بازارهای داخلی

نمایشگاه‌های متعدد، بلای جان خودروسازان

برگزاری متعدد نمایشگاه‌های خودرو در کشور در شرایطی که صنعت و بازار خودرو با چالش‌های متعددی مواجه است سوال‌برانگیز و با انتقادات فراوانی مواجه شده است.

خرید و فروش خودرو در بازار راکد است، قیمت‌گذاری دستوری دو خودوسازی بزرگ را به ورشکستگی کشانده، خودروسازان برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی مشتریان در سامانه یکپارچه تاخیر دارند و به بهانه‌های مختلف برای عدم تحویل خودرو متوسل شده‌اند، واردات خودرو هم محدود و عرضه آن قطره‌چکانی است، اما نمایشگاه‌های خودرو مرتب برپا و خودروسازان ملزم به صرف هزینه و حضور هستند.

روز گذشته ۱۲ دی ماه اتوشو تبریز آغاز به کار کرد و قرار است از فردا ۱۴ دی ماه نمایشگاه خودرو و موتورسیکلت در اهواز برگزار شود.

همچنین در چند روز گذشته در شرایطی که خودروسازان و فعالان رسانه‌ای برای برگزاری نمایشگاه خودرو شهرآفتاب در بهمن ماه آماده می‌شدند، خبر از برگزاری نمایشگاه خودرو سئول نیز منتشر و انتقاد از برگزاری متعدد نمایشگاه‌های خودرو را وارد فاز جدیدی کرد. چرا که برگزاری دو نمایشگاه خودرو در تهران آن هم به فاصله زمانی کم به هیچ وجه قابل قبول نبود.

هرچند ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت از لغو برگزاری نمایشگاه خودرو سئول و برگزاری آن در سال آینده خبر داده است، اما همچنان این سوال مطرح است که چرا در شرایطی که خودروسازی ایران وضعیت مطلوبی ندارد، نمایشگاه‌های متعدد خودرو برگزار می‌شود، چه کسانی در این بین نفع می‌برند و اصلا این موضوع چه دستاوردی برای خودروسازان دارد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره برگزاری متعدد نمایشگاه‌های خودرو در طول سال گفت: نمایشگاه‌های خودرو بیشتر به اصرار خود استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار می‌شود. موافق هستم که باید یک ساماندهی در این زمینه صورت گیرد و حداقل یک دسته‌بندی شود که هر نمایشگاه متمرکز بر یک موضوع مثلا خودروهای برقی یا خودروهای تجاری برگزار شود.

منطقی افزود: نمایشگاه‌های خودرو را قاعده‌مند می‌کنیم که اگر هم برگزار می‌شود صرفا در یک طیف نباشد و تخصصی و نوآوری داشته باشد.

وی در واکنش به این که گفته می‌شود خودروسازان بابت حضور در نمایشگاه‌ها تحت فشار وزارت صمت هستند و باید هزینه‌های هنگفتی بپردازند نیز گفت: اصلا وزارت صمت در این زمینه کاری ندارد، معمولا برگزارکننده نمایشگاه‌ها شرکت‌های خصوصی هستند و با خودروسازان مکاتبه می‌کنند و خودروسازان خودشان در نمایشگاه حاضر می‌شوند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: وزارت صمت در مورد این که به چه کسی پول بدهند و یا ندهند و آیا نمایشگاه برگزار شود یا نه دخالتی ندارد.

منطقی تاکید کرد: موافق این هستم یک تقویم حرفه‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌ها وجود داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا