بازارهای خارجی

افزایش بیش از انتظار تورم ماه ژوئن آمریکا

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شاخص قیمت مصرف کننده ماه ژوئن ایالات متحده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۴درصد افزایش یافته که عملا بیشترین جهش از آگوست سال ۲۰۰۸ تاکنون یعنی در بدترین بحران مالی بوده است. این در حالی است که اقتصاددانان پیش بینی افزایش ۵درصدی این شاخص را داشتند.

با حذف قیمت‌های ناپایدار مواد غذایی و انرژی، افزایش شاخص قیمت مصرف کننده CPI به ۴.۵درصد می‌رسد که حتی در این حالت نیز بیشترین افزایش از سپتامبر ۱۹۹۱ و بالاتر از تخمین پیشین اقتصاددانان است که ۳.۸درصد برآورد شده بود.

بر اساس مقایسه ماه به ماه، قیمت‌های اصلی افزایش ۰.۹درصدی داشته در حالی که برآوردها حاکی از پیش‌بینی ۰.۵درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده بوده است.

با انتشار این گزارش، بازارهای آتی سهام عقب نشینی کرد، بازده اوراق قرضه دولتی هم که به طرز چشمگیری در مدت اخیر کاهش یافته بود، اندکی افزایش یافت.

سارا هاوس اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری ولز فارگو Wells Fargo در این باره توضیح داد: آنچه از این گزارش می‌توان به وضوح مشاهده کرد فشار تورمی شدید بیش از پیش‌بینی‌هاست که به نظر می‌رسد قرار است در مدت زمانی طولانی‌تری ادامه یابد. می‌توان تصور کرد که فشار تورمی به صورت مداوم وجود خواهد داشت.

گزارش جداگانه‌ای از اداره آمار وزارت کار نشان داد که افزایش ماهانه قابل توجه قیمت‌های مصرف کننده تاثیر منفی بر روی حقوق کارگران داشته است. متوسط درآمد ساعتی واقعی در ماه ژوئن ۰.۵درصد کاهش داشته است، چرا که متوسط درآمد ساعتی ۰.۳درصدی تحت تاثیر شاخص قیمت مصرف‌کننده قرار گرفته است.

تورم دلایل مختلفی از جمله مشکلات زنجیره تامین و افزایش قابل توجه تقاضا با کاهش روند همه‌گیری در ایالات متحده داشته است. این مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را باید با شرایط ماه‌های ابتدایی بحران و تلاش دولت‌ها برای شکستن قرنطینه و بازگشایی مشاغل و کارخانه‌ها در نظر گرفت.

سیاست‌گذاران فدرال رزرو و کاخ سفید انتظار دارند فشارهای تورمی کنونی کاهش یابد، این در حالی است که مقامات بانک مرکزی اذعان کرده‌اند که تورم قوی‌تر و ماندگارتر از آن است که پیش بینی می‌شد.

یکی از مشاوران ارشد اقتصادی کاخ سفید به سی‌ان‌بی‌سی گفت: فکر می‌کنم حذف بخش‌هایی که تحت تاثیر پاندمی کرونا بوده، بسیار تاثیرگذار است. ما در تلاشیم تا اثرات همه‌گیری بر اقتصاد را از منظر طولانی مدت بررسی کنیم چرا که شاخص قیمت اصولی به صورت مشخص تحت تاثیر شرایط پس از همه‌گیری کرونا جهش کرده است.

با توجه به آنکه جروم پاول رییس فدرال رزرو قرار است در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با حضور در کنگره به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، احتمالا به سوالاتی در این رابطه هم پاسخ خواهد داد. پاول در طول چند ماه گذشته بارها تاکید کرده است که فشارهای تورمی فعلی گذراست؛ این در حالی است که فدرال رزرو روز جمعه طی گزارشی نشان داد که ریسک‌ها در شرایط فعلی روند افزایشی گرفته است.

هاوس اقتصاددان ارشد ولز فارگو تصریح کرد: این گزارش نگرانی‌ها را در میان برخی اعضای فدرال رزرو افزایش می‌دهد. همان گونه که پیشتر هم دیدیم در ماه ژوئن نگرانی‌ها اساسا بابت افزایش تورم بوده است.

بیشتر فشارهای قیمتی مربوط به بخش‌هایی است که به خصوص در دوران قرنطینه تعطیل بوده است، خودروهای دست دوم و بخش حمل و نقل مهمترین بخش‌هایی هستند که افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

این در حالی است که ماه گذشته نیز همین جریان رخ داده بود، قیمت اتومبیل و کامیون دست دوم با ثبت افزایش ۱۰.۵درصدی بیش از یک سوم سود شاخص قیمت را به خود اختصاص داد. در یک دوره ۱۲ماهه، قیمت اتومبیل و کامیون دست دوم افزایش ۴۵.۲درصدی داشته است.

قیمت مواد غذایی و انرژی نیز به ترتیب ۰.۸ و ۱.۵درصد افزایش یافته است. شاخص بنزین در ماه ژوئن در حالی ۲.۵درصد افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۵.۱درصدی داشته است. همچنین قیمت‌ها در بخش مواد غذایی هم در طول یک سال گذشته ۲.۴درصد افزایش یافته است.  

با این وجود روند افزایشی قیمت مسکن همچنان حفظ شده و این از عوامل و فاکتورهایی است که باور باقی ماندن شرایط تورمی کنونی را برای مدتی تقویت می‌کند.

قیمت مسکن تقریبا یک سوم از شاخص قیمت مصرف کننده CPI را به خود اختصاص می‌دهد که در ماه ژوئن افزایش ۰.۵درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲.۶درصدی داشته است.

بر اساس یک نظرسنجی از بانک فدرال نیویورک که روز دوشنبه منتشر شد، مصرف کنندگان شاهد افزایش کلی قیمت‌ها در طول ۱۲ ماه آینده تا سقف ۴.۸درصد خواهند بود. اگرچه که نظرسنجی دیگری از بانک آمریکا در روز سه‌شنبه نشان داد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تمایل بیشتری برای باور به تورم موقتی دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا