ورزشی

آلکنو : قائمی یک‌صدم عناوینی که من گرفته‌ام را ندارد

ولادیمیر آلکنو، سرمربی روس تیم ملی والیبال ایران در نشست خبری صبح امروز خود که پس از لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ و در آستانه اعزام تیم ملی به المپیک توکیو برگزار شد، گفت: قبل از شروع لیگ ملت‌های والیبال، امیدوارم بودم که این مسابقات به بسیاری از سوالات من پاسخ داده شود. به طور کلی به بسیاری از سوالات من پاسخ داده شد. لیگ ملت‌ها، آزمونی برای تیم ما بود. در این مسابقات سخت، تیم‌ ایران در یک محیط ایزوله، ۱۵ مسابقه برگزار کرد.

وی تاکید کرد: ما جوان‌ها را مورد آزمون قرار دادیم و سطح کلی تیم را محک زدیم. نتایج تیم ملی، نه مورد پسند من بود و نه شما. حجم کاری بالایی انجام دادیم و نکات مثبت زیادی در این مسابقات دیدم. ایران بازیکنان جوانی دارد که در آینده از پرچم ایران دفاع خواهند کرد. می‌شد نتایج بهتری در لیگ ملت‌ها گرفت. اگر مقابل صربستان با ترکیب جوان به میدان نمی‌رفتیم و چند تعویض انجام می‌دادیم، می‌توانستیم برنده شویم. قصد من محک زدن بازیکنان جوان در شرایط تحت فشار زیاد بود.

آلکنو تصریح کرد: من کاملا واقف بودم که تغییر ترکیب به صورت دائم درست نیست ولی باید شناختی از تیم به دست می‌آوردم و آمادگی آنها را می‌سنجیدم. من می‌دانستم که این رقابت‌ها پر فشار و طولانی است و برای اینکه فشار به آنها نیاورد تغییرات را انجام می دادم به حدی که ثبات تیم را به خطر نیندازد. تیم ملی ایران تقریبا دو سال بازی رسمی نداشت و حالا ۵۰ درصد بازیکنان جوان و کم تجربه هستند. من به معجزه اعتقاد ندارم و با کار مستمر می‌شود، نتیجه گرفت.

وی افزود: من قبلا گفته بودم و حالا رسما می‌گویم که از روز ا‌ول کارم با تیم ایران، همه تصمیمات را من می‌گیرم. درباره مسائلی که شک دارم با دو همکارم مشورت می‌کنم. من کسی نیستم که به من فشار بیاورند. من جوابگوی نتایج هستم.

آلکنو در مورد صحبت‌های قائمی گفت: من نمی‌خواستم درباره‌اش صحبت کنم. یکسری مسائل را روشن می کنم. تفاوت زیادی بین من و او است. من بزرگتر از او هستم. او یکصدم عناوینی که من گرفته‌ام را ندارد که بخواهد درباره مقام‌های من صحبت کند. تفاوت من با او این است که با او رو رد رو صحبت کردم و او جواب من را در روزنامه داد. من یک ماه  درباره‌اش تحقیق کردم و حتی با سعید معروف هم حرف زدم.  من گفتم با کمال تاسف فیاضی به المپیک نمی‌رسد، خیلی دلم می‌خواست به فرم ایده الش برسد اما نرسید. اینجا از او بابت تلاشش تشکر می‌کنم.

سرمربی تیم ملی والیبال تصریح کرد: به من گفته شد بازیکن خوبی داریم در دریافت و سرویس که همان قائمی بود، حتی گفتند ازدواج کرده و تمرین می‌کند اما مصدومیت جدی دارد که مانع حضورش در مسابقات است و بابت همین موضوع حضورش منتفی شد. اما بعد از لیگ ملت‌ها، دو روز قبل از آمدن به تهران در روزنامه‌های روسی خواندم او به اردوی تیم ملی دعوت شده و دو، سه ساعت بعد مانلی کسرایی تماس گرفت و گفت موافق هستید او به تیم بیاید یا نه؟ من هم گفتم اگر آماده کامل باشد و یک سر و گردن بالاتر از اردونشینان، حرفی ندارم. اگر او را ببینم که می‌تواند کمک کند در لیست خواهد بود، همین شرایط را برای میرزاجان‌پور درنظر گرفتم.

وی افزود: از آنجایی که ۸ تا ۱۰ تمرین تا سفر به توکیو مانده، شما دو، سه روز فرصت خودنمایی دارید تا به لیست اضافه شوید، اما بعداز تمرین اول دیدم قائمی در شرایط مطلوب نیست، درست است که تمرین کرده اما آنچه من دیدم، چیزی نبود که انتظار داشتم. من برای اینکه وقت او را نگیرم و اذیت نشود بعداز تمرین از او تشکر کردم. اگر دو، سه ماه قبل از المپیک بود به او فرصت بیشتری می‌دادم اما حالا نه. خیلی از تیم‌ها با ترکیب ۱۲ نفره تمرین می‌کنند اما ما با ۱۸ نفر، این تصمیم خودم بود.

آلکنو خاطرنشان کرد: من تاکید می‌کنم من  برای کادر فنی‌، کسانی را انتخاب کرده‌ام که برای تیم تلاش می‌کنند، نه تبلیغ برای خودشان. رضا تندروان در تمرین و آنالیز زیر نظر من پروسه تمرین را انجام می‌دهد. بدنساز جوابگوی آمادگی بدنی بچه‌ها است. او با همه تیم کار فیزیکی و حرفه‌ای انجام می‌دهد و با مصدومان هم اختصاصی کار می‌کند. مترجم من فقط موقع تایم اوتها کار نمی‌کند بلکه ۹ صبح تا ۹ شب کنار من است. اگر امروز ارتباط خوبی با بازیکنان دارم مرهون زحمات او است.

وی گفت: سیامک افروزی پزشک تیم که دیگر حرفی در مورد او باقی نمی‌ماند. از روزی که من آمدم درهای تیم ملی به روی مربیان  ایرانی باز بود و بعضی مربیان بدون هیچ چشمداشتی از روز اول به ما کمک می‌کنند و نکاتی را که لازم داشتند را یاد گرفتند. می‌دانم حضور در المپیک افتخار بزرگی است اما ذهن من مشغول بازدهی کار است نه تبلیغ برای کسی. من راز پنهانی ندارم و می‌توانید با حضور در اردو کارم را ببینید. من مربی نیستم که رئیس یا کسی بتواند به من فشار بیاورد.

‌آلکنو خاطرنشان کرد: همه تصمیمات را من تنها می‌گیرم. امیر غفور بعد از بازی اول مصدومیتش  تشدید شد که متاسفانه لیگ ملت‌ها را از دست داد اما انفرادی کار می‌کرد و حتی توسط یکی از متخصصان و جراحان ایتالیایی ویزیت شد که گفت مصدومیتش جدی نیست و تنها یکسری تمرینات انجام داد. امیر کامل و بدون مصدومیت به المپیک می‌رود.

سرمربی تیم ملی تاکید کرد: من یاد نگرفتم با باخت مدارا کنم و به همین خاطر  آخرین المپیکم را پیش رو دارم. مدتی به خودم پس از المپیک استراحت می دهم. این باخت ها باعث می‌شود که از درون خود خوری کنم و هیچ قرصی برای آن نیست.

وی افزود: من در زندگی اصولا گام‌های بلند برنمی‌دارم و حتی پیش‌گویی هم‌ نمی‌کنم. گروه ایران در المپیک، گروه کاری است. به جز لهستان و ایتالیا که برتری نسبی به ما دارند، با بقیه می‌شود بازی کرد و جلوی آنها خوب بازی کنیم. من در زندگی‌ام قدم به قدم جلو می‌روم و روز به روز جلو می‌روم. ما بازی به بازی پیش می‌رویم. ما  روی اشتباهات‌مان کار کرده‌ایم که امیدوارم در المپیک خودش را نشان دهد.

آلکنو گفت: اصولا در ورزش هیچ ضمانتی وجود ندارد. دیروز چه کسی می‌توانست قهرمانی ایتالیا در یورو را پیش بینی کند. تا قبل از پنالتی چه کسی احتمال برد ایتالیا را می‌داد. آرزوی ما رفتن تیم روی سکو است و کسی را نمی‌توان محدود کرد اما از حالا قول سکوی المپیک زود است. برای این کار باید سطح لیگ والیبال داخلی ایران را دید و مقایسه کنیم با تیم‌ها و لیگ‌های دیگر که آرزوی سکوی المپیک دارند. در لیگ برتر ایران ۶۰ تا ۷۰ درصد بازیکنان سرویس موجی می‌زنند و بازیکنان دریافت کننده ایران جلوی سرویس‌های میخایلوف و لیون… قرار نمی‌گیرند. پانکوف در بازی مقابل ایران که برای سرویس رفت ما هیچ کاری نتوانستیم انجام دهیم.  برای سکوی المپیک باید لیگ را تغییر داد. باور کنید من هم مثل رئیس دوست دارم این آرزو محقق شود.

وی تاکید کرد: ما با بازیکن چهارم دریافت کننده راهی توکیو می‌شویم، کسی که لیبرو است. در تیم ما به جز عبادی‌پور بقیه دریافت متوسطی دارند. آمار  لیگ ملت‌ها جایگاه واقعی بازیکنان را نشان می‌دهد. حالا با سرویس‌ها و دریافت‌های متوسط ادعای حضور بین تیم‌های برتر جهان خیلی سخت است. میثم صالحی آینده درخشانی دارد، در حمله مشکل ندارد اما روی دریافتش کار نکند، بازیکن متوسطی می‌شود.

آلکنو در پاسخ به سوالی در مورد حذف پوریا فیاضی از ترکیب تیم ملی گفت: شما دارید من را تکه تکه می‌کنید. من با قلبی دردناک متاسفم که در تیم ملی حضور ندارد. از او‌ خیلی سپاسگزارم. رفتار، منش و حجم کاری‌اش در تمرینات واقعا مثال زدنی است و عملکرد او در دنیا مثال زدنی است. او به بیشتر از یک ماه زمان لازم داشت. باور کنید همه سعی‌اش را کرد اما مصدومیت او زمان می‌خواست تا به فرم ایده الش برسد.  قبل از خداحافظی من با او چندین بار صحبت کردم و به ناچار تصمیمم را گرفتم و او هم خداحافظی کرد. من به جوانان تیم گفتم او الگویی است برایشان. پوریا مرا یاد سرگئی تتیوخین می اندازد.

وی در مورد خط زدن نام امیرحسین اسفندیار و بردیا سعادت تصریح کرد: من از روز اول با همه بازیکنان با احترام برخورد کردم. فیاضی را با بردیا سعادت مقایسه نکنید. من به بردیا خیلی علاقمندم. او جوان پرتلاش با آینده درخشان است اما برای المپیک بی تجربه و خام است. خداحافظی با بازیکنان در شرایط برابر بود، من همه را صدا می‌کردم و رو در رو صحبت می‌کردم. خط زدن بازیکنان سخت‌ترین لحظه برای مربی است اما قسمتی از کار مربی است و من هم باید انجام می‌دادم. فیاضی با درد تمرین می‌کرد ، من با علم به مصدومیتش، می‌دیدم چطور تمرین می‌کند. به اسفندیار شانس زیادی داده شد، حتی بیشتر از لیاقتش. او جوان خوبی است اما بازی برای بازیکنی که در تیم باشگاهی خود ذخیره است، شانس است و حالا باید روی او کار کرد. شریفی، برتری والیبالی بیشتری به اسفندیار دارد. همیشه آمار هم بیان کننده نکات ریز در بازی نیست. اسفندیار باید ذهنش را ریکاوری کند و باشگاهی را انتخاب کند تا بازی کند و اضافه وزنش را کم کند. اما می‌شود روی او برای آینده کار کرد.

وی افزود: در مورد مرندی هم باید بگویم من نیازی نداشتم او‌ خودش را ثابت کند و نشان دهد. امیدوارم شرایط ست چهارم بازی با روسیه در لیگ ملت‌ها در المپیک تکرار نشود. اگر ما بازیکنی در دریافت داشتیم، نتیجه بازی با روسیه عوض می‌شد.

سرمربی تیم ملی والیبال ادامه داد: چرا مدام حرف از مصدومیت زده می‌شود. مگر سعید معروف مصدوم نشد؟ او که آدم آهنی نیست. من اگر امکان داشتم ۱۶یا ۱۸ نفر را به المپیک ببرم این سوالات مطرح نمی‌شد. لیست ۱۲ نفره تیم تقریبا آماده است اما برای یک پست شک دارم. مجتبی میرزاجان پور که بازیکن خوبی است و این مدت لحظه‌ای نبود من و مانلی را مورد توجه قرار ندهد و از عشق و علاقه‌اش برای بازی در تیم ملی صحبت نکرده باشد. کمتر بازیکنی چنین مصدومیت جدی را در زمان کوتاه سپری می‌کند.

وی در مورد احتمال تمدید قراردادش با ایران پس از المپیک گفت: اگر اتفاقی که من و مردم‌ ایران آرزویش را دارند، بیفتد، تمدید می‌کنم و من خوشبخت‌ترین آدم روی زمین خواهم بود. اما به هر حال تصمیمم را گرفته‌ام و نمی‌توانم خودم را فریب بدهم. می‌دانم دنبال چه جوابی هستید اما من تصمیمم را گرفته‌ام.

سرمربی تیم ملی والیبال در مورد محمدرضا حضرت‌پور نیز گفت: وی بازیکن خوبی است. من ۲۳ نفر را به اردو دعوت کردم چون می‌خواستم همه بازیکنان را ببینم نه اینکه توانایی خودم در اداره اردو را به رخ بقیه بکشم. یکی از اشتباهات من این بود که بعد از لیگ ملت‌ها، اردو را با ۱۶ نفر آغاز کردم.

وی در مورد جمع‌بندی عملکردش پس از المپیک اظهار داشت: در مورد بازیکنان جوان با فدراسیون صحبت کرده‌ام. با توتولو به جمع بندی لازم برای تیم خواهیم رسید و بعد از المپیک، گزارش کاملی به فدراسیون ارائه خواهیم داد.

امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی در نشست خبری آلکنو گفت: ممنون که در این نشست سوالاتی مطرح کردید تا ابهامات درخصوص وجود برخی پشت‌پرده‌ها در والیبال ایران با پاسخ به این سوالات روشن شود. امیدوارم حالا که به این سوالات پاسخ داده شد، دیگر ابهامی باقی نماند.

وی در واکنش به این سوال که آیا لیست ۱۲ نفره تیم ملی برای حضور در المپیک دستخوش تغییر خواهد شد یا خیر هم گفت: ۱۲ بازیکن تیم ملی والیبال ایران برای حضور در المپیک تقریبا مشخص شده‌اند و ما این لیست را به کمیته ملی المپیک هم اعلام کرده‌ایم و درحال انجام کارهای مربوط به صدور ویزا هستیم. با این حال فقط دست آلکنو را باز گذاشتیم و از کمیته ملی المپیک خواستم این فورجه را به ما بدهد که اگر قرار شد لحظه آخر بازیکنی جایگزین شود، امکان رخ دادن این اتفاق وجود داشته باشد. تا روز پنج‌شنبه امکان تغییر اسامی وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا