ارز دیجیتال

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

قسمتی از متن لایحه ارائه شده توسط بایدن بر این اساس است؛ “در رابطه با دارایی‌های دیجیتال، دولت من به دنبال تضمین این است که ارزش‌های اصلی دموکراتیک آمریکا رعایت ‌شوند. همچنین از مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و کسب و کارها محافظت شود. ارتباط سیستم مالی جهانی مناسب و قابلیت همکاری پلتفرم‌ها و مراکز آمریکا پایدار باشد. همچنین ایمنی و سلامت سیستم مالی جهانی و سیستم پولی بین‌المللی حفظ ‌شود”.

بنابراین پاسخ این سوال را که آیا بایدن در صدد نابودی بیت‌کوین است؟ می‌توان این چنین بررسی کرد؛ دستور و متن لایحه بایدن نشان می‌دهد که ایالات متحده چگونه از نظام پولی کنونی جهان سود می‌برد و بهترین منفعت آن در حفظ این موقعیت است. دولت بایدن، ارز دیجیتال ملی (CBDC) آمریکا را به عنوان یک کاتالیزور احتمالی، برای تبدیل شدن به یک کشور قوی‌تر می‌بیند. به طوری که می‌تواند به آن کمک کند تا از پیشرفت‌های پرداخت دیجیتالی جهانی، از چین سبقت بگیرد. با این وجود بایدن در این لایحه، سؤالاتی را در مورد خطرات احتمالی که ارزهای‌ رمزنگاری شده‌ای مانند بیت‌کوین می‌توانند برای این کشور ایجاد کنند، مطرح می‌کند.

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

متیو پاینز (Matthew Pines)، عضو امنیت ملی در موسسه سیاست‌گذاری بیت‌کوین (BPI)، به مجله بیت‌کوین می‌گوید: “به وضوح یک جناح وجود دارد که برای محدود کردن CBDC احساس ضرورت می‌کنند. آنها با مقاومت زیادی در فدرال رزرو و کنگره مواجه خواهند شد”. وی افزود که BPI قصد دارد، به انتشار گزارش‌ها، سرمقاله‌ها و مقالات تحقیقاتی ادامه دهد، تا اطلاعات واقعی را که ممکن است به ایجاد یک سیاست خوب کمک کند، روشن کند. وی همچنین بیان کرد؛ «دولت واقعاً فاقد تخصص عمیق در این زمینه است و باید به منابع اطلاعاتی قابل اعتماد برای هدایت کار خود مراجعه کند. صنعت رمز ارزها از این نظر ضعیف است؛ زیرا مدیر عاملی متخصص و سخن‌ور در این زمنیه نداریم. اما در عوض توده‌ای از مردم درگیر این صنعت داریم و این جمعیت گسترده برای تولید انرژی سیاسی پر اهمیت است، اما همچنان نیاز به ارائه داده‌ها و تحلیل‌های عینی بیشتری داریم».

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

پاینز که یک مشاور مدیریتی با بیش از ده سال تجربه مشاوره در آمریکا نیز بوده، به دولت ایالات متحده و بخش خصوصی در مورد چالش‌های مهم امنیتی و انعطاف پذیری مشاوره می‌دهد. در این راستا، او روز سه‌شنبه گزارش گسترده‌ای منتشر کرد که نشان می‌دهد، برخلاف دیدگاه بالقوه دولت ایالات متحده، بیت‌کوین چگونه می‌تواند این کشور را برای دستیابی به اهداف امنیت ملی خود قدرتمند کند. او در این گزارش نوشته است: «ایالات متحده بسیار آماده است تا از فرصتی که با ظهور بیت‌کوین ایجاد می‌شود، استفاده کند و از آن برای کمک به ارتقای آینده‌ای بیشتر و انعطاف‌پذیرتر استفاده کند. دنیایی که بیت‌کوین در آن شکست می‌خورد، دنیایی است که احتمال کاهش و نزول آمریکا در آن بیشتر است».

EO بایدن، همچنین خواستار یک مکانیسم سیاست بازنگری، از طریق یک کار گروهی و مشترک بین چندین آژانس نظارتی است، زیرا به دنبال تعیین و انطباق با آنچه است که دولت وی به عنوان خطرات ناشی از بیت‌کوین، برای اهداف امنیت ملی ایالات متحده انتظار دارد. بر اساس این فرمان اجرایی، «رشد اکوسیستم‌های مالی غیرمتمرکز، فعالیت‌های پرداخت همتا به همتا و دفتر کل بلاک‌چین مبهم بدون کنترل برای کاهش تأمین مالی غیرقانونی، می‌تواند خطرات بیشتری برای بازار و امنیت ملی در آینده ایجاد کند».

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

سناتور سینتیا لومیس (Cynthia Lummis)، مدافع بیت‌کوین، در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه استدلال کرد که اگرچه با فشار رییس‌جمهور برای مبارزه با پولشویی و دفاع از نیازهای امنیت ملی کشور موافق است، اما فکر می‌کند؛ «دستور اجرایی او این واقعیت را نادیده می‌گیرد که اکثریت قریب به اتفاق کاربران دارایی‌های دیجیتال قانونی هستند و پایبندی و تلاش برای بهبود سیستم مالی کشور را رعایت می‌کنند». در این راستا Chainalysis، شرکت تجزیه و تحلیل داده‎های بلاک‌چین، ماه گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن روند نزولی فعلی، در استفاده مجرمانه از بیت‌کوین را برجسته کرد. بر اساس داده‌های تحقیقاتی این شرکت، سهم فعالیت غیرقانونی از حجم تراکنش ارزهای دیجیتال در آمریکا، به کمترین حد تاریخی خود رسیده است.

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

تام ایمر (Tom Emmer)، نماینده ایالت مینه‌سوتا در کنگره، چهارشنبه نظرات لومیس را در توییتر تکرار کرد. او نوشت؛ “EO یک بار هم به تمرکززدایی اشاره نمی‌کند و با توجه به موضع نظارتی ما در قبال جامعه رمزنگاری، هیچ دلیلی نداریم که فرض کنیم، دستورالعمل‌های EO نتایجی را به همراه خواهند داشت که اهمیت و تخصص رهبری را به درستی تصدیق کنند، با این وجود خط‌‌مشی‌های دارایی‌های دیجیتال که فناوری باز، بدون مجوز و خصوصی هستند را در اولویت قرار می‌دهیم”.

آیا مقررات می‌تواند به رشد بیت‌کوین در آمریکا کمک کند؟

کریستین اسمیت (Kristin Smith)، مدیر اجرایی انجمن بلاک‌چین، یک انجمن تجاری مستقر در واشنگتن که نماینده نهادهای فعال حوزه ارزهای دیجیتال در آمریکا نیز است، فرمان اجرایی بایدن را مثبت می‌بیند. او استدلال می‌کند که این لایحه، مسیر را برای گفتگو و ابداع مسئولانه مقررات بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال باز می‌کند. وی همچنین در یک گفتگوی توییتری گفت؛ “این یک بیانیه فوق العاده مثبت است، ما اساساً از رییس جمهور خواسته‌ایم که رقابت‌پذیری ایالات متحده، در عرصه دارایی‌های دیجیتال مهم است و ما باید سیاست‌هایی ایجاد کنیم که این امر را تقویت کند و این یک تغییر بسیار بزرگ نسبت به دولت قبلی است که در آن ترامپ چیزهای بدی درباره بیت‌کوین توییت می‌کرد”.

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

اسمیت همچنین فرآیند متفکرانه و روشمند را که این فرمان اجرایی، برای ارزیابی این بازار، به جای نتیجه‌گیری زودهنگام و بدون مطالعه مناسب تعیین می‌کند، تحسین کرد و گفت: “این یک راه واقعاً خوب برای سیاست گذاری است”.

از نظر طراحی، دستور اجرایی در حال حاضر، برای دستیابی به نتایج خاصی در قانون بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال کمک چندانی نمی‌کند. در عوض، این دستور در حال حاضر فقط به دنبال برقراری گفتگوی رسمی و هماهنگ‌تر بین آژانس‌های نظارتی، متخصصین این صنعت و نهادهای فدرال برای ارزیابی ریسک‌ها و فرصت‌های موجود در این صنعت است و از آنها درخواست می‌کند که یافته‌های خود را گزارش دهند.

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

دستور اجرایی بایدن از چندین آژانس فدرال درخواست تحقیقات دقیقی داشت زیرا به دنبال ایجاد یک موضع جامع و یکپارچه در مورد بیت‌کوین و فضای گسترده‌تر دارایی‌های دیجیتال است. منبع تصویر: NYDIG

انرژی یکی از این حوزه‌هاست که بایدن از آژانس‌ها درخواست تحقیقات دقیق کرده است. دولت به سیاستی علاقه‌مند است که تأثیرات منفی آب و هوا و آلودگی زیست محیطی را که ممکن است از استخراج ارزهای دیجیتال ناشی شود، کاهش دهد. به همین منظور، در این لایحه درخواست برای یک مطالعه عمیق‌تر در مورد ماینینگ تاکید شده است، زیرا اکثر قانونگذاران آمریکا از عدم دانش کافی در مورد مکانیسم اثبات کار (PoW) برخوردار بوده‌اند. در ماه ژانویه، مجلس نمایندگان یک جلسه استماع در مورد صنعت استخراج بیت‌کوین و اثرات احتمالی آن بر محیط زیست برگزار کرد. با این حال، از پنج متخصصی که برای مشاوره و کمک به قانون‌گذاران در ایجاد درک بهتر از این صنعت پیوستند، تنها دو نفر درک خوبی از مکانیسم اجماع PoW بیت‌کوین و اهمیت آن نشان دادند.

طبق این لایحه در واقع تفاوت‌های بین نوآوری بیت‌کوین، یعنیPoW و دیگر مکانیسم‌های اجماع ارزهای دیجیتال مانند اثبات سهام (PoS)، حوزه‌ای است که باید توسط تحقیقات آژانس‌های فدرال پوشش داده شود. با ترکیب بیت‌کوین با ارزهای رمزنگاری شده دارای مکانیسم PoS در یک سبد، بسیاری از کیفیت این صنعت می‌تواند از بین برود، زیرا تفاوت‌های ذاتی بین این دو وجود دارد. این موضوع می‌تواند برخی از قانون‌گذارن را به این باور برساند که PoW ضروری نبوده و مصرف انرژی آن قابل توجیه نیست، پیشنهادی که در جلسه استماع استخراج بیت‌کوین در ژانویه، در مجلس نمایندگان آمریکا نیز مشهود بود، زمانی که برخی قانون‌گذاران در این جلسه پیشنهاد کردند که مکانیسم بیت‌کوین می‌تواند به خاطر تغییرات آب و هوایی به PoS تغییر یابد.

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

در این باره جان بلیزر (John Belizaire)، مدیر عامل پلتفرم Soluna Computing، در مصاحبه‌ای پس از جلسه استماع‌، به مجله بیت‌کوین گفت: “بیت‌کوین نمی‌تواند ریسک انتقال به PoS را بپذیرد، این اتفاق ممکن است در واقع آنچه را که به بیت‌کوین قدرت می‌دهد، تضعیف کند”. همچنین او معتقد است که مکانیسم‌های اجماع غیر از PoW، مفهوم متمرکز بودن اعتماد را دوباره معرفی می‌کنند.

جامعه رمزارزها در آمریکا چگونه میتواند خط مشی دولت را هدایت کند؟

از این نظر اهمیت فراخوان شبکه اطلاع رسانی عمومی خدمات الکترونیکی   PINES (Public Information Network for Electronic Services)، خدماتی از کتابخانه عمومی جورجیا، از جامعه بیت‌کوین برای متحد شدن و کمک به روشن کردن اهمیت PoW و چگونگی حل مسائل ذاتی در یک سیستم مالی مبتنی بر اعتماد،  بیشتر از همیشه ظاهر می‌شود.

مارگوت پائز (Margot Paez)، یکی از همکاران BPI، در توییتر گفت: «قانوان‌گذارن در تلاشند که تأثیرات بیت‌کوین بر آب و هوا را بفهمند و بررسی کنند، آیا موارد مثبت بیشتر است یا موارد منفی آن». در حالی که اکثر قانون‌گذاران و گزارش‌های رسانه‌های اصلی، بر روی تأثیرات منفی‌ مصرف انرژی استخراج بیت‌کوین تمرکز کرده‌اند، برایان بروکس (Brian Brooks)، مدیر عامل بیت‌فوری (Bitfury)، یک شرکت ماینر بیت‌کوین، در شهادت خود در ماه ژانویه در مجلس نمایندگان آمریکا، مثال‌هایی ارائه کرد که نشان می‌دهد بیت‌کوین واقعاً چگونه می‌تواند به اقتصاد انرژی آمریکا کمک کند. وی گفت؛ «بیت‌کوین مانند مشتقات انرژی است، به طوری که لحظه‌ای سیگنال‌های قیمت ارزشمندترین استفاده از انرژی در یک مکان خاص را به بازار ارائه می‌کند. اکثریت قریب به اتفاق استخراج کنندگان بیت‌کوین در مقیاس صنعتی، زنجیره‌ انتقال قیمت تمام انرژی در سطح جهان هستند».

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

دستور بایدن این واقعیت را تصدیق می‌کند، زیرا نیازمند تحقیقات عمیق‌تر در مورد امکانات لازم،  برای داشتن یک مصرف‌کننده انرژی پایه مانند بیت‌کوین است. از این رو رییس‌جمهور از سازمان‌های ذی‌صلاح درخواست گزارشی کرد تا به پیامدهای سیاست انرژی، از جمله در رابطه با مدیریت شبکه و قابلیت اطمینان، مشوق‌ها و استانداردهای بهره‌وری انرژی و منابع تأمین انرژی رسیدگی کند.

در این باره، پائز به مجله بیت‌کوین می‌گوید؛ مشخص نیست بایدن و آژانس‌های فدرال، با تکمیل تحقیقات خود و شروع پیش‌نویس سیاست‌های مربوط به این موضوع، چه جهتی را در پیش خواهند گرفت، اینکه آیا ایالات متحده همچنان محل استقبال این صنعت خواهد بود یا خیر؟! وی افزود: «پیش بینی این موضوع سخت است، زیرا سیاستمدارانی که به دنبال پیروزی سیاسی هستند که به رای تبدیل می‌شود، تصمیمات بیشتر نه بر اساس واقعیت‌ها، بلکه بر اساس احساسات است. اما همانطور که گفته شد، EO حداقل تصدیق می‌کند که ادغام PoW می‌تواند در شبکه بیت‌کوین سودهایی به همراه داشته باشد، به این معنی که شفافیت بیشتری وجود دارد». پائز در ادامه گفت که اگر دولت بایدن مسیر نامحتملی را طی کند، توسعه یک اکوسیستم ماینینگ پیشرفته و یکپارچه دشوارتر خواهد بود، زیرا هر چه استخراج یکپارچه‌تر در شبکه باشد و نقش اساسی را ایفا کند، ممنوعیت آن سخت‌تر خواهد شد.

تاثیر فرمان اجرایی بایدن بر بیت کوین چیست؟

وی در نهایت گفت؛ مشکلاتی که ممکن است به وجود آید ناشی از حرکت یکجانبه دولت آمریکا است که به طور مطلوب موافق با CBDC و مخالف با بیت‌کوین و پایه‌های غیرمتمرکز آن حرکت ‌کند. هنوز مشخص نیست که این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، اما تلاش‌های گسترده‌تر در جامعه بیت‌کوین این پتانسیل را دارد که جریان چنین رویدادی را تغییر دهد.

نتیجه‌گیری:

این مقاله مشخص می‌کند که سیاست‌گذاری‌های آمریکا در این صنعت، چقدر فرآیند‌های متفکرانه و روشمندی را به جای تصمیمات زودهنگام و بدون مطالعه سپری می‌کنند و به طور کلی می‌توان گفت؛ حرکت اولیه بایدن می‌تواند یک نقطه نظر مثبت خالص برای بیت‌کوین باشد؛ زیرا با قرار دادن بررسی این صنعت، در خط مقدم سیاست ملی، بازار آن را از چشم شهروندان شکاک و کلاهبردار آمریکایی امن‌تر می‌‌کند. در مقابل این اقدام منفی تلقی می‌شود، اگر که حرکت یک جانبه دولت آمریکا، به طور مطلوب موافق با CBDC و مخالف با بیت‌کوین و پایه‌های غیرمتمرکز آن باشد. با این حال، نتیجه نهایی ممکن است تا حد زیادی، به اثربخشی بازیگران صنعت و جامعه بیت‌کوین در مبارزه با ایجاد ترس و تصورات نادرست، در مورد مصرف انرژی در استخراج، ماهیت همتا به همتا و غیرمتمرکز بودن شبکه بستگی داشته باشد.

از دیدگاهی دیگر، با توجه به اتفاقات اخیر صنعت رمزارزها در سطح جهانی از جمله؛ محدود‌یت‌های چین، محرومیت‌های همه‌ جانبه‌ روسیه توسط اکثر صرافی‌ها و پلتفرم‌های بزرگ این صنعت و لایحه اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت رمز‌ارزهای با مکانیسم اثبات کار (PoW) می‌توان انتظار داشت که فرصتی بی‌نظیر برای آمریکا مهیا شده است، به طوری‌ که سرمایه‌گذاری‌ها و کسب و کارهای این صنعت را به خود جذب کند. در این باره، دیوید مارکوس (David Marcus)، رهبر سابق بلاک‌چین متا، می‌گوید؛ “ممنوعیت بالقوه بیت‌کوین توسط اتحادیه اروپا را به عنوان یک «حرکت محافظه‌کارانه» است و می‌تواند از حفظ ارتباط کسب ‌وکارهای اروپایی، در صحنه جهانی جلوگیری کند”. او پیش‌بینی می‌کند که این ابتکار عواقب فاجعه‌بار برای اروپا خواهد داشت و در عین حال فرصتی عظیم را برای ایالات متحده ایجاد می‌کند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجا که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا