بازارهای خارجی

افت قیمت نفت به دنبال تعویق در نشست اوپک پلاس

 از آنجا که امارات متحده عربی از برنامه بازگرداندن ۲میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال جاری به بازار امتناع کرد، و باعث به تعویق افتادن نشست گروه اوپک پلاس در خصوص سیاست‌های تولید شد، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا پس از جهش ۲.۴درصدی در روز پنجشنبه که باعث شد قیمت این شاخص به بالاترین سطح آن از اکتبر ۲۰۱۸ صعود کند، امروز ۱۰سنت کاهش یافت و به ۷۵دلار و ۱۳سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام برنت به دنبال رشد ۱.۶درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، امروز با ۷سنت افت، به قیمت ۷۵دلار و ۷۷سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو شاخص، به دلیل طرحی که محتاطانه‌تر از آنچه سرمایه‌گذاران انتظار داشتند، از سوی سازمان کشورهای نفتی و متحدان آن، با حمایت عربستان سعودی و روسیه، روز پنجشنبه رشد قابل توجهی را تجربه کرد. طرح پیشنهادی این بود که اوپک پلاس از ماه آگوست تا دسامبر ۲۰۲۱، ۴۰۰هزار بشکه در روز به بازار اضافه کند.

پس از آنکه این طرح با مقاومت از سوی امارات و اوپک پلاس مواجه شد و جلسه وزرا را به روز جمعه موکول کرد، قیمت‌ها نیز عقب‌نشینی کرد.

استراتژیست‌های کالاهای ING در یادداشتی اذعان داشتند: “عدم دستیابی به توافق می‌تواند به معنای ادامه داشتن تولید این گروه با سطح فعلی باشد و این بدان معنی است که بازار حتی سریع‌تر با کمبود مواجه می‌شود.”

ING اظهار کرد، با این حال، اگر محدودیت‌های موجود تمدید شود، برخی از تولیدکنندگان اوپک پلاس ممکن است تمایل کمتری به پایبند باقی ماندن بر برنامه سهمیه‌بندی خود داشته باشند که در نتیجه منجر به افزایش عرضه خواهد شد.

از آنجا که پالایشگاه‌ها فعالیت خود را برای تامین تقاضای بنزین افزایش می‌دهند که باعث کمبود در بازار نفت خام آمریکا شده، قرارداد وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در مسیر دستیابی به سود هفتگی ۱.۶درصدی قرار گرفت، در حالی که تولید نفت شیل ایالات متحده با همین سرعت افزایش پیدا نکرده است.

از طرفی، برنت در مسیر افت ۰.۵درصدی هفتگی قرار گرفت که نشان‌دهنده نگرانی در خصوص تقاضای سوخت در بخش‌هایی از آسیا به دلیل افزایش چشمگیر موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا است.

تحلیلگران سیتی اذعان داشتند از آنجا که پیش‌بینی می‌شود تولید نفت ایالات متحده در پایان سال ۲۰۲۱ افزایش یابد و رشد بیشتری را در سال ۲۰۲۲ تجربه کند، انتظار ندارند وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به قیمت برنت برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا