بازارهای داخلی

کاهش چشمگیر معطلی کشتی‌ ها در لنگرگاه ها

به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی که صبح امروز پنجشنبه ۲۴ تیر با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور برگزار شد، گفت: بنادر ما به سمت بنادر نسل سوم تجهیز شده‌اند و ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه را با مکانیزاسیونی که داشته‌ایم به حداقل کاهش داده‌ایم به گونه‌ای که قبلاً اگر کشتی‌ها برای تخلیه کالا‌های اساسی دو هفته در لنگرگاه‌ها معطل می‌ماندند الان ۶ تا ۷ روز معطل می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در بنادر داشته‌ایم ایجاد صنایع در محوطه‌های بندری بوده که به افزایش ترانزیت، تخلیه و بارگیری کمک می‌کند. ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این خصوص در بنادر داشته‌ایم که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است.

او  از دیگر پروژه‌های مورد بهره برداری در مراسم امروز را، افتتاح نرم افزار نظام جامع حمل و نقل و لجستیک دانست و گفت: اگر دو بازوی برند و لجستیک در صنعت حمل و نقل شکوفا شود، سهم ما از ترانزیت افزایش می‌یابد. در بخش لجستیک مطالعات گسترده‌ای داشته‌ایم و نظام جامعی را طراحی کرده‌ایم که به راحتی می‌توان با استفاده از این نظام جامع، سرمایه گذاری‌ها در بخش حمل و نقل را افزایش داد.

۵۵ هزار ناوگان بالای ۴۵ سال داریم

اسلامی به موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد: ۵۵ هزار ناوگان بالای ۴۵ سال داریم که علاوه بر مخاطرات ایمنی و افزایش مصرف سوخت سبب کاهش راندمان حمل و نقل شده است. امیدواریم همه دستگاه‌های مرتبط با نوسازی ناوگان تحرک بیشتری داشته باشند تا بتوانیم عملیات نوسازی را سریع‌تر نهایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن بار در جاده‌ها جابه‌جا کردیم که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۸) رشد ۸ درصدی داشته است. از ابتدای سال تاکنون نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد در حمل و نقل جاده‌ای افزایش حمل کالا را شاهد بوده‌ایم.

او  تاکید کرد: دولت‌های یازدهم و دوازدهم توانسته‌اند ۶۰ درصد به کل تاریخ بزرگراه‌های کشور اضافه کنند و ظرفیت اسکله‌ها و بنادر نیز در این دو دولت ۱۰۰ میلیون تن افزایش داشت.

افزایش ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن

اسلامی به افزایش ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: امروز فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی و اسکله این بندر افتتاح می‌شود.

او  در پایان درباره لایروبی بنادر تصریح کرد: با لایروبی‌هایی که انجام داده‌ایم و همچنین خرید دو فروند کشتی لایروب ۴ هزار و ۳۰۰ متر مکعبی بعد از ۵۰ سال می‌توانیم آبخور اسمی پای اسکله را همواره ثابت نگه داریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا