اقتصادی

بلاتکلیفی مردم در ثبت نام خودروهای وارداتی

بازار خودرو مخالفت عجیبی با ساماندهی دارد. تا این جای کار این بازار در مقابل طرح های مختلف دولت برای ساماندهی بازار با ابزارهای مختلفی از برگزاری قرعه کشی و اختصاص خودرو برای مادران دارای دو فرزند به بالا گرفته تا فروش خودرو در بورس مقاومت کرده و رام نشده است؛ حالا هم که اگرچه قرار است خودروهای وارداتی وارد بازار شوند، اما همچنان قیمت خودروهای داخلی رو به رشد هستند و ماراتنی را برای افزایش قیمت آغاز کرده اند.

در این میان البته دلالان هم دست به کار هستند و قیمتها را به دست دارند و حتما در حوزه خودروهای وارداتی هم دخالت خواهند کرد؛ اما باید به این نکته هم توجه داشت که سیاست های دولت نیز بی تاثیر نبوده اند؛ به خصوص اینکه مشخص نبودن سیاست های تحویل خودروهای وارداتی و زمان آن نیز بی تاثیر نبوده و این ابهام را بیشتر کرده است.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت صمت، زمان تحویل خودروها عمدتا سه ماهه است؛ به این معنا که ۹۰ درصد تحویل ها سه ماهه، ۵ درصد آن تحویل فوری و ۵ درصد آن هم شش ماهه است. علت این زمان بندی ها به دلیل تولید، ترخیص و انجام سایر مقدمات است تا بتوان خودروها را تحویل داد. بر این اساس، عرضه ۱۰۰ هزار خودرو تا آخر سال انجام می شود.

حالا تحویل هم خود یک مساله است چرا به گفته مقامات وزارت صمت، بورس کالا زیر بار ریسک زمان تحویل نمی‌رود؛ چرا که گفته مقامات این وزارتخانه، به هرحال باید بورس این آمادگی و پذیرش ریسک را داشته باشد.

حالا خبرها از وزارت صمت هم حکایت از آن دارد که زمان دریافت خودروها هم قرار است قرعه کشی شود که این خود یک لاتاری دیگر است که اجازه می دهد آن کسانی که خوش شانس تر هستند یا با دخالت برخی از عوامل می توانن از خوش شانسی بیشتری برخوردار باشند، حتما از سود بیشتری برخوردار خواهند شد.

در این میان کارشناسان بر این باورند که بساط سیستم لاتاری یا همان قرعه کشی ها حتی در مورد زمان قرعه کشی ها هم نباید گسترده شود و باید اجازه داده شود هر فردی که مبلغ بالاتری پرداخت می کند خودروی خود را زودتر دریافت کند. این در حالی است که خود دولت اعلام کرده که می خواهد بساط قرعه کشی را جمع کند و اعتقادی به ادامه آن ندارد؛ اما حالا دارد دوباره آن را برای خودروهای وارداتی تکرار می‌کند.

به هر حال درباره شیوه جدیدی که وزارت صمت برای عرضه خودروهای وارداتی در پیش گرفته ابهاماتی به‌وجود آمده است؛ به این معنا که پیش از این قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود و عرضه‌های اخیر در بورس کالا با قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار آزاد، بشارت‌دهنده تعدیل قیمت‌ها پس از عرضه خودروهای وارداتی در بورس بود. با این حال به نظر می‌رسد وزارت صمت به همان شیوه قرعه‌کشی برگشته است؛ از طرفی با توجه به مبلغ قابل توجه ۵۰۰ میلیون تومانی که باید بلوکه شود و مدت زمان بلوکه شدن و مبلغ مابه‌التفاوتی که باید در فاصله‌ای کوتاه تأمین شود، به نظر می‌رسد مخاطبان طرح جدید، بیشتر نمایشگاه‌داران و دلالان هستند و مردم عادی سهمی ندارند.

علاوه‌ بر این همان مشکلاتی که در گذشته درباره قرعه‌کشی خودروهای داخلی وجود داشت هم احتمالا این‌بار درباره خودروهای وارداتی برخواهد گشت. در این بین، جمع شدن نقدینگی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از کف بازار را می‌توان به عنوان مهم‌ترین مزیت مورد نظر طراحان شیوه جدید برشمرد. اما به نظر می‌رسد ابهامات پیرامون طرح جدید وزارت صمت بسیار است و باید شفاف‌‌سازی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا