ارز دیجیتال

۶ روز تا بازگشایی صندوق گری‌اسکیل؛ آیا قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد؟

خرید و فروش بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری رمز ارز گری‌اسکیل شامل ۱۶،۲۴۰ بیت کوین به زودی آغاز می‌شود. این رویداد چه تاثیری بر قیمت بیت کوین خواهد گذاشت؟

به نقل از cryptopotato بسیاری از تحلیل‌گران و تریدرهای بازار رمز ارزها با نزدیک شدن زمان بازگشایی خرید و فروش سهام صندوق GBTC نگران تاثیر این رویداد بر قیمت بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال هستند. با این حال به عقیده شرکت معاملات ارز دیجیتال QCP Capital این رویداد تاثیر چندانی بر بازار رمز ارزها نخواهد داشت.

صندوق بیت کوین گری‌اسکیل چیست؟

GBTC بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال دنیا و متعلق به شرکت گری‌اسکیل است. این صندوق به اشخاص و سازمان‌ها اجازه می‌دهد بدون دسترسی مستقیم به رمز ارزها در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت مستقیم سهام این صندوق را خریداری کنند و بعد از گذشت ۶ ماه آن سهم را با نماد GBTC در بازارهای ثانیه بفروشند.

صندوق بیت کوین گری‌اسکیل بین سرمایه‌گذاران محبوبیت بالایی کسب کرده است. این صندوق نزدیک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری به صندوق‌های قابل معامله (ETF) است.

از آنجا که این صندوق رقبای چندانی نداشت سهام GBTC معمولا با اختلاف قیمت نسبت به بازار‌های اسپات بیت کوین معامله می‌شد. با این حال در ماه‌های اخیر شرایط تغییر کرده است و سهم این صندوق با ارزش کمتری نسبت به قیمت واقعی بیت کوین فروخته می‌شود. این امر باعث شد گری‌اسکیل خرید BTC را متوقف کند.

با اینکه صندوق قابل معامله بیت کوین (ETF) در آمریکا وجود ندارد، اما کشورهایی مانند کانادا، برزیل و دبی صندوق‌های ETF راه‌اندازی کرده‌اند. از این رو سرمایه‌گذاران جایگزین‌های دیگری برای صندوق GBTC پیدا کرده‌اند.

تاثیر رویداد صندوق GBTC بر قیمت بیت کوین

در ۱۸ جولای (۲۷ تیر) حدود ۱۶،۲۴۰ بیت کوین به ارزش تقریبی ۵۵۰ میلیون دلار که ۶ ماه قبل در این صندوق قفل شده بود در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. بر اساس داده‌های Bybt در مجموع در این ماه حدود ۴۰،۰۰۰ BTC برای خرید و فروش آزاد می‌شود.

با بازگشایی این صندوق سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی خود را به قیمت کنونی بازار بفروشند و یا آن را هودل کنند. اگر تعداد زیادی از آنها تصمیم به فروش داشته باشند بیت کوین با کاهش قیمت مواجه می‌شود.

تحلیل‌گران بانک جی‌پی مورگان معتقدند سرمایه‌گذاران صندوق GBTC با توجه به احساسات پیرامون بیت کوین و تحریم‌های دولت چین دارایی‌های خود را نقد خواهند کرد.

این در حالی است که تحلیل‌گران QCP Capital در گزارشی عنوان کرده‌اند رویداد پیش‌رو تاثیر کمی بر قیمت بیت کوین دارد. این رویداد بزرگ‌ترین بازگشایی این صندوق در سال جاری است با این حال اولین آنها نیست. تحلیل‌گران QCP می‌گویند در گذشته نیز سرمایه‌گذاران سازمانی در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در زمان بازگشایی آن دارایی خود را نفروخته‌اند.

رویداد پیش‌رو متعلق به سرمایه‌گذاران سازمانی است که ۶ ماه پیش مستقیما در صندوق GBTC سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این رویداد از تمام پوزیشن‌های جدید سه ماهه اول ۲۰۲۱ تشکیل شده است که بخش عظیمی از آن متعلق به شرکت ARK است.

سهم صندوق بیت کوین گری‌اسکیل پس از بازگشایی آن در پایان سه ماهه اول، به کمتر از قیمت رمز ارز BTC در بازارهای اسپات فروخته می‌شد. همین امر باعث شد هولدرهای بزرگ‌تر فروش خود را متوقف کنند و منتظر فرصت جدید باشند. در نتیجه تحلیل‌گران QCP معتقدند این رویداد به جز در صندوق GBTC روی بازارهای دیگر و قیمت بیت کوین تاثیری نخواهد داشت.

تحلیل مدیر عامل صرافی FTX

سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) مدیر عامل صرافی FTX معتقد است فروش مقداری از سهام صندوق GBTC در بازارهای ثانویه تاثیر چندانی بر قیمت بیت کوین ندارد.

 تاثیر بازگشایی صندوق بیت کوین گری‌اسکیل

وی در توییتر اعلام کرد خالقین صندوق بیت کوین گری‌اسکیل با استفاده از آربیتراژ از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند. اکثر کسانی که در بازار در موقعیت خرید (Long) قرار دارند در بازار در حال خرید هستند. بنابراین اگر سرمایه‌گذاران GBTC را بفروشند سایر مردم در برابر آن بیت کوین می‌خرند و در نهایت بازگشایی این صندوق بی‌اثر خواهد بود.

علاوه بر آن تیم تحقیق و توسعه صرافی کراکن نیز این رویداد را بدون تاثیر نامیدند. به عقیده آنها علیرغم در دسترس قرار دادن ۴۰،۰۰۰ بیت کوین در جولای، ساختار بازار به گونه‌ای است که این رویداد تاثیر چندانی در بازارهای اسپات نخواهد داشت.

همچنین شرکت خدمات مالی و ارز دیجیتال Amber Group پیش‌بینی کرده است شرکت‌هایی که در اوایل ۲۰۲۱ برای کسب سود از اختلاف قیمت صندوق GBTC (پریمیوم صندوق) بیت کوین قرض گرفته بودند در این شرایط مجبورند برای بازپرداخت آن در بازارهای اسپات بیت کوین خریداری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا