اقتصادی

معرفی برترین مراکز مالی جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی

برای قرن‌ها، مراکز مالی جهانی به عنوان محوری برای فعالیت بازار سرمایه عمل کرده‌اند. این هاب‌ها ویژگی‌های مهمی دارند، از زیرساخت برای تسهیل میلیاردها تراکنش گرفته تا چارچوب نظارتی برای ترویج بازارهای شفاف‌تر و درست همانطور که اقتصادها تکامل یافته‌اند، مراکز تجارت جهانی نیز تکامل یافته‌اند، با این حال این گذار می‌تواند به آرامی تغییر کند.

رتبه‌بندی گروه مشاوره Z/Yen، برترین مراکز مالی جهانی را در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. برای تجزیه و تحلیل قدرت هر مرکز مالی، Z/Yen به حوزه‌های رقابتی توسعه بخش مالی، محیط تجارت، سرمایه انسانی، زیرساخت و شهرت توجه کرد که هر یک از این دسته‌ها دارای چهار جزء فرعی است که در مجموع به یک امتیاز برای هر شهر می‌رسند.

مراکز مالی پیشرو در جهان

در سال ۲۰۲۳ میلادی، نیویورک مرکز مالی جهانی باقی ماند. با ۴۶ تریلیون دلار سرمایه در بازار سهام، به لطف عمق و نقدینگی بازارهایش، ۴۰ درصد از کل جهان را به خود اختصاص داده است. شرکت‌های داخلی و بین‌المللی به دلیل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که دارند، به دنبال فهرست در بورس‌های آن هستند.

تقریباً ۳۳۰۰۰۰ نفر در خدمات مالی کار می‌کنند، با این حال، شرکت‌های مالی به طور فزاینده‌ای از شهر خارج می‌شوند. از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، ۹۹۳ میلیارد دلار دارایی در ۱۵۸ شرکت به دلیل مالیات های پایین‌تر در سایر ایالت‌ها، دفتر مرکزی خود را تغییر داده است.

لندن با توجه به نقش خود به عنوان یک بانک سرمایه گذاری و مرکز تجارت مبادلات خارجی در رتبه دوم قرار گرفت؛ در حالی که بانکداری بین‌المللی همچنان یک مرکز مسلط باقی می‌ماند، پس از برگزیت با تغییر تجارت به منطقه یورو کاهش یافته است.

سنگاپور با شش میلیون نفر جمعیت در رتبه سوم قرار گرفت. بی طرفی دیپلماتیک این کشور به شرکت‌های آسیایی و غربی اجازه می‌دهد تا تجارت خود را در این کشور انجام دهند و به عنوان «سوئیس آسیا» فعالیت کنند. غول‌های فناوری از گوگل گرفته تا علی‌بابا، دفتر مرکزی منطقه‌ای خود را در مرکز تجارت دارند.

امسال هنگ کنگ در رتبه چهارم و پس از آن سانفرانسیسکو و لس آنجلس قرار گرفتند.

شانگهای (هفتم) با ۶.۶ تریلیون دلار بزرگترین بورس اوراق بهادار آسیا را در خود جای داده است. با این حال، در سال گذشته به همراه سایر مراکز مالی بزرگ چین در رتبه‌بندی قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا