اقتصادی

عقب نشینی فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار آمریکا

بخشی از کاهش قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها ناشی از افزایش شاخص دلار آمریکا و دستیابی به بالاترین سطح دو و نیم ماهه آن همزمان با افزایش بازده اوراق قرضه ارزیابی شده است. نمودارهای فنی کوتاه مدت بیانگر روند نزولی و کاهش ریسک گریزی در آغاز نیمه دوم سال ۲۰۲۱ هستند که عاملی منفی در بازار فلزات گرانبها محسوب می‌شود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آگوست با ۰.۵۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۷۰.۹۰ و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۳۴ دلار کاهش به قیمت ۲۶.۰۶ دلار معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند، در ایالات متحده آمریکا هم هر سه شاخص اصلی روند صعودی خود را ادامه دادند، با این وجود روند آرام معاملات تابستانی همچنان ادامه دارد که تحلیل‌گران آن را ناشی از عدم وقوع اتفاقات مهم ژئوپلتیک و در نتیجه آن دیدگاه خوش نگرانه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بازارها ارزیابی کرده‌اند. به نظر می‌رسد معامله‌گران در شرایط فعلی توجه چندانی به نوع دلتای ویروس کرونا که تعدادی از کشورهای جهان به خصوص در آسیا به سختی با آن درگیر هستند، ندارند. 

معامله‌گران در معاملات خود همچنان نگاهی به گزارش اشتغال ایالات متحده که قرار است صبح جمعه به وقت ایالات متحده منتشر شود، دارند که می‌توان گفت مهمترین داده اقتصادی است که در ماه جاری منتشر خواهد شد. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تعداد کل لیست حقوق و مزایای غیرکشاورزی به ۷۰۰ هزار مورد برسد که افزایش قابل توجهی نسبت به ۵۵۹ هزار مورد ماه می خواهد داشت. همچنین نرخ بیکاری ماه ژوئن ۵.۶ درصد در مقابل ۵.۸ درصد ماه می برآورد شده است.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت و به بالاترین سطح دو و نیم ماهه خود رسید. معاملات آتی نفت خام نیمکس نیز با ادامه روند افزایشی به قیمت ۷۵.۰۵ دلار در هر بشکه معامله شد و در میانه معاملات روز حتی بار دیگر بالاترین سطح قیمت دو سال و نیم گذشته را فتح کرد و هر بشکه نفت خام حدود ۷۶.۲۲ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۵ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی قیمت چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه نمایان است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۳.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۹۱ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۶۵.۹۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۵۰.۱۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی قیمت پنج هفته‌ای همچنان در نمودارهای میله‌ای روزانه برقرار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۵۲۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۶.۷۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۲۶ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی کمترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس قرار گرفته است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا