بازارهای خارجی

کاهش نرخ بیکاری آمریکا به ۵.۴درصد در ماه جولای

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بر اساس گزارش اداره کار، لیست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی با افزایش ۹۴۳ هزار نفری به ثبت رسید که در مجموع باعث کاهش نرخ بیکاری به ۵.۴ درصد شده است. بر اساس گزارش‌ها این میزان بیشترین افزایش میزان حقوق و دستمزد از آگوست ۲۰۲۰ تاکنون بوده است.

بر اساس بررسی‌های اقتصاددانان داو جونز پیش بینی می‌شد ۸۴۵ هزار شغل جدید افزوده شده و نیز نرخ بیکاری به ۵.۷ درصد برسد. با این حال بر خلاف برآوردهای انجام شده، آمارهای اقتصادی به میزان مطلوبی افزایش یافت.

1

بر اساس این گزارش متوسط درآمد ساعتی هم بیش از سطح انتظارات افزایش یافت و نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش یافت. این در حالی است که نگرانی‌ها نسبت به افزایش فشارهای تورمی مداوم روند افزایشی داشته است. 

اداره آمار کار BLS در این گزارش می‌گوید: داده‌های ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که افزایش تقاضا برای نیروی کار مرتبط با بهبود وضعیت اقتصادی پس از همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است فشار مضاعفی بر دستمزدها وارد کرده باشد. اگرچه همزمان هشدار می‌دهد که تاثیر کووید همچنان بر داده‌های اقتصادی احساس می‌شود و افزایش دستمزد در صنایع نابرابر است.

بازارها نسبت به انتشار این گزارش واکنش مثبتی نشان دادند و همزمان اس‌اندپی۵۰۰ و داو جونز در ساعات آغازین معاملات صبح جمعه به بالاترین سطح خود دست یافتند.

بت آن بووینو اقتصاددان ارشد آمریکایی در اس‌اندپی گلوبال ریتینگ S&P Global Ratings در این باره معتقد است: این به مانند گزارش گلدی‌لاک است اگرچه دستمزدها خیلی بالا نیست اما دستاوردهای شغلی هم چندان ناامید کننده نیستند.

کاهش نرخ بیکاری اصلی با توجه به اینکه نرخ مشارکت نیروی کار تا ۶۱.۷ درصد افزایش یافته است به بالاترین سطح خود از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا تا به امروز رسیده است. 

2

(نمودار نرخ بیکاری آمریکا)

رابرت فریک اقتصاددان اتحادیه اعتباری فدرال نیروی دریایی در این باره عنوان کرد: این نه تنها یک گزارش شغلی قوی با همه معیارهاست بلکه نشانه‌های خوبی برای آینده در خود دارد.

همانگونه که در چند ماه گذشته مشاهده کرده‌ایم بازگشت مشاغل خدماتی و مهمانداری موجب افزایش ۳۸۰ هزار شغل اضافه شده است که از این تعداد ۲۵۳ هزار شغل مربوط به بارها و رستوران‌ها بوده است. این بخش در طول همه‌گیری کرونا بیشترین ضربه را نسبت به سایر بخش‌ها متحمل شده و از همین رو در حین بازگشایی‌های اقتصادی پیشرفت مداوم نشان داده است.

نرخ بیکاری در بخش خدمات و مهمان‌داری در ماه ژوئن از ۱۰.۹ درصد به ۹ درصد در ماه جولای رسیده که در مقایسه با ۲۵ درصد سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. اگرچه همچنان در مقایسه با دوران پیش از همه‌گیری کرونا ۱.۸ میلیون نیروی کار کمتر در این بخش مشغول به کار هستند. دستمزد ماهانه در این بخش نسبت به ماه گذشته ۱.۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۳.۱ درصد افزایش یافته است. 

همچنین بخش آموزش با ۲۶۱ هزار استخدام نیروی کار جدید پیشرفت چشمگیری داشته است. با این حال اداره آمار کار هشدار داده است که همه‌گیری کرونا به طور کلی مشاغل را در این بخش محدود کرده و احتمالا این افزایش تنها مربوط به ماه جولای بوده است. با این حال، افزایش ۷۰۳ هزار نفری لیست حقوق و دستمزد بخش خصوصی در طول یک ماه تقریبا مطابق انتظارات بوده است. 

خدمات حرفه‌ای و تجاری ۶۰ هزار، حمل و نقل و انبارداری ۵۰ هزار، سایر خدمات ۳۹ هزار، مراقبت‌های بهداشتی ۳۷ هزار، تولید ۲۷ هزار، اطلاعات ۲۴ هزار، فعالیت‌های مالی ۲۲ هزار و معدن ۷ هزار شغل از این لیست را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در بخش خرده فروشی شاهد کاهش ۶ هزار شغل بودیم در حالی که بخش‌های ساختمان و عمده فروشی روندی تقریبا ثابت داشته است.

این اعداد و ارقام در پی هجوم موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده و سایر نقاط جهان منتشر می‌شود. روند افزایشی ابتلا به ویروس نگرانی‌هایی ایجاد کرده که می‌تواند فعالیت اقتصادی را در روند بهبودی که از آوریل ۲۰۲۰ آغاز شده تحت تاثیر قرار دهد.

همزمان این نکته قابل ذکر است که ایالات متحده همچنان با مساله کمبود نیروی کار درگیر است.

بر اساس برآوردها، از ۱۶ ماه جولای ۹.۸ میلیون فرصت شغلی ایجاد شده که بیش از ۸.۷ میلیون نیروی بیکار است. با این حال در نظرسنجی‌های انجام شده از ۵ هزار متقاضی کار، تعداد افرادی که نگرانی‌های سلامتی را دلیل عدم جستجوی شغل می‌دانند کاهش یافته و تعداد زیادی از این افراد عدم نیاز به شغل به دلیل دریافت کمک‌های مالی را دلیل اصلی خود اعلام کرده‌اند.

گفتنی است نرخ بیکاری از بالاترین میزان خود از ابتدای شیوع کرونا (۱۴.۸ درصد) به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما همچنان به رقم پیش از شیوع بحران (۳.۵ درصد) دست نیافته است. سیاست‌گذاران فدرال رزرو وعده داده‌اند که تسهیل فوق العاده سیاست‌های پولی تا زمانی که نشانه‌های قوی‌تری از اشتغال کامل مشاهده نشود، تغییر نخواهد کرد هر چند که سناتور دموکرات جو مانچین روز پنجشنبه در همین راستا از بانک مرکزی انتقاد و عنون کرد که در جستجوی دستیابی به تعداد مشاغل چنین رویکردی تورم بیشتر را در پی خواهد داشت. 

رایان دتریک استراتژیست ارشد بازار LPL Financial توضیح داد: اگرچه شکاف‌هایی وجود داشته اما تعداد مشاغل افزوده شده نشان می‌دهد که اقتصاد ما بار دیگر در روندی قابل توجه رو به جلو گام می‌گذارد. بهترین اتفاق در رابطه با آمار منتشر شده آن است که این آمار به اندازه‌ای قوی نبوده که فدرال رزرو را مجبور به تغییر سیاست‌های خود کند. 

دستاوردهای شغلی ماه جولای به فضای مثبت کلی برای اشتغال افزوده است تعداد مشاغل ماه می با بازنگری و ۳۱ هزار نفر افزایش به ۶۱۴ هزار نفر رسید در حالی که تعداد مشاغل افزوده شده در بازنگری ماه ژوئن ۸۸ هزار شغل بود و آمار ماه ژوئن را به ۹۳۸ هزار شغل رساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا