بازارهای خارجیکرونا

جهش دلتا و نااطمینانی در بهبود اقتصاد جهانی

فرانسه، هلند و اسپانیا روز دوشنبه محدودیت‌های جدیدی برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا اعلام کرده‌اند، این در حالی است که انگلیس علیرغم افزایش موارد ابتلا به جهش دلتای ویروس کرونا آخرین فاز از محدودیت‌های کرونایی خود را روز ۱۹ جولای حذف خواهد کرد.

در یک یادداشت تحقیقی که روز دوشنبه منتشر شد، آکسفورد اکونومیکس اعلام کرد اگرچه موارد ابتلا به ویروس کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما تاکنون کرونای دلتا در بیشتر کشورهای جهان به عنوان ویروس غالب شناسایی شده و اکنون بیش از ۱۰۰ کشور در جهان با شیوع این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند.

بن می مدیر تحقیقات کلان جهانی آکسفورد با بیان اینکه نگرانی‌های بازار در مورد تاثیر این جهش در اقتصاد جهانی قابل توجیه است، عنوان کرد: واکسن به تنهایی نمی‌تواند پیشروی مسیر صاف و هموار رشد اقتصادی را تضمین کند.

می تصریح کرد: افزایش چشمگیر شیوع این ویروس در انگلیس –جایی که موفقیت آمیز بودن واکسیناسیون به سرعت اعلام شده بود- می‌تواند بیانگر این مساله باشد که فشارهای جدید باعث ویرانی در اقتصاد بازارهای نوظهور به خصوص کشورهایی که در روند واکسیناسیون چندان سرعتی نداشته‌اند، خواهد شد.

می افزود: با بازگشایی‌های اقتصادی تعداد مبتلایان به ویروس افزایش خواهد یافت و اگر محدودیت‌های بیشتری در نظر گرفته شود این مساله بر روی روند بهبود اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود تا جایی که دستاوردهای اقتصادی را غیرواقعی کند.

کاهش داده‌های اقتصادی با جهش بیشتر

کریستین کلر رییس بخش تحقیقات اقتصادی بارکلیز گفت: تحولات پیرامون شیوع جهش جدید کرونا، وضعیت نااطمینانی جدیدی در رابطه با عادی سازی مسیر اقتصادی ایجاد کرده است. این مساله با منفی بودن داده‌های دریافتی همراه و نشانگر آن است که رشد اقتصادی ایالات متحده به اوج خود رسیده اما در مقابل فعالیت اقتصادی در چین بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در ایالات متحده قطع ارتباط جغرافیایی با گسترش روند واکسیناسیون، چالش‌های منحصر به فردی ایجاد کرده که می‌تواند تبعات بین‌المللی برای اقتصاد و بازارها به همراه داشته باشد.

کلر ادامه داد: اگرچه روند واکسیناسیون در ایالات متحده سرعت قابل توجهی داشته و به صورت میانگین مطلوب است اما در بسیاری از ایالت‌های جنوبی و نیمه‌های غربی چندان مطلوب نبوده و این بدان معناست که تعداد بستری شدگان و قربانیان ویروس در این مناطق به شکلی قابل توجه افزایش خواهد یافت.

رییس بخش تحقیقات اقتصادی بارکلیز همچنین عنوان کرد: یک نگرانی کلی‌تر این است که افزایش سریع میزان ابتلا حتی در شرایطی که ویروس کشنده نباشد، می‌تواند باعث ظهور انواع جدیدی شود که در نهایت در برابر واکسن‌های موجود مقاوم خواهند بود. گزارش‌های رسیده از نوع دلتا و دلتا پلاس و نیز جهش یامبدا lambda در پرو نیز توسط سازمان بهداشت جهانی WHO تایید شده است.

وی پیشنهاد کرد: حتی اگر چنین جهش‌هایی میزان مرگ و میر یا تعداد بستری شدگان در بیمارستان را به میزان قابل توجهی افزایش ندهد، می‌تواند بر اطمینان مصرف کننده و در نتیجه تقاضای شخصی و نیروی کار تاثیرگذار باشد.

با این حال این گزارش تاکید می‌کند که حتی اگر شتاب رشد جهانی در این اینجا پایان یابد، مستحکم باقی می‌ماند. کلر همچنین تاکید کرد: سیاست‌گذاران به خطرات جدید توجه بیشتری دارند و به همین دلیل بانک مرکزی چین نیازهای ذخیره خود را کاهش می‌دهد و بارکلی انتظار دارد سایر بانک‌های مرکزی هم به همین میزان تجدیدنظر داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا