اقتصادی

کنعانی: ایران صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود را اثبات کرده

ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در نشست خبری با حضور خبرنگاران در خصوص مسائل جنگ غزه و نشست شورای امنیت در مورد آتش بس در غزه گفت: ما شاهد ۶۷ روز تهاجم اسراییل به غزه بودیم و محصول ماشین آدم‌کشی این رژیم تاکنون ۱۷ هزار و ۹۰۰ شهید بوده است که شامل کودکان هم می‌شود.

سخنگو مطرح کرد: لازم است درباره قطعنامه آتش بس بار دیگر از اقدام شجاعانه دبیرکل سازمان ملل که با توسل به ماده ۹۹ منشور توجه شورای امنیت را به خطرناک بودن وضعیت فلسطین و غزه جلب کرد و خواستار اقدام مسئولانه شورای امنیت برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شد، تشکر کنم.
در ادامه در مورد رای منفی آمریکا به این قطعنامه گفت: دولت آمریکا نشان داد که یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده و در ایستادگی در کنار اسراییل هیچ ابایی از تنهایی ندارد. آمریکا با این رای خود نه فقط رای منفی به قطعنامه ایجاد بازدارندگی و توقف جنگی دارد، بلکه نشان داد که رای به استمرار بربریت اسراییل علیه ملت فلسطین داده است. نشان داد که به تنهایی در مقابل درخواست نماینده دبیرکل ایستاده است.
کنعانی بیان کرد: بحث اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت سال‌ها است که مطرح است؛ بن‌بست اخیر در شورای امنیت در بحث غزه یک‌بار دیگر نشان داد که وضعیت این شورا نگران‌کننده است و در مقاطع حساس نمی‌تواند از پس وظایف خودش بربیاید. ما معتقدیم شورای امنیت به عنوان مسئول صلح باید مسئولیت‌پذیرتر باشد.

این دیپلمات در مورد سفر پوتین به عربستان اشاره کرد: کشورها در نشست‌ها دیدگاه‌های خود را درباره موضوع‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بیان می‌کنند.

وی در ادامه گفت: موضوع مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران موضوعی مشخص و روشن است و در سازوکارهای روشن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد. ایران همواره در چارچوب همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود را اثبات کرده و پس از برجام هم در ۱۵ گزارش آژانس این موضوع تایید شده است.‌ فعالیت موشکی ایران در چارچوب قدرت ایران در بازدارندگی انجام می‌شود. ما در این زمینه فعالیت روشنی داریم و تهدید علیه هیچ کسی نیست.

کنعانی در خصوص فردای جنگ علیه غزه گفت: ما بارها اعلام کردیم ملت فلسطین تنها طرفی است که حق دارند و می توانند در خصوص سرنوشت خود و سرزمینشان و حکومت خودشان تصمیم بگیرند. اینکه عده‌ای در خارج از منطقه مایل هستند که طراحی‌های سیاسی را انجام دهند و برای آن یارگیری کنند، از سوی ملت فلسطین پذیرفته نخواهد شد. تجارب گذشته نشان داد ملت فلسطین در برابر آنچه از بیرون طرحی شد مقاومت خواهند کرد و تسلیم طراحی های خارجی و ناعادلانه که به نفع طرف متجاوز شکل گرفت، هیچگاه این راهکارها را نخواهد پذیرفت.

وی در ادامه اشاره کرد: باید راهکارها از داخل سرزمین فلسطین شکل بگیرد. ما ایده‌ای را برای مردم فلسطین مطرح نمی‌کنیم. ما راهکار دموکراتیک را مطرح کردیم و اگر طرف‌های مدعی به دنبال راهکار برای حل بحران بین‌المللی می‌گردند، راهکار ایران می تواند پاسخگو باشد. اما طرف‌های مشخصی به خصوص آمریکا مایل است آنچه را که از طریق جنگ به دست نیاورده مایلند در طراحی‌های سیاسی جدید دنبال کنند. ما در این زمینه ورود نخواهیم کرد و دیگران هم حق ندارند خواسته‌های سیاسی خودشان را تحمیل کنند.

کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره برجام ۲ ، تصریح کرد: ایده‌های برجام ۲ از سوی افرادی مطرح می‌شود که از انجام تعهداتشان استنکاف کردند و تعهدات پذیرفته شده خود را در چارچوب توافق انجام ندادند. ایران ضرورتی برای برجام ۲ قایل نیست. برجام امضا شده مسئولیت‌هایی را برای طرف‌ها مطرح کرده است.

وی در خصوص دومین نشست بین هیئت ایرانی و عراقی گفت: همکاری‌های قضایی ایران و عراق یکی از زمینه های خوب و مهم همکاری های میان دو کشور است. ما موضوعات مختلف قضایی داریم که نیازمند همکاری‌های دو کشور برای پیگیری و حل و فصل آنان و پیگیری اتباع دو کشور است. خوشبختانه در سایه وجود روابط همسایگی و خوب دو کشور رفت و آمدهای شهروندان به طور مستمر انجام می شود. این موضوعات قابل توجه است. ما موضوع پیگیری قضایی جنایتکارانی که مرتکب ترور حاج قاسم سلیمانی در خاک عراق شدند که نیازمند مشورت است را نیز داریم.

کنعانی درباره سفر رییسی به روسیه گفت: به اظهارات طرف‌های خاص توجهی نمی‌کنیم در مناسبات دوجانبه ایران با کشورهای دوست و اینکونه اظهارات تاثیری در تلاش برای تعمیق مناسبات میان ایران با شرکا در زمینه‌های مختلف نخواهد گذاشت. روابط ایران و روسیه در راستای منافع متقابل روند رو به رشدی را شاهد بوده است. علاوه بر گسترش روابط سیاسی و فرهنگی روابط ما در حوزه اقاصادی و تجاری رشد ملموسی تجربه کرده است. حجم روابط تجاری دو کشور بر اساس امار مراجع رسمی در سال ۲۰۲۲ به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است. اینها نشان دهنده عملکرد خوب دو کشور در گسترش روابط است. کریدور شمال جنوب به طور خاص در دستورکار دو کشور قرار دارد. همچنین همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و نقل، انرژی، بانکی و صنایع مورد گفتگو قرار گرفت. پیش‌بینی ما این است که با برگزاری هفدهمین اجلاس همکاری های دو کشور در تهران شاهد ارتقا همکاری های دو کشور باشیم.

وی در خصوص لغو سفر رئیسی به ترکیه گفت: توضیح دقیق دادیم. این سفر با توافق دو کشور و در چارچوب گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور در چارچوب وضعیت در فلسطین و قرار بود بعد از دیدار وزرای خارجه دو کشور در سازمان ملل هماهنگی صورت بگیرد اما به دلیل عدم صدور به موقع روادید سفر اقای امیرعبداللهیان انجام نشد و تعویق سفر به یک بازه ی زمانی دیگری صورت گرفت و گمانه زنی ها موثر نیست. خوشبختانه روابط ایران و ترکیه سازنده و مکملی است. مسئله فلسطین مسیله مهم است و ما از همه کشورهای اسلامی انتظار داریم با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به روابط خود با رژیم بازبینی کنند و از ابزارهای موثر برای ایجاد بازدارندگی استفاده کنند.

وی بیان کرد: ما اساساً انتظارمان از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی این است که به عنوان اقدام انسانی در حمایت از ملت مظلوم از ابزارهای خود علیه صهیونیست استفاده کنند. یک انتظار کاملا اخلاقی است و ما پنهان نمیکنیم. ما همواره سعی کردیم پژواک صدای حق طلبانه ملت فلسطین باشیم. ملت فلسطین انتظار دارند که کشورها از ابزارها گی بازدارندگی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور نیروهای ایران در سوریه، تصریح کرد: نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه به‌صورت مستشاری و با درخواست دولت این کشور حضور دارند و حضور آن‌ها قانونی و در چارچوب رویکرد اصولی در حمایت از دولت‌ها و ملت‌های منطقه در مقابل تروریست‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و گفته وزیر خارجه در خصوص بی‌خاصیت‌تر شدن برجام گفت: تا امروز اتفاق جدیدی در روند مذاکرات رخ نداده است. روند دیپلماسی در ارتباط با برجام کما فی سابق باز است و در این زمینه مسیر دیپلماتیک پویایی خودش را دارد. تحت تاثیر تحولات منطقه، این پویایی‌ها می‌تواند با فراز و فرودهایی همراه شود. برجام به قوت خودش باقی است و هیچ کسی جز آمریکا از آن خارج نشده است. ما به برجام پایبند بودیم.

سخنگو ادامه داد: وقتی موضوع روشن است، اظهارات رسانه ای کمک کننده نخواهد بود. توافقات تعهدات روشنی را مشخص می کند. مسئولیت ها روشن است و ایران به تکالیف خود عمل کرده است. اگر صداقتی دیده شود که طرف ها آماده هستند ایران هیچ گاه مسیر را نبسته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفتگوها درباره دریای خزر نیز گفت: در خصوص دریای خزر ما فنی و حقوقی عمل می کنیم و نشست های متعددی را انجام داده ایم. در چارچوب دیدگاه های اصولی این موضوع را در راستای منافع ایران دنبال خواهیم کرد.

کنعانی گفت: ایران از بیانیه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان درباره اعتمادسازی و آزادی نظامیان زندانی و زندانیان ۲ کشور استقبال می‌کند و آن را گامی قابل تحسین برای توافق صلح ۲ کشور می‌داند؛ امیدواریم روند مذاکرات صلح ۲ کشور به نتایج ثمربخشی منجر شود و ما آماده کمک به ۲ کشور همسایه درباره صلح پایدار و تقویت همگرایی در قفقاز هستیم.

سخنگو اظهار  داشت وزیرخارجه در نشست دوحه شرکت نخواهد کرد.

وی در خصوص سفر سرلشکر باقری به عراق و تاکید بر روند اجرایی کردن توافق امنیتی ایران و عراق گفت: انتظار ایران روشن است. آنچه سازوکارها و نهادهای نظامی انجام می دهند در چارچوب وظایف محوله است و تلاش ها ادامه دارد و امیدواریم به سطح مورد انتظار برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری روسیه و ایران در یک راکتور هسته‌ای و موافقت نامه مجلس برای همکاری با روسیه گفت: انچه که در حوزه روتبط خارجی انجام می شود وزارت خارجه در محوریت کار قرار دارد.  این موافقت نامه قبلا امضا شده بود و اکنون به تصویب رسید و روند قانونی خودش را طی کرده است. در خصوص همکاری های دو کشور در موضوع صلح امیز هسته ای، بخشی از همکاری های دوجانبه ایران و روسیه است. اطلاعات من در این باره بیشتر نیست.

کنعانی درباره رسیدگی قضایی به اتهام‌های یوهان فلودروس، شهروند سوئدی زندانی در ایران، گفت: اتهام‌ها و جرایم مرتکبه او مشخص است و توسط قوه قضاییه این جرایم مرتکب‌شده روشن شده و مستندات کافی در این زمینه اعلام شده است. طبیعتاً روند قضایی طی خواهد شد. قوه قضاییه به‌عنوان قوه مستقل وظایف خود را انجام خواهد داد.

کنعانی درباره اقدام ارتش یمن علیه آمریکا در منطقه گفت: ایران بارها اعلام کرده که عدم اقدامات جدی در ارتباط با جنایات رژیم باعث ایجاد واکنش ها در منطقه در حمایت از ملت مظلوم فلسطین خواهد شد. هستند کسانی در منطقه که اقداماتی را بر اساس تصمیم خود انجام می دهند و ما از اقدامات حمایتی کشورها و دولت ها در حمایت از فلسطین حمایت میکنیم. این اقدامات در چارچوب مصالح و منافعی است که این گروه ها دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا