بازارهای داخلی

راهکارهای کوتاه مدت برای جبران کسری بودجه

بازرگانی، بخش عمده‌ای از سوابق او را در برمی‌گیرد و همچنان هم از این بخش دفاع می‌کند. فردی که اکنون در آستانه انتخاب وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از سوی مجلس، باز هم معتقد است که نخستین گام دولت جدید و وزرای تازه نفس باید تفکیک وزارت صمت و احیای مجدد وزارت بازرگانی باشد. او همچنین معتقد است که اگر وزرای پیشنهادی در هر وزارتخانه‌‎ای، آشنا به حوزه مرتبط با مسئولیت خود نباشند، آنگاه حداقل دو سال از عمر خود را صرف تشکیل کارگروه و کمیته و چنیش اتاق و تخته و دیوار خواهند کرد و عملا در شرایط سخت اقتصادی کنونی، فرصت را به سرعت از دست خواهند داد و لطمه جدی به اقتصاد ایران وارد خواهند آورد.

حسن عابد جعفری، وزیر پیشین بازرگانی همچنین معتقد است که اکنون وزارتخانه‌ها دیگر جایی برای کارآموزی عده‌ای نیست و باید مجلس، تصمیم بگیرد که به دور از هر دیدگاه سیاسی، افرادی را از فهرست وزرای پیشنهاد گلچین کند که به سرعت کار را به‌دست بگیرند و از تجربه کافی برخوردار باشند. 

شرایط اقتصاد و صنعت کشور بسیار خاص است و طبیعتا فردی که سکاندار این وزارتخانه خواهد شد، باید بتواند طیف وسیعی از مشکلات و چالش‌های پیرامون خود را مدیریت نماید. از دیدگاه جنابعالی به عنوان فردی که سکاندار وزارت بازرگانی بوده و تجربه‌های متعددی در حوزه صنعت و اتاق بازرگانی داشته‌اید، فضای پیش روی وزارت صمت، به چه وزیری نیاز دارد؟

با توجه به اینکه در سال جاری شاهد کسری بودجه سنگین دولت هستیم اجرای سامانه جامع نظام مالیاتی و رشد درآمدهای پایدار از اهمیت بالاتری برخوردار است. در کنار این موضوع باید به موضوع اصلاح ساختار بودجه توجه داشت تا شاهد بودجه عملیاتی و بدون کسری باشیم.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران ۲۰ در پاسخ به سوالی در خصوص میزان کسری بودجه گفت: کسری بودجه به عنوان یکی از مشکلات اصلی است که می‌تواند سبب مسائل و مشکلات دیگری در اقتصاد کشور شود.

وی اقزود: در خصوص کسری بودجه آن چیزی که مهم به نظر می‌رسد این است که ما ببینیم درآمدهای قابل اتکا چقدر است. اگر درآمدهای قابل اتکای بخش مالیاتی را با درآمدهای نفتی و درآمدهای انتشار اوراق مقایسه کنیم و مجموع منابع قابل اتکا را از غیرقابل اتکا کسر کنیم به عددی در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم.

پورابراهیمی با بیان برخی از دلایل این کسری بودجه سنگین گفت: از جمله دلایل این کسری بودجه این است که سقف تعهدات دولت افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر تعهدات سابق دولت که سر رسید می‌شود نیز باید پرداخت شود. اولین چالش دولت سیزدهم در واقع همین موضوع کسری بودجه است.

وصول مطالبات مالیاتی راهکاری فوری برای مدیریت کسری بودجه

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای کوتاه مدت برای جبران کسری بودجه گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت فوری می‌تواند در این بحث کمک کند وصول مطالبات مالیاتی کشور است. براساس گزارش سازمان امور مالیاتی رقم این معوقات در حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است. این رقم شامل موارد مختلفی از جمله فرار مالیاتی، احکام حقوقی و تعهدات مالیاتی است.

وی گفت: امکان وصول هر بخشی از این ۲۷۰ هزار میلیارد را داشته باشیم، می‌توانیم از آن برای مدیریت کسری بودجه استفاده کنیم. بحث بعدی اجرای طرح جامع نظام مالیاتی برای مقابله با فرار مالیاتی است. بزرگترین چالش ما که می‌تواند اولویت اول دولت آقای رییسی باشد اجرای همین طرح است.  

پورابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر به همین مقداری که مالیاتی می‌گیریم، گفت: فرار مالیاتی داریم. این اعداد ارتباطی به توده‌ها و اصناف ندارد چرا که مجموع مالیاتی که آنها پرداخت می‌کنند از ۳.۵ تا ۴ درصد کل درآمدهای مالیاتی بیشتر نمی‌شود.

وی ادامه داد: براساس قانون پایانه فروشگاهی سامانه مودیان، دولت مکلف شده است تمام تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه های پز صورت می‌گیرد رصد کند و لینک آن را به سازمان امور مالیاتی بدهد. اما در حال حاضر در حدود ۶ ماه از ۱۵ ماه مهلت تکلیف قانونی برای اجرای این قانون گذشته است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۱۰ میلیون دستگاه پز در کشور وجود دارد که ۴ میلیون از این تعداد اصلا به سازمان امور مالیاتی متصل نیست. مسلم است در اقتصاد کشوری که این همه ظرفیت دارد شما نمی‌توانید به این صورت درآمد پایدار مالیاتی داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا