ارز دیجیتال

تحلیل عملکرد کاردانو؛ موفقیت ADA مدیون چه عواملی است؟

از زمان آغاز به‌ کار کاردانو در سال ۲۰۱۷، رمز ارز ADA نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است. در حال حاضر که ظاهرا برای آن سطح حمایتی جدیدی به‌وجود آمده است، دلایل متعددی برای حفظ قیمت کاردانو بیان می‌شود.

به نقل از کریپتوبریفینگ کاردانو بعد از شروع طوفانی در آغاز سال ۲۰۲۱ موفق شد بالاترین قیمت قبلی خود که در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۱.۱۸ دلار ثبت شده بود را پشت سر بگذارد. از آن موقع، بازار رمزارزها درگیر اصلاح‌هایی بود که البته شامل حال کاردانو نیز می‌شد. پروژه‌های بزرگی مانند ریپل با ریزش ۷۰ درصدی XRP یا پولکادات با ریزش ۷۳ درصدی مواجه شدند.

با این وجود زمانی که رمز ارز ADA مانند دیگر ارزهای بازار در ماه می با کاهش قیمت مواجه شد، سقف قیمتی تاریخی قبلی آن مانند سطح حمایتی عمل کرد و مانع از ادامه ریزش آن شد. کاردانو حدود ۴۸٪ از بالاترین قیمت ثبت شده خود در ۲.۴۷ دلار را از دست داد به طوریکه در زمان نگارش این خبر ارز دیجیتال ADA با قیمت ۱.۳ دلار خرید و فروش می‌شود.

روند قیمتی کاردانو
نمودار قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۱


به‌عنوان سومین رمزارز برتر از نظر ارزش بازار (بدون در نظر گرفتن استیبل کوین‌ها) سرمایه‌گذاران کاردانو را به عنوان یک پوشش ریسک در برابر اتریوم می‌دانند. آن‌ها دلیل این ادعا را شباهت رفتاری قیمت این دو ارز دیجیتال از ابتدای بازار گاوی فعلی بیان می‌کنند.

هر دو در ابتدای بازار در یک نقطه بودند و در میانه بازار گاوی هر دو جهش قیمتی داشته‌اند. البته مقاومت فعلی کاردانو تنها به‌خاطر استفاده از آن به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک یا هج کردن اتریوم نیست.

رفتار قیمتی مشابه اتر و کاردانو
تشابه روند قیمت اتریوم و کاردانو

سیستم استیکینگ کاردانو

یکی از دلایلی که تقاضا برای رمز ارز ADA را زیاد کرده است، مدل استیکینگ کاردانو است. پاداش‌های این سیستم در قالب سودهای سالانه ۴ تا ۶ درصدی برای کسانی که سپرده‌گذاری کرده باشند درنظر گرفته است و هر پنج روز این پاداش بین شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود.

در مقایسه با سایر ارزهایی که از گواه اثبات کار استفاده می‌کنند، درک کاردانو و دسترسی به آن بسیار ساده‌تر است. بسیاری از صرافی‌ها مانند کوین‌بیس، کراکن و بایننس این قابلیت را دارند که مشتریان با یک کلیک ADA را استیک کنند.

همچنین کاردانو نسبت به رقبایش سختی کمتری برای ورود و تایید استیکینگ دارد. سخت‌افزار مورد نیاز برای این کار بسیار پیش پا افتاده است و تنها ۴ گیگابایت رم و ۲۴ گیگابایت حافظه نیاز دارد. مثلا برای راه‌اندازی یک ولیدیتور در سولانا نیاز است که پیشرفته‌ترین CPU و حداق ۱۲۸ گیگابایت رم داشته باشید.

پشتیبانی واضح و سهولت استیکینگ باعث جذابیت ADA به‌عنوان سرمایه‌گذاری کم‌ریسک شده است. زمانی که سرمایه‌گذاران از حمایت قوی آن مطمئن می‌شوند، انتظار بازده ۶ درصدی خواهند داشت حتی کسانی که انتظار هیچ‌گونه حرکت صعودی در کوتاه‌مدت ندارند. سرمایه‌گذاران برای کسب این سود سپرده‌گذاری، کاردانو بیشتری می‌خرند و همین موضوع تقاضا برای ADA را افزایش می‌دهد. در نتیجه حمایت آن در این چرخه تقویت می‌شود.

با نگاه به تعداد کاردانو استیک شده (سپرده‌گذاری شده) در شبکه می‌توان متوجه شد که سرمایه‌گذاران با اهداف بلندمدت به کاردانو نگاه می‌کنند. تعداد کیف‌پول‌هایی که در ۶ ماه گذشته به استیکینگ کاردانو پردخته‌اند در سطح ثابتی باقی‌مانده است و از سطح قبل از ماه فوریه پایین‌تر نیامده است.

کیف‌پول‌های کاردانو
کیف‌پول‌های فعال کاردانو

سرمایه‌گذارانی که استخرهای استیکینگ خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرده‌اند. تحلیلگر معروف، بنجامین کاون به این موضوع اشاره کرده است که سطح کاردانو سپرده‌گذای شده توسط جامعه دنبال‌کنندگان او در استخری که راه‌اندازی کرده است در سطح ثابتی قرار داشته است. این امر نشان‌دهنده تعهد افراد به سپرده‌گذاری توکن‌هایشان است و در نتیجه به حمایت قیمت کاردانو کمک می‌کند.

آخرین دلیلی که برای حمایت قوی کاردانو می‌توان نام برد، جامعه آن است. بنیان‌گذار کاردانو، چارلز هاسکینسون به‌طور منظم از طریق یوتیوب و توییتر با جامعه کاردانو در ارتباط است و سرمایه‌گذاران را در جریان پیشرفت پروژه‌ها قرار می‌دهد. هرچند که مانند پروژه‌های دیگر دنیای رمزارزها، وعده‌های داده شده کاردانو مثل قرارداد هوشمند هنوز کامل محقق نشده است اما با اشتیاقی که سرمایه‌گذاران از خود در این پروژه نشان می‌دهند، به کار خود ادامه می‌دهد.

باید دید آیا کاردانو می‌تواند در آینده موقعیت فعلی خود را حفظ کند. تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد زمانی که ADA حمایت قوی نشان می‌دهد، تغییر وضعیت فعلی آن و خروج از محدوده کنونی سخت خواهد بود. صرف نظر از نوسانات کوتاه‌مدت، ظاهرا حامیان کاردانو به‌ این زودی آن را رها نخواهند کرد.

لیست شدن کاردانو در صرافی ژاپنی

برای اولین بار کاردانو در یک صرافی ژاپنی لیست شد. برخی معتقدند این خبر برای ژاپنی‌ها مانند لیست شدن کوین‌بیس در بورس نزدک است.

صرافی ارز دیجیتال Bitpoint در خبری اعلام کرد رمز ارز ADA را به لیست بازارهای این صرافی اضافه کرده است. مدیر عامل این صرافی اذعان داشت دولت ژاپن قوانین سختگیرانه‌ای در خصوص رمز ارزها و صرافی‌ها تبیین کرده است و به صرافی‌ها اجازه می‌دهد تنها رمز ارزهای خاصی را لیست کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا