بازارهای داخلی

هفته پایانی لیگ برتر در انتظار اتفاقاتی تاریخی

روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان در دربی این شهر مقابل سپاهانی قرار گرفت که برای قهرمانی می‌جنگد و رقابت حساسی با پرسپولیس دارد و در این دیدار حساس و دشوار با نتیجه ۲ بر صفر تن به شکست داد و یک پنالتی هم از سوی وحید محمدزاده از دست رفت.

از سوی دیگر سایپا هم برابر آلومینیوم اراک نیاز به برتری داشت که با تک گل مجید علیاری به این مهم دست پیدا کرد و ۳ امتیاز ارزشمند گرفت تا از لحاظ امتیازی به ذوب آهن برسد.

نفت مسجد سلیمان هم با هدایت فکری سومین تیمی بود که خطر سقوط را احساس می‌کرد و شکست این هفته مقابل گل گهر سیرجان باعث شد این خطر بیش از قبل احساس شود و کار به هفته پایانی کشیده شود.

درحال‌حاضر ذوب آهن و سایپا هم امتیاز در رتبه‌های چهارده و پانزده جدول قرار دارند و فقط تفاضل گل میان آنها حکم به برتری ذوب آهن داده و نفت مسجد سلیمان هم با دو امتیاز بیشتر سومین تیمی است که احتمال سقوط دارد.

سایپا در هفته پایانی به مصاف تراکتوری می‌رود که مدعی عنوان چهارمی و حفظ شانس سهمیه است و کار سختی در این دیدار دارد.

ذوب آهن باید مقابل مس رفسنجان قرار بگیرد و به نظر می‌رسد روی کاغذ کارش در هفته پایانی ساده‌تر از سایپا باشد.

در نهایت نفت مسجد سلیمان هم باید در اراک مقابل آلومینیومی قرار بگیرد که این هفته سه امتیاز به سایپا داد.

نفت مسجد سلیمان در صورت پیروزی در هفته پایانی فارغ از اتفاقات بازی‌های ذوب آهن و سایپا ماندنش قطعی خواهد شد و اگر به تساوی در این بازی رضایت دهد مشروط به اینکه از بین دو تیم دیگر حداقل یک تیم پیروز نشود یا برتری سایپا با تفاضل بیش از یک گل رقم نخورد بازهم تیمی به جز نفت سقوط خواهد کرد. در صورت شکست نفتی‌ها هم این تیم در صورتی سقوط خواهد کرد که هم ذوب آهن و هم سایپا در هفته پایانی پیروز شوند و یک تساوی هم از سوی هر یک از دو تیم برای ماندن شاگردان محمود فکری کافی است.

اما جنگ اصلی بین سایپا و ذوب آهن هم امتیاز است. اگر سایپا در صورت تساوی ذوب آهن پیروز شود و یا در صورت شکست ذوب آهن به تساوی یا پیروزی مقابل تراکتور دست یابد، این نارنجی پوشان هستند که در لیگ می‌مانند. اگر سایپا مقابل تراکتور تن به شکست دهد هم شانس بقا دارد مشروط به اینکه با تفاضل -۲ بیشتر از سایپا تن به شکست بدهد. برای مثال اگر سایپا با اختلاف یک گل مقابل تراکتور شکست بخورد، ذوب آهن باید همین اتفاق با تفاضل ۳ گل برایش رقم بخورد تا سایپا ماندنی شود.

اما در صورت رخ دادن نتایج مشابه، در برتری دو تیم هم در صورتی که سایپا بتواند در مقایسه با ذوب آهن ۲ تفاضل گل به حساب خود اضافه کند ماندنی است و تساوی هر دو تیم هم تغییر در تفاضل گل‌ها ایجاد نمی‌کند و از همین رو این سایپاست که سقوط می‌کند.

اتفاق ویژه: سازمان لیگ وارد می‌شود

البته یک حالت ویژه ممکن است در هفته پایانی رخ دهد. اگر ذوب آهن در بازی اخر با اختلاف یک گل پیروز شود و سایپا ۲-۰ برنده شود و نتیجه بازی نفت مسجد سلیمان ۰-۰ شود، سه تیم با ۲۹ امتیاز و تفاضل گل -۹ در انتهای جدول خواهیم داشت.

این اتفاق وقتی جذاب تر می‌شود که بدانید ذوب آهن بدلیل گل زده بیشتر در لیگ خواهد ماند اما سایپا و نفت مسجدسلیمان گل زده و خورده یکسانی خواهند داشت و باید منتظر ماند و دید تصمیم سازمان لیگ در این صورت چه خواهد بود.

اگر کار به بازی رو در رو نیز بکشد باز هم مساوی خواهند بود و احتمالا به سراغ شمارش کارت‌های قرمز میرسد که باز هم دو تیم برابرند و باید به سراغ شمارش کارت زرد‌ها برویم، اتفاقی بسیار نادر و جذاب که شاید اتفاق افتد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا