بازارهای داخلی

تورم ماهانه ۲.۲واحد درصدی در آبان

بر اساس گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در آبان‌ماه ۱۴۰۱؛ تورم ماهانه آبان‌‌ماه ۱۴۰۱ با ۰.۷ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲.۲ درصد رسید.

پیشتر مرکز آمار تورم ماهانه آبان را ٢,١ درصد اعلام کرد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٩ واحد درصد کاهش داشت.

در همین مقطع تورم‌ نقطه به نقطه نیز با ۰.۴ واحد درصد کاهش به رقم ۴۴.۳ درصد رسید.

نرخ تورم نقطه‌ای آبان بر اساس اعلام مرکز آمار، به عدد ٤٨,١ درصد رسیده بود که نسبت به ماه قبل ۵واحد درصد کاهش داشت.

این در حالی است که تورم ۱۲ماهه هم در آبان‌ با ۰.۴ واحد درصد افزایش عدد ۳۹.۹ درصد را ثبت نمود.

پیشتر مرکز آمار تورم سالانه آبان ١٤٠١ را برای خانوارهای کشور برابر ٤٤,٠ درصد اعلام کرد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.١ واحد درصد افزایش داشت.

همچنین تورم گروه‌ اختصاصی “کالا” و “خدمت” به ترتیب با ۰.۵ و ۱.۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به رقم ۱.۱ و ۳.۹ درصد رسید.

بررسی تحولات تورم ماهانه گروه کالا به تفکیک “خوراکی‌ها” و “غیرخوراکی‌ها” نیز موید کاهش آهنگ تورم ماهانه اقلام خوراکی و افزایش تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در آبان‌ماه سال جاری نسبت به ماه قبل است.

در همین ارتباط، شاخص بهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و غیرخوراکی‌ها به ترتیب (با ضرایب اهمیت ۲۵.۵ و ۲۲.۹ درصد) با ۰.۹ واحد درصد کاهش و ۰.۲ واحد درصد افزایش نسبت به مهرماه، با ثبت تورم ماهانه ۰.۳ و ۲.۳ درصدی، سهمی معادل ۰.۱ و ۰.۶ واحد درصد را از تورم ماهانه شاخص کل (۲.۲ درصد) در آبان‌ماه سال جاری به خود اختصاص داده‌اند.

تورم ماهانه خدمت با ۱.۴ واحد درصد کاهش از ۵.۲ درصد در مهرماه به ۳.۹ درصد در آبان‌ماه سال جاری رسیده است.

بررسی بیشتر تحولات این شاخص حاکی از آن است که تورم ماهانه این گروه عمدتاً متاثر از تحولات شاخص‌ خدمت در گروه “مسکن و خدمات ساختمانی” بوده است.

به طوری که این شاخص سهمی معادل ۳.۲ واحد درصد از تورم ماهانه گروه خدمت را در آبان‌ماه سال جاری (۳.۹ درصد) به خود اختصاص داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا