در حوزه سیاسی طرحی به نام رفراندوم در سرزمین های اشغالی فلسطین که دو دهه بود از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده بود، اما در سازمان ملل به ثبت نرسیده بود که در زمانی که امیرعبداللهیان در مجلس شورای اسلامی مسئولیت داشتند، با ابتکار وی این طرح در سازمان ملل و در شورای امنیت به ثبت رسید.

نماینده مردم سمنان در مجلس ادامه داد: در منطقه چالش های دیگری داریم، تلاش دارند مسئله هسته ای ما را به مسائل منطقه گره بزنند، مداخلات خارجی و حضور نظامی آمریکا در منطقه، تنش با برخی همسایگان و چالش در حوزه تمدنی به ویژه در حوزه افغانستان، مجموع این چالش ها متمرکز می شود به حوزه منطقه ای ما و تخصص اصلی و حوزه اصلی کاری امیرعبداللهیان در منطقه این مسایل است. کسی که سکاندار وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی می شود باید در درجه اول مرد میدان باشد تا بتواند این چالش ها را حل کند و نسبت به حقانیت گفتمان و روایت جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی تمرکز داشته باشد. در پایان ؛وزارت خارجه ای که شما تحویل می گیرید، وزیر خارجه ملتی می شوید که صاحب تمدن غنی است، پرچمدار گفتمان و روایت تمدنی است و چشم ملتی به شماست که منافع آنها را در منطقه و در دنیا تامین کند.

عبداللهیان برنامه‌های خود را برای توسعه روابط با شرق بیان کند

 علی اصغر عنابستانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امروز در مجلس گفته شد که به دلیل مسئولیت رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت و سیاست خارجی به صورت عمومی در همه دولت‌ها وزرای امور خارجه برای معرفی به مجلس با رهبری هماهنگی می‌شوند اما این هماهنگی و مشورت کاشف از عدم مخالفت رهبری با گزینه پیشنهادی نبوده و از طرفی به معنی تأیید آن نیز نیست.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشورت مقام معظم رهبری با ریاست جمهوری در رابطه با وزیر امور خارجه نافی مسئولیت رییس جمهور برای انتخاب وزیر کارآمد نبوده  و همچنین نافی مسئولیت مجلس برای بررسی دقیق گزینه پیشنهادی جهت رأی اعتماد یا عدم اعتماد نخواهد بود و از طرفی این امر نافی مسئولیت وزیر مذکور در اجرای سیاست‌های دقیق نظام و پاسخگویی به رییس جمهور و مجلس بر اساس اصول متعدد قانون اساسی نخواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطر نشان کرد: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات مجرب، کارآزموده و انقلابی هستند که تفکر آن نیز با تفکر جبهه انقلاب بسیار نزدیک و وابسته است اما به دلیل سابقه همکاری ایشان با آقای ظریف و لاریجانی و همچنین شرایط سخت کشور در این روزها و ضرورت بازگشت عزت به ایران موجب شد به دلیل شناخت اندک از آقای عبداللهیان دچار نگرانی شدید شوم که بخشی از این نگرانی در گفت وگو با نزدیکان ایشان و همچنین مطالعه برنامه‌ها کاهش یافت.

عنابستانی افزود: سیاست خارجی ایران در طول تاریخ همیشه متکی به کشورهای غرب بوده و این غربگرایی در سیاست خارجه موجب بی‌اعتمادی شرق به ایران شده است، حال آقای عبداللهیان در برنامه‌های خود، سیاست خارجی متوازن را مطرح کردند اما این موضوع را به صورت عملیاتی بیان نکردند که چگونه می‌توان با جلب اعتماد شرق موجب بهبود ساختارها شویم و از طرفی مذاکره با غرب و استفاده از ظرفیت‌های موجود غرب نیز از دست نرود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در ارتباط با کشورهای همسایه افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در رابطه با کشورهای همسایه فرصت سوزی کردیم و از ظرفیت بزرگ آنها در جهت خنثی‌سازی و شکست تحریم‌ها استفاده نکردیم. همچنین در حوزه کشورهای اسلامی نیز شاهد رابطه خوبی در سال‌های اخیر نبودیم  و از طرفی در ارتباط با کشورهای آمریکای جنوبی منفعل عمل کرده و در واقع برگ برنده خودمان را به دلیل سیاست‌های غربگرایانه واگذار کردیم. همچنین در رابطه با کشورهای آفریقایی نیز همواره با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بودیم از این رو آقای عبداللهیان باید در رابطه با سیاست ارتباط با کشورهای دنیا به صورت شفاف به مجلس توضیح دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به لزوم توجه به دیپلماسی اقتصادی اضافه کرد: ظرفیت دستگاه دیپلماسی باید در خدمت توسعه کشور باشد که متأسفانه در این سال‌ها شاهد نبودیم، سیاست خارجه لاجرم باید موجب بهبود وضعیت اقتصادی مردم شود از این رو به آقای رییسی نیز پیشنهاد کردم که برای وزارت امور خارجه از فردی اقتصاددان و آشنا به ساختار دیپلماتیک استفاده کند تا دیپلماسی اقتصادی خودمان را به بهترین شکل ممکن فعال کنیم.

وی با بیان اینکه ساختار دیپلماسی باید در خدمت اقتصادی کشور و منجر به بهبود وضعیت معیشتی مردم شود، اظهار کرد: در ۸ سال گذشته علیرغم ادعای مسئولان برای بلد بودن زبان دنیا در این حوزه ضعف داشتیم و دیپلماسی کشور منجر به بهبود وضعیت معیشتی مردم نشد حال آقای عبداللهیان باید برنامه‌های خودشان را برای احیای دیپلماسی اقتصادی و فعال کردن رایزنی‌های اقتصادی و به خدمت درآوردن دیپلماسی اقتصادی تشریح کند.

عنابستانی افزود: ترانزیت می‌تواند بخشی از اقتصاد کشور را به خودش اختصاص دهد که هماهنگی آن برعهده وزارت امور خارجه است اما متأسفانه طی سال‌های اخیر این مهم به فراموشی سپرده شده است لذا برنامه‌های وزیر پیشنهادی در رابطه با ترانزیت کالا، مسافر و انرژی در حوزه‌های مختلف به ویژه خزر باید تشریح شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت مرز و بازارچه‌های مرزی تصریح کرد: عدم استفاده از این امر مهم موجب شده چهره بدی از نظام جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد و همچنین فرصت‌های اقتصادی بسیاری از دست رفته است به عنوان مثال بخشی بازارچه‌های مرزی در استان خراسان تعطیل و غیرفعال شده است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به دیپلماسی عمومی اضافه کرد: اکثر کشورهای دنیا بخش عمده‌ای از گفتمان خودشان را به وسیله دیپلماسی عمومی به ملت‌های دنیا اعلام می‌کنند. این موضوع در برنامه‌های آقای عبداللهیان اشاره شده اما عملیاتی شدن آن و چگونگی استفاده از ظرفیت شهرهای بزرگ و دیپلماسی شهری و بهره‌مندی از سمن‌ها برای تقویت دیپلماسی عمومی به وضوح بیان نشده است لذا باید ابعاد آن به صورت کامل مطرح شود.

علی زاده :کارنامه امیرعبداللهیان در پیوند دادن جبهه مقاومت در منطقه است

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به کارنامه امیرعبداللهیان در منطقه بسیاری از رسانه های منطقه به وی لقب حاج قاسم دیپلماسی را داده اند.

 علی علی زاده در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: امروزه علاوه بر تنظیم روابط خارجی کشور عملا امنیت کشور نیز به نوعی به وزارت امور خارجه ارتباط دارد. اقتصاد و حتی تولید و اشتغال هم به این وزارتخانه مرتبط است.

نماینده مردم مراغه وعجب شیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دقت در انتخاب وزیر امور خارجه و توانمندی ها و جایگاه آن بسیار اهمیت دارد. امیرعبداللهیان فردی خوشنام، عالم، باسواد و دارای تجربه ارزنده است و به نوعی فراقوه ای و مورد اعتماد هستند و از جمله وزرایی هستند که به درستی برای این جایگاه معرفی و انتخاب شده اند.

وی افزود: برنامه ارائه شده از طرف وی از چارچوب، انسجام و نوآوری خاصی برخوردار است. این برنامه تخصص وی را در حوزه کاری خود نشان می دهد.

علی زاده با اشاره به ویژگی های شخصیتی امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط منطقه ای و بین المللی یکی از مشکلات و گره های سیاست خارجی ایران ارتباط با کشورهای منطقه و همسایگان به ویژه حوزه عربی است. امیرعبداللهیان در وزارت خارجه تقریبا متخصص ترین فرد در این حوزه است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: امیرعبداللهیان دارای ارتباط با بسیاری از رهبران و نخبگان سیاسی خاورمیانه است و با وزارت وی بسیاری از این ارتباطات فعال می شود تا بتوانیم روابط دوستانه ای مبتنی بر اخوت اسلامی با کشورهای اسلامی خصوصا کشورهای عرب منطقه داشته باشیم در حالی که در گذشته اساسا در این حوزه دچار یک نوع غفلت راهبردی بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: دومین مسئله ای که مطرح است این است که امیرعبداللهیان مسلط به زبان عربی است و تسلط به این زبان نشان می دهد که وی علاقه و تخصص خاصی به حوزه خاورمیانه دارد و نباید این شاخصه را نادیده بگیریم.

علی زاده با اشاره به کلیپ تقطیع شده از سوی امیرعبداللهیان که در شبکه های مجازی منتشر شده بود، اضافه کرد: امیرعبداللهیان مسلط به زبان انگلیسی است و با قصد و نیت خاصی این کلیپ برای تحت تاثیر گذاشتن فضای مجلس در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. در کمیسیون های تخصصی امیرعبداللهیان قسمتی از برنامه کاری خود را به زبان انگلیسی ارائه داده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: مهم ترین دلیل برای دفاع از توانمندی امیرعبداللهیان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت خارجه، کارنامه وی در پیوند دادن جبهه مقاومت در منطقه است، تلاش های وی را در سال های نخست جنگ سوریه از یاد نبرده ایم. بسیاری از رسانه های منطقه به وی لقب حاج قاسم دیپلماسی را داده اند. بینی و بین الله وی رنگ و بوی حاج قاسم را هم دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شناخت ایشان و ذهنیتی که غرب نسبت به وی دارد و می داند که ما نمی توانیم تا سال ها به انتظار نتایج مذاکرات بنشینیم، در صحبت ها و در برنامه هایشان متعهد شد که برجام و حتی فراتر از برجام مسئله مذاکرات بر غرب را تعیین تکلیف نمی کند و سیاست و اقتصاد کشور را از شرطی شدن به مسئله مذاکره نجات خواهد داد.

علی زاده ادامه داد: هویت آقای امیرعبداللهیان برای غرب و مجموعه حاکمیت روشن است، اینگونه نیست که به مجلس یک چیز بگوید، به شورای امنیت ملی یک چیز بگوید، به غربی ها و آمریکایی ها یک چیز بگوید و به خبرنگاران هم چیز دیگری بگوید. مهم تر از همه اینکه امیرعبداللهیان ثابت کرده است که قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیست و همیشه این دو را مکمل و همراه هم و در واقع میدان را پشتوانه دیپلماسی دیده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: ویژگی دیگر امیرعبداللهیان ذهن سیستمی و ساختارمند وی است. مطمئن هستم که با وزارت وی، وزارت خارجه چابک تر و موثرتر می شود. واقعیت این است که اصلاح ساختار وزارت خارجه، کنش و منش مدیران آن امروزه در گام دوم انقلاب به شدت مورد نیاز نظام و کشور است خصوصا در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیاز فوری کشور در دهه آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: تحصیل در بهترین دانشکده علوم سیاسی کشور یکی از ویژگی های امیرعبداللهیان است، بنده افتخار هم دانشکده ای بودن وی را دارم. برخی از اساتید دانشکده علوم سیاسی و روابط بین المللی و حتی کسانی که به رویکرد ایشان انتقاد دارد در حمایت از وی صحبت کردند و تاکید داشتند که عاقل ترین و بهترین گزینه در این شرایط امیرعبداللهیان است؛ همکاران گرامی، مهم ترین گره سیاست داخلی مسئله تحریم های ظالمانه و به تبع آن مسائل اقتصادی است. وزارت خارجه نیاز به طرحی نو دارد حتی حفظ و اداره سفارتخانه ها بسیار سنگین و پرهزینه است و در یک صورت حفظ و تداوم کار بسیاری از سفارتخانه ها قابل توجیه است که آن ها کارنامه اقتصادی داشته باشند، برنامه ارائه شده توسط امیرعبداللهیان این است که وزارت خارجه بازوی دیپلماسی اقتصادی نظام باشد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در برنامه ارائه شده هم مسئله تهاتر با کشورهای منطقه هم تاسیس بانک منطقه ای برای تسهیل انتقال ارز و هم موضوع بسیار مهمی به اسم کشت فراسرزمینی پیش بینی شده است. ان شاءالله مجلس انقلابی با رأی حداکثری پشتوانه ای برای موفقیت وزارت خارجه و اعتماد حداکثری به توانمندی وی خواهد داد.

امیرعبداللهیان:اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم، همسایه‌محور و آسیا محور است

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به اینکه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم، همسایه‌محور و آسیا محور است، گفت: واقعه عاشورا نشان داد دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع و امنیت ملی هستند.

 حسین امیرعبداللهیان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت امور خارجه گفت: منطق عاشورا و پیام کربلا نشان می‌دهد دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع و امنیت ملی هستند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در این رابطه اظهار کرد: رهبر انقلاب بر این اساس فرمودند قدرت میدان، پشتوانه محکمی برای دیپلماسی است و باید هرگونه عنصر اقتدار به نوعی تبدیل به دستاورد سیاسی و اقتصادی شود.

وی ادامه داد: در عرصه مناسبات بین‌المللی منافع و اقتدار ملی دارای اهمیت است که از آن غافل نخواهیم شد و با استفاده از دیپلماسی عزتمند و اتکاء به ظرفیت های ذاتی و تحقق شعار «ما می توانیم» به دنبال تحقق منافع ملی کشورمان خواهیم بود.

امیرعبداللهیان افزود: توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن، پویا و هدفمند مورد توجه است که این امر از خطوط اصلی برنامه‌ها در سیاست خارجی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: یکی از مخالفان سیاست متوازن را مورد ابهام قرار داد که در این راستا باید عنوان کرد اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم، همسایه‌محور و آسیا محور است زیرا قرن ۲۱ متعلق به آسیا است؛ بنابراین در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی دستاوردهای میدانی مقاومت و در شرق آسیا به دنبال استفاده از ظرفیت قدرت‌های نوظهور اقتصادی برای رشد اقتصادی کشور و رفع محرومیت خواهیم بود.

وی گفت: سیاست خارجی متوازن عبارت است از اینکه در یک منطقه و یک حوزه متوقف نخواهیم شد بلکه در همه قاره‌ها چندین کشور را به عنوان کشورهای اولویت دار تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه و زمان بندی مشخص برای تعامل گام خواهیم برداشت.

امیرعبداللهیان افزود: تقویت رابطه با کشورهای اسلامی و دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل از دیگر مسائل قابل تأمل است؛ حدود ۴۰درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را دیپلماسی اقتصاد تشکیل می‌دهد و این در حالی است که اقتصادمحور نبودن وزارت امور خارجه طی ۴ دهه گذشته یکی از مسائلی است که همگان به آن انتقاد دارند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: دولت آقای رئیسی با رویکرد جدید، پویا و هوشمند و تعریف موضوعات کلان در حوزه اقتصادی مانند دیپلماسی انرژی، تجارت مرزی، توجه به بخش خصوصی، کشت فراسرزمینی، توریست، امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، ارزآوری و … درصدد رفع انتقاد مذکور و تحقق دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین ‌المللی است؛ نباید فراموش کنیم برای انجام کارهای بزرگ نیازمند مردان بزرگ و برنامه‌ریزی هستیم.

عمویی:برجامیزه کردن سیاست خارجی با شروع دولت سیزدهم به پایان رسید

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به توانمندی های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه باید از وزارت برجام به وزارت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر کند. برجامیزه کردن سیاست خارجی ایران با انتخاب دولت سیزدهم پایان یافت و امروز کسی باید در این مسند بنشیند که بتواند رویکرد نوین سیاست خارجی ایران را دنبال کند.

ابوالفضل عمویی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی گفت: در شرایط حساس و مهم از سیاست خارجی کشور قرار داریم و در ۴ سال آینده تحولات بین المللی از شرق و غرب کشور، ایران را به یکی از موضوعات بین المللی تبدیل خواهد کرد؛ تحولات افغانستان، لبنان و عراق؛ و سپس در کنار این تحولات، مذاکرات بین المللی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف در جریان بوده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: پیگیری سند همکاری های بلندمدت ایران و چین، پیگیری مذاکرات راهبردی ایران و روسیه، پیگیری مذاکرات پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا و عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگ های و از همه مهمتر آینده توافق نامه اتمی و پیگیری مذاکرات وین، به ما نشان می دهد که در انتخاب وزیر امور خارجه باید نهایت دقت صورت گیرد.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه به تعبیر مقام معظم رهبری؛ نیمی از دولت است. این یک وزارتخانه در کنار وزارتخانه های دیگر نبوده، بلکه وزارت امور خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی و مجری سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران است، لذا در این شرایط داشتن یک سیاست خارجی کارآمد و هوشمند بسیار ضروری است. برای این مهم سه عنصر اساسی ایده مرکزی، برنامه منسجم و ساختار هماهنگ و سپس مدیریت انسانی برای پیشبرد این ایده در کنار این ساختار نیاز است. دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را در پیگیری دیپلماسی اقتصادی، سیاست همسایگی و از همه مهمتر توازن بخشی به اهداف سیاست خارجی معرفی کرده است.

عمویی تصریح کرد: این سیاست تنها سیاست دولت سیزدهم نبوده، بلکه سیاست کل نظام جمهوری اسلامی است، سیاست خارجی عرصه اجماع است، همه ارکان و نهادهای نظام باید در کنار یکدیگر، یک رویکرد را دنبال کرده تا به نتیجه برسد و در اجرای این رویکرد به کسی نیاز داریم که بتواند قدرت هماهنگی دیدگاه های مختلف سیاست خارجی، امنیتی، نظامی و دیپلماتیک را داشته باشد. همه این موارد از دید کمیسیون امنیت ملی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی در شخصیت امیرعبداللهیان جمع شده است. وزارت امور خارجه در دوره پیش رو نیاز به تحول دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان کرد: وزارت امور خارجه باید از وزارت برجام به وزارت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر کند. برجامیزه کردن سیاست خارجی ایران با انتخاب دولت سیزدهم پایان یافت و امروز کسی باید در این مسند بنشیند که بتواند رویکرد نوین سیاست خارجی ایران را دنبال کند. از روزی که آقای امیرعبداللهیان به عنوان گزینه وزارت امور خارجه و شخص مورد اعتماد آقای رئیسی معرفی شد، اخبار و واکنش های مثبتی از داخل وزارت امور خارجه دریافت کردیم.

وی گفت: حُسن سلوک آقای امیرعبداللهیان موجب می شود ظرفیت های کارشناسی و نیروهای توانمند وزارت امور خارجه مورد بهره مندی قرار گیرند. در همه سال ها تلاش کاری آقای امیرعبداللهیان طی ۳۰ سال در کنار تحصیلات مرتبط، موجب تسلط کافی ایشان به مذاکرات منطقه ای و بین المللی شده است، چرا که هم در جایگاه سفیر و هم مسئول پیگیری روابط اجمهوری اسلامی ایران به گفت وگوهای راهبردی با اتحادیه اروپا و مذاکرات ایران و آمریکا در عراق حضور داشتند.

عمویی ادامه داد: این تجربیات ذی قیمتی بوده که کمتر کسی مجموعه آنها را در کنار هم دارد، از این رو امیدواریم با حضور آقای امیرعبداللهیان در مسند وزارت امور خارجه موجب تقویت این وزارتخانه و تبدیل شدن آن به بازوی ایران برای حفظ منابع ملی و طبیعی شود. بنابراین در این مسیر رأی بالا به وزیر امور خارجه، پشتوانه محکمی برای قدرت کشور در عرصه مذاکرات بین المللی است، لذا همکاران ما در رأی اعتماد به آقای امیرعبداللهیان جایگاه این وزارتخانه و موقعیت آن را در مسائل بین المللی مدنظر قرار دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا