ارز دیجیتالتکنولوژی

یک زبان برنامه نویسی جدید برای ایجاد قرارداد‌های هوشمند اتریوم معرفی شد

رونمایی از زبان برنامه‌نویسی اف‌.ای (Fe)

کریستوف بورگدورف(Christoph Burgdorf)؛ یکی از مهندسین نرم‌افزار در بنیاد اتریوم زبان برنامه‌نویسی جدیدی را برای ایجاد قرارداد‌های هوشمند معرفی کرده است. این زبان برنامه‌نویسی که اف‌.ای (Fe) نام گذاری شده است هم اکنون در فاز توسعه قرار دارد.

بورگدورف در این مقاله اعلام کرده است: «امروزه اغلب برنامه‌های منتشر شده در شبکه‌ی اتریوم با استفاده از زبان سولدیتی(Solidity) نوشته شده‌اند. ما معتقدیم که تیم سولدیتی وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام می‌دهند و به وضوح در حال انجام فعالیت‌های زیادی برای حفظ سهم خود از بازار هستند. با این وجود، باور داریم که ارائه‌ی انتخاب‌های بیشتر به توسعه‌دهندگان برای اکوسیستم اتریوم تاثیرات مثبت بیشتری را به همراه خواهد داشت.»

من از این اتفاق بسیار هیجان زده ‌هستم.  اف‌.ای زبان برنامه‌نویسی جدید برای اکوسیستم اتریوم.
راس کمبل(Ross Campbell)؛ مهندس شرکت حقوقی اوپن‌ لاو(Open Law) اظهار داشت:

معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی جدید برای ایجاد قرارداد‌های هوشمند، موجب ایجاد شرایط رقابتی و حضور توسعه‌دهندگان بیشتر در شبکه‌ی اتریوم خواهد شد. من از مشاهده‌ی توسعه‌ی زبان‌های اف‌.ای و وایپر(Vyper) بسیار خرسندم. معرفی این زبان‌ها از انحصار سولدیتی جلوگیری می‌کند و در این مرحله شرایط ایده‌آل به‌نظر می‌رسد.راس کمبل

فرآیند شکل‌گیری اف‌.ای
اف‌.ای که در جدول تناوبی نام اختصاری آهن محسوب می‌گردد، در ابتدا به صورت محصول جانبی وایپر(کامپایلر اتریوم که به زبان راست(Rust) نوشته شده است) ارزیابی می‌گردید. با این وجود، توسعه‌دهندگان اف‌.ای تصمیم گرفته‌اند تا برخی از نقایص امنیتی وایپر که شرکت کانسنسیس(ConsenSys) در سال گذشته‌ی میلادی به آن‌ها اشاره کرده است را برطرف سازند.

در حالی که ایجاد یک جایگزین برای کامپایلر وایپر هدف اولیه‌ از ساخت اف‌.ای را تشکیل می‌دهد، اما سر انجام تمایز‌ها در طول فرآیند توسعه شکل گرفته است و در نهایت برای ارائه‌ی پروژه‌ی جداگانه‌ای با نام جدید تصمیم‌گیری شده است.

بنابراین، پروژه‌ی اف‌.ای برخی از ویژگی‌های وایپر همانند سهولت در استفاده و امنیت را به ارث می‌برد و احتمالاً توسعه‌دهندگانی که از زبان برنامه‌نویسی پایتون(Python) استفاده می‌کنند، از این ابزار نیز استقبال خواهند کرد. با این وجود، در این مرحله از فرآیند توسعه تفاوت‌های محدودی در میان اف‌.ای و وایپر وجود دارد.

اف‌.ای از ویژگی‌های مطلوب رقبای خود بهره می‌برد
توسعه‌دهندگان اف‌.ای در این مرحله بر روی مشخصات جامع زبان برنامه‌نویسی همانند توانایی خواندن و شناسایی باگ‌ها پیش از انتشار نهایی کُد‌های ایجاد شده فعالیت می‌کنند که برای اثبات صحت عملکرد کامپایلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان برنامه‌نویسی دیگری برای ماشین مجازی اتریوم(EVM) متولد شده است. بنابراین ما زبان‌های سولدیتی + وایپر و هم‌اکنون اف‌ای را در اختیار داریم.
اف‌.ای همچنین از ویژگی وای.یو.ال(Yul) تیم سولدیتی استفاده خواهد کرد. بورگدورف توضیح داد که این ابزار به عنوان واسطه‌ی میان پلتفرم‌های سطح پایین‌تر عمل خواهد کرد. یعنی برای ایجاد بک‌اند(لایه‌ی دسترسی به داده‌ها که توسط کاربران مشاهده نمی‌گردد) در نسخه‌های مختلف ماشین مجازی اتریوم نیازی به کُدنویسی جداگانه نخواهد بود. این ویژگی صرفه‌جویی در وقت و سهولت در استفاده را به همراه خواهد داشت.

در حالی که هیچ زمان و یا برنامه‌ی مشخصی برای انتشار زبان اف‌.ای منتشر نشده است، بورگدورف تاکید کرده است که در طول ماه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در توسعه‌ی این زبان حاصل شده است.

وی افزود: «ما نسبت به پشتیبانی از تمامی ویژگی‌های قابل استفاده در قرارداد‌های مبتنی بر استاندارد ای.‌آر.سی۲۰(ERC20) و کامپایل اولین کُد تا پیش از پایان یافتن سال ۲۰۲۰ میلادی خوش‌بین هستیم. کامپایلر در این زمان انتخاب مناسبی برای ایجاد قرارداد‌های هوشمند نخواهد بود. با این وجود، مشتاقانه مشاهده‌ی توانایی‌های اف‌.ای را در ایجاد یک نمونه‌ی عملی را انتظار می‌کشیم.»

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا