اقتصادی

گلوگاه جدید سازمان امور مالیاتی برای مودیان

سامانه مودیان خطاهای بسیاری دارد که این موضوع فعالیت فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است؛ این گفته بسیاری از مودیان به خبرنگار اقتصاد آنلاین است. به عقیده آنها، سامانه جدید سازمان امور مالیاتی، ایرادات بسیاری دارد و در شرایطی از آن رونمایی و مودی ملزم به استفاده از آن شده که شرایط و زیرساخت‌های استفاده فراهم نبوده است.

یکی از کاربران این سامانه به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: شما وقتی صورتحساب را برای سامانه مودیان ارسال می‌کنید، خطاهای بسیاری می‌دهد و وقتی خطا را اصلاح می نمایید، اعلام می‌کند که با توجه به خطاهای داخلی سامانه مودیان، امکان نمایش وجود ندارد؛ ضمن اینکه بسیاری از اوقات اصلا اطلاعات را پردازش نکرده و کد مالیاتی را برای ما ارسال نمی‌کند.

او ادامه می‌دهد؛ مشکل دیگری که در سامانه با آن مواجهیم، حد مجاز فروش است. بر این اساس، «حد مجاز اولیه ماده ۶ قانون سامانه مودیان، یک روز قبل از شروع دوره مالیاتی، فروش اظهار شده دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت گردیده از طریق سرویس ‏های مرتبط فراخوان می‏ گردد. با عنایت به ماده ۹ لایحه تسهیل، در صورت پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات ابرازی، ۵ برابر فروش موصوف به عنوان حد مجاز اولیه در کارپوشه مودی قابل نمایش خواهد بود. در صورتی که مالیات مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود به نسبت آن میزان از مالیات پرداخت شده، ۵ برابر حد مجاز فروش محاسبه و در کارپوشه نمایش داده می ‏شود.»

مودیان می‌گویند این مساله سبب شده که اگر بخواهند اعتبار خود را افزایش دهند، مجبور باشند تا مالیات بر ارزش افزوده فاکتوری که هنوز دریافت نکرده‌اند را زودتر پرداخت کنند. بر این اساس، یکی از مودیان می‌گوید می‌خواستم ۳میلیارد اعتبار خود را افزایش دهم که برای افزایش ۳میلیاردی اعتبار، باید چیزی حدود ۲۷۰میلیون به سازمان پرداخت می‌کردیم و زمانی که اعلام کردیم امکان پرداخت نقدی را نداریم، گفتند ۲۰درصد را نقد بدهید و مابقی را یک چک برای ماه آینده صادر کنید.

در پی این موضوعات به سراغ، موحدی بک نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی رفتیم. بک نظر در پاسخ به این سوالات با تاکید براینکه از ابتدای دی ماه تعداد صورتحساب‌های ارسالی به این سامانه از ۷میلیون صورت حساب به بالای ۲۰میلیون رسیده است، گفت: افزایش تعداد صورتحساب‌های ارسالی بدین معنا است که کد هم صادر می‌شود؛ اما به هرحال پردازش تعداد بالای صورتحساب‌ها زمان می‌برد و طبیعی است که به دلیل تعداد بالا، برخی از صورتحساب‌ها در صف پردازش قرار بگیرند؛ از سمتی دیگر، گاهی ممکن است سیستم در حال به روز رسانی باشد و این موارد بدین معنا نیست که قرار است فاکتوری صادر نشود. اما به هر صورت ما نیز باید طوری مدیریت کنیم که صورتحساب‌ها، بهتر پردازش شوند

او افزود: البته مساله عدم دقت خود مودی هم وجود دارد و گاها خود مودی دقت لازم در ارسال فاکتور را ندارد و همین مساله سبب می‌شود، کدمالیاتی برایش صادر نشود تا خطاها را رفع کند.

موحدی بک نظر همچنین در خصوص سقف ۶برابری فروش اظهار داشت: این سقف پیش تر ۳برابر بوده و اکنون به ۶برابر افزایش یافته است؛ با این وجود شرایط را ایجاد کردیم که با پرداخت مالیات علی‌الحساب، فروش افزایش یابد؛ ضمن اینکه علت قرار دادن سقف برای فروش، جلوگیری از تخلفاتی چون فاکتورفروشی و یا صدور فاکتور جعلی است.

او در پایان با اشاره به اینکه سازمان همچنین یکی دیگر از دغدغه‌های مودیان را رفع کرده، تاکید کرد: فرصت ارسال صورتحساب، از یک هفته به ۲۱روز افزایش یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا