ارز دیجیتال

دومین صرافی ارز دیجیتال در ترکیه تعطیل شد

آپریل ماه دلگرم‌کننده‌ای برای طرفداران ارزهای دیجیتال در ترکیه نبود بانک مرکزی این کشور اعلام کرد استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت ممنوع خواهد شد.

این ممنوعیت پس از افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال تصویب شد. در این زمان لیر ترکیه با فشار فروش زیادی مواجه شد. پس از اخراج ناسی اقبال یکی از بزرگ‌ترین بانکدارهای ترکیه توسط رییس جمهور این کشور، ارزش ارز لیرا در بازارهای خارجی با افت شدیدی مواجه شد.

روز ۲۱ آپریل صرافی ارز دیجیتال تودکس (Thodex) ترکیه معاملات و برداشت‌های خود را متوقف کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیر عامل این صرافی روز قبل از آن از کشور خارج شده است.

مقامات ترکیه هم‌اکنون تمام حساب‌های بانکی این صرافی را در داخل کشور مسدود کرده‌اند. این در حالی است که فاروک فتیح اوزر مدیر عامل صرافی تودکس اعلام کرده است که برای ملاقات با سرمایه‌گذاران از کشور خارج شده است. تحقیقات پلیس در این زمینه به سرعت آغاز شد و اندکی بعد از آن، ۶۲ نفر مرتبط با این شرکت دستگیر شده‌اند.

دیروز نیز اخباری مبنی بر اینکه دومین صرافی رمز ارز در ترکیه تعطیل و معاملات آن متوقف شد نیز منتشر شد.


تعطیلی صرافی دوم در ترکیه

وبیتکوین (Vebitcoin) دومین صرافی ترکیه‌ است که در این هفته تعطیل شد. به نظر می‌رسد این صرافی به دلیل مواجه با مشکلات مالی فعلا از دسترس خارج است. در اعلامیه این صرافی آمده است:

به دلیل افزایش علاقه به بازار ارزهای دیجیتال، تراکنش‌های ما با حجم بالایی مواجه شده است. متاسفانه باید اعلام کنیم که این شرایط ما را در موقعیت بدی قرار داده است. به جهت احترام به مدعیان این قضیه، معاملات ارزهای دیجیتال فعلا متوقف خواهد شد.

Vebitcoin یکی از صرافی‌های کوچک‌ در ترکیه است که در روز گذشته حجم معاملات آن حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که صرافی تودکس یکی از بزرگ‌ترین اکسچنج‌های ترکیه با بیش از ۴۰۰،۰۰۰ کاربر بوده است و حجم معاملات روزانه آن در آخرین روز حدود ۵۸۵ میلیون دلار بوده است. پاریبو (Paribu) یکی دیگر از بزرگ‌ترین صرافی‌های ترکیه است که حجم معاملات روزانه آن امروز به رکورد ۱ میلیارد دلار رسیده است.

معاملات روز گذشته صرافی وی‌بیت‌کوین شامل ۵۶٪ ترید بیت کوین، ۱۰٪ معاملات ریپل و ۶٪ معاملات استلار بوده است. حجم دارایی‌های قفل شده در این صرافی مشخص نیست.

مرتکان بایرکتار وکیل ۷ نفر از شاکیان پرونده صرافی تودکس، اذعان داشت مسدود کردن حساب‌های بانکی این صرافی اولین قدم در جهت حمایت از شاکیان این صرافی است. او در ادامه گفت این هفته برای فعالان ارزهای دیجیتال در ترکیه هفته غم‌انگیزی بوده است.

۳۱ صرافی ارز دیجیتال در ترکیه فعالیت دارند. وبیتکوین شرکت خود را به عنوان همکار BitGo در ترکیه معرفی می‌کند و ادعا می‌کند تمام محصولات ارائه شده در این صرافی دارای بیمه هستند.

آیا موسس صرافی تودکس بازمی‌گردد؟

اوزر بنیان‌گذار صرافی تودکس با بیش از ۲ میلیارد دلار از ترکیه فرار کرده است. عبدالله اوسامه سران وکیل شاکیان پرونده از اوزر، او را به اتهام کلاهبرداری شدید متهم کرده است.

با این حال بلومبرگ گزارش داده است که اوزر، از مکانی نامشخص از تغییر برنامه‌هایش خبر داده است. بنیان‌گذار صرافی تودکس اعلام کرده است که قصد دارد دارایی‌های مشتریان را به آنها باز گرداند.

علاوه بر این او وعده داده است به ترکیه بازگردد و مورد محاکمه قرار بگیرد. با این حال اوزر از زمان انجام دادن هر کدام از وعده‌ها اطلاعاتی منتشر نکرده است.

خبرهای منفی برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال در ترکیه هم‌زمان با تصمیم دولت این کشور برای محدودسازی این حوزه در جهت مقابله با قاچاق منتشر شده است. در همین ماه دولت ترکیه اعلام کرد استفاده از دارایی‌های دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت از ۳۰ آپریل در این کشور ممنوع خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا