ارز دیجیتال

ماینرهای بیت کوین در ۱ ساعت ۴ میلیون دلار به جیب زدند

بر اساس اطلاعات تهیه شده توسط Glassnode، ماینرهای بیت کوین در کمتر از یک ساعت در تاریخ ۱۲ فوریه (۲۴ بهمن) بیش از ۴ میلیون دلار کسب درآمد کرده‌اند؛ که این مقدار رکورد بیش‌ترین درآمد ماینرها در یک ساعت به شمار می‌رود.

در می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) سومین هاوینگ بیت کوین رخ داد که در طی هر دوره آن، میزان پاداش ماینرها نصف می‌شود. بنابراین درآمد ماینرها طی یک شب ۵۰٪ کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند در کوتاه مدت به فشار بیشتر روی عملیات استخراج منجر شود.

در این لحظه درست ۷ روز قبل از آنکه سختی شبکه به میزان ۲.۵٪ افزایش یابد، نرخ هش شبکه نیز در بالاترین میزان تاریخ خود قرار گرفته است.

نرخ هش شبکه بیت کوین

چرا درآمد ماینرها افزایش می‌یابد؟

برای آنکه نرخ عرضه بیت کوین‌های باقی مانده به بازار کاهش پیدا کند، هر ۴ سال یک بار هاوینگ بیت کوین انجام می‌گیرد. اما فرآیند هاوینگ می‌تواند فشار زیادی را به ماینرهایی وارد کند که به BTCهای استخراج شده برای جبران هزینه‌های خود وابسته هستند.

از لحاظ تئوری زمانی که هاوینگ انجام می‌شود، به دلیل اینکه بیت کوین کمتری وارد بازار می‌شود و عرضه می شود انتظار می‌رود که با افزایش تقاضا قیمت BTC افزایش پیدا کند. بنابراین با وجود اینکه تعداد بیت کوین ها کمتر شده اما افزایش قیمت این ارز می تواند درآمد ماینرها را جبران کند.

درآمد ماینرهای بیت کوین در هر ساعت (1)

علی رغم اینکه ماینرهای بیت کوین نسبت به سال قبل میزان ۵۰٪ کمتر BTC پاداش می‌گیرند، در این هفته توانستند رکورد بالاترین درآمد ساعتی خود را ثبت کنند.

این امر نشان می‌دهد همانطور که شبکه بیت کوین طراحی شده است به دنبال فرآیند هاوینگ، ارزش Bitcoin  نیز افزایش پیدا می‌کند و استخراج کنندگان به افزایش نرخ هش خود تشویق می‌شوند و امنیت شبکه افزایش می‌یابد. تحلیل‌گران Glassnode می‌گویند:

ماینرهای بیت کوین تنها در یک ساعت توانستند ۴ میلیون دلار درآمد کسب کنند که این مقدار تا این لحظه بالاترین میزان درآمد در یک ساعت است.

دلیل دیگر این رکورد، افزایش تراکنش‌های شبکه و پرداخت کارمزدی است که به استخراج کننده‌ها تعلق می‌گیرد. درآمد ماینرها از کارمزد تراکنش‌ها و پاداش‌های استخراج بلوک‌ها تشکیل می‌شود که بر اساس اطلاعات Clarkmoody درآمد حاصل از کارمزدها تقریبا ۱۳.۵٪ افزایش پیدا کرده است.

آیا با افزایش قیمت بیت کوین، درآمد ماینرها نیز بیشتر می‌شود؟

PlanB شخص معروفی که ارائه دهنده مدل انباشت به جریان است می‌گوید که قیمت بیت کوین تا ۲۸۸۰۰۰ دلار افزایش پیدا می‌کند. این مدل به میزان BTC موجود (انباشت) و میزان جدید استخراج شده (جریان) وابسته است و قیمت این ارز را با توجه به نادر بودن آن تخمین می‌زند. PlanB می‌گوید:

روند قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ ۲۰۲۰، بین روند آن در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ قرار دارد. من اهداف ۱۰۰هزار دلاری (S2F) و ۲۸۸ هزار دلار (S2FX) را اضافه کرده‌ام. این هدف‌ها میانگین قیمتی هستند بنابراین قیمت واقعی حول آنها نوسان خواهد کرد. اگر بازار صعودی ۲۰۲۱ روند سال ۲۰۱۷ را دنبال کند، به ۱۰۰۰۰۰ دلار و اگر روند سال ۲۰۱۳ را دنبال کند به ۲۸۸۰۰۰ دلار خواهد رسید.

هاوینگ بیت کوین مدل انباشت به جریان

در زمان نگارش این خبر قیمت هر واحد BTC معادل ۴۷۲۴۴ دلار است. اگر قیمت این ارز دیجیتال به ۶۰،۰۰۰ دلار نزدیک شود، ارزش بازار بیت کوین مرز ۱ تریلیون دلار را رد خواهد کرد.

تحلیل‌گران می‌گویند که در حدود قیمت ۵۶۰۰۰ دلار یک حجم عظیمی از قراردادهای آپشن قرار دارد. بنابراین احتمال افزایش قیمت آن در نیمه اول سال ۲۰۲۱ از ۵۳۰۰۰ تا ۵۶۰۰۰ دلار وجود دارد.

لکس موسکفسکی محقق ارزهای دیجیتال در این باره می‌گوید:

هر سازمان، شرکت یا شخصی که در هر صندوقی شامل سهام تسلا سرمایه‌گذاری کرده است، عملا بیت کوین نیز هولد کرده است. بیایید به وارن بافت و بانک ملی سوئیس خوشامد بگوییم. در تسلا سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ پس شما هم روی BTC سرمایه گذاری کرده‌اید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا