اقتصادی

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته

بازار نفت در هفته گذشته نوسانات شدیدی را تجربه کرد اما هفته را تقریبا به صورت خنثی به پایان رساند. در ابتدای هفته، سرانجام گروه اوپک پلاس پس از کشمکش‌های بسیار بر سر برنامه میزان افزایش عرضه از ماه آگوست به بعد، به توافق رسیدند که باعث شد بازار نخستین روز معاملات خود را با افتی چشمگیر آغاز کند .

سران اوپک پلاس روز یکشنبه توافق کردند به منظور پایین آوردن قیمت‌ها که در ماه جاری با بهبود اقتصادها از بیماری همه‌گیر کرونا به بالاترین سطح خود در طول بیش از دو سال اخیر رسیده بود، عرضه نفت را از ماه آگوست افزایش دهند. لازم به ذکر است که اعضای گروه کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن مانند روسیه نیز با میزان سهم جدید تولید از می‌۲۰۲۲ موافقت کردند .

همانطور که پیش از این اشاره شد، اوپک پلاس در سال گذشته در میان از بین رفتن تقاضا به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تولید خود را به میزان بی‌سابقه ۱۰میلیون بشکه در روز کاهش داد و از سقوط قیمت‌ها جلوگیری کرد. تولید‌کنندگان اوپک پلاس به‌تدریج تولید خود را کاهش داده‌اند که میزان آن اکنون ۵.۸میلیون بشکه در روز است. اوپک پلاس در این توافق اعلام کرد که میزان تولید خود را از ماه آگوست، ۴۰۰هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد .

به دنبال انتشار این خبر، از آنجا که موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای سراسر جهان، به ویژه آمریکا، بریتانیا و ژاپن در حال افزایش است، نگرانی از افت چشمگیر تقاضا و همچنین مازاد عرضه، باعث شد چشم‌انداز وضعیت بازار تاریک شود. این عوامل سبب شد بازار نفت در نخستین روز معاملات هفته، با ۷درصد سقوط کار خود را آغاز کند و به پایین‌ترین سطح خود در طول دو ماه اخیر برسد .

اما روز بعد، از آنجا که محدودیت در بازار فیزیکی توانست تا حدودی نگرانی از افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ که چشم‌انداز تقاضا را تضعیف کرده و همچنین افزایش عرضه اوپک پلاس را جبران کند، قیمت طلای سیاه اندکی افزایش یافت .

به عنوان نشانه‌ای از محدودیت عرضه، انتظار می‌رفت موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده برای نهمین هفته متوالی کاهش یابد. از طرفی اوپک پلاس پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ با توسعه تمرکز بر نیمه دوم سال، ۶.۶درصد رشد کند .

در این راستا، یکی از کارشناسان بازار اذعان کرد که بازار نفت همچنان با کسری عرضه در مدت باقی مانده امسال مواجه است. این موضوع باید روند نزولی قیمت‌ها را محدود کند. همانطور که گفته شد، بازار به وضوح در خصوص چشم‌انداز تقاضا نامطمئن است .

این روند صعودی همچنان در طول هفته ادامه داشت، و بر خلاف باورها که انتظار می‌رفت موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده باز هم کاهش یافته باشد، انتشار اخبار غافلگیرکننده افزایش این موجودی، نتوانست مانع رشد بازار شود. به گفته موسسه نفت آمریکا، ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ۱۶جولای، ۸۰۶هزار بشکه افزایش یافت. این در حالی است که در نظرسنجی انجام شده توسط رویترز، تحلیلگران انتظار افت قابل توجه موجودی ذخایر را داشتند .

اما ارقام رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، هفته گذشته به طور غیرمنتظره ۲.۱میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۳۹.۷میلیون بشکه رسیده که برای نخستین بار از ماه می‌افزایش را تجربه کرد .

این موضوع با اینکه تا حدودی جلوی رشد بیشتر بازار را گرفت، به این دلیل که تحلیلگران جی پی مورگان اذعان داشتند انتظار می‌رود تقاضای جهانی از ماه آوریل تا آگوست ۵.۴میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به ۹۹.۶میلیون بشکه در روز برسد، تاثیر چندانی بر روند بازار نداشت .

همچنین، تحلیلگران ANZ در گزارشی اظهار کردند که جذب ۴۰۰هزار بشکه‌ای که قرار است از سوی اوپک پلاس به بازار اضافه شود، توسط بازار برای ایجاد تعادل کافی نیست، و موجودی ذخایر در ایالات متحده و سراسر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنان رو به کاهش است. با اینکه موجودی نفت خام ایالات متحده افزایش یافت، ذخایر در محل تحویل نفت خام ایالات متحده در کوشینگ، اوکلاهما به کمترین حد خود از ژانویه ۲۰۲۰ رسیده است .

به رغم نگرانی‌های ابتدای هفته که انتظار می‌رفت افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا باعث افت چشمگیر تقاضا شود، در اواخر هفته تحلیلگران اظهار کردند که برخی از اقتصادها در حال بهبود از این بیماری هستند و به همین دلیل پیش‌بینی شد که حتی با وجود افزایش تولید گروه اوپک پلاس، بازار با محدودیت عرضه مواجه باشد .

در این زمینه، یکی از کارشناسان خاطرنشان کرد که در پایان، بهبود تولید ناخالص داخلی به احتمال زیاد در مسیر خود باقی خواهد ماند، داده‌های موجودی ذخایر همچنان دلگرم‌کننده خواهد بود، تعادل قیمت‌ها در نیمه دوم سال حاکی از محدودیت بوده و همچنین انتظار داریم که اوپک پلاس منسجم باقی بماند .

در آخرین روز معاملات هفته هم بازار نوسانات جزئی را تجربه کرد اما با این حال تقریبا ثابت بود. از آنجا که سرمایه‌گذاران انتظار دارند تقاضا قوی باقی بماند و بازار از سوی کاهش ذخایر نفت و همچنین افزایش نرخ واکسیناسیون حمایت دریافت کند، بازار توانست ضررهای خود را تا حدودی جبران کند، اما نگرانی‌ها از افزایش افسار گسیخته موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا، هنوز پابرجاست .

بررسی قیمت نفت

در آخرین روز معاملات هفته یعنی جمعه، بازار با فراز و نشیب‌های چشمگیری که در روزهای اخیر تجربه کرد، سرانجام معاملات آتی نفت خام برنت به قیمت ۷۳دلار و ۸۹سنت، و معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به قیمت ۷۱دلار و ۸۹سنت در هر بشکه بسته شد .

یکی از تحلیلگران بازار، مورگان استنلی اظهار کرد، از آنجا که قرار است تقاضا از عرضه در نیمه دوم سال پیشی بگیرد، این امر باعث می‌شود قیمت نفت برای مدت باقی مانده سال ۲۰۲۱، بین ۷۵ تا ۸۰دلار در هر بشکه معامله شود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا