بازارهای خارجی

ثبات قیمت نفت پس از نوسانات ناشی از عدم قطعیت رویکرد اوپک پلاس

به گزارش رویترز، به دنبال عدم قطعیت از وضعیت عرضه پس از عدم موفقیت در مذاکرات تولیدکنندگان عمده نفت که می‌تواند منجر به رها کردن توافقنامه تولید فعلی شود، قیمت نفت پس از تجربه ضرر برای دو روز متوالی، به ثبات رسید.

معاملات آتی نفت خام برنت با رشد جزئی ۲سنت به ۷۳دلار و ۴۵سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که در اوایل جلسه معاملاتی به ۷۲دلار و ۹۳سنت در هر بشکه سقوط کرده بود.

از طرفی معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با تجربه ۱۰سنت معادل ۰.۱درصد افت، به قیمت ۷۲دلار و ۱۰سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

پس از به هم خوردن مذاکرات بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه (اوپک پلاس)، زمانی که رهبر این گروه، عربستان سعودی با درخواست امارات متحده عربی برای افزایش تولید خود تحت توافقنامه محدودیت‌های عرضه این گروه مخالفت کرد، قیمت برنت از زمان پایان جلسه معاملاتی روز دوشنبه حدود ۵درصد افت کرده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر بازار OANDA اذعان داشت: “نگاه بازار نفت فراتر از کسری عرضه نفت در ماه آگوست بوده و از آنجا که سایر کشورهای عضو خواستار سهم بیشتری برای میزان عرضه خود خواهند بود، انتظار می‌رود توافقنامه اوپک پلاس پیش از آوریل ۲۰۲۲ زمانی که این توافق به پایان می‌رسد، به هم بخورد.”

لازم به ذکر است که اوپک پلاس از زمان افت تقاضا در طول شیوع بیماری همه‌گیر، بیش از یک سال است که عرضه خود را محدود کرده است. این گروه تقریبا ۶میلیون بشکه در روز از محدودیت‌های عرضه خود را حفظ کرده و انتظار می‌رفت میزان تولید خود را افزایش دهد، اما جلسات سه روزه نتوانست اختلافات بین سعودی‌ها و اماراتی‌ها را خاتمه دهد.

به گفته سه منبع اوپک پلاس در روز چهارشنبه، روسیه در حال تلاش برای پادرمیانی بین امارات و عربستان است تا به این توافق در زمینه افزایش تولید نفت کمک کند.

از طرفی، قیمت‌ها تا حدودی توسط افت قابل توجه موجودی ذخایر نفت آمریکا حمایت شد. به گفته دو منبع بازار با استناد به آمار موسسه نفت آمریکا، ذخایر نفتی بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، در هفته منتهی به ۲جولای ۸میلیون بشکه کاهش یافته است، در حالی که تحلیلگران تخمین می‌زدند که میزان این افت ۴میلیون بشکه باشد. آمار دولتی با یک روز تاخیر، امروز منتشر می‌شود.

با استناد به آمار اداره اطلاعات انرژی که روز چهارشنبه منتشر شد، میزان تولید در سال ۲۰۲۱، ۱۱.۱۰میلیون بشکه در روز خواهد بود که روزانه ۲۱۰هزار بشکه کاهش را نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد، در حالی که پیش‌بینی قبلی آن افت ۲۳۰هزار بشکه در روز بود. از این رو، انتظار می‌رود میزان افت تولید نفت ایالات متحده کمتر باشد.

با این حال، نگرانی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. ژاپن، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، تصمیم گرفت در تاریخ ۲۲آگوست به دلیل موج جدید موارد ابتلا برای منطقه توکیو وضعیت اضطراری اعلام کند. از طرفی کره‌جنوبی بیشترین آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا را گزارش می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا