بازارهای خارجی

رشد مجدد قیمت نفت با کاهش ذخایر آمریکا

به گزارش رویترز، پس از کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده که تاییدی برای چشم‌انداز قوی تقاضای سوخت بود، و همچنین تردید برای افزایش زودهنگام عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت روز پنجشنبه، برای دومین جلسه معاملاتی متوالی افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از رشد ۰.۵درصدی روز گذشته، ۳۰سنت معادل ۰.۴درصد افزایش یافت و به ۷۵دلار و ۴۹سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال افزایش ۰.۳درصدی در روز چهارشنبه، امروز ۳۱سنت معادل ۰.۴درصد رشد را تجربه کرد و به قیمت ۷۳دلار و ۳۹سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد کارگزاری OANDA در گزارشی گفت که هر دو شاخص روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۸ رسیده‌اند؛ اما در اواخر جلسه معاملاتی مقداری از سود خود را از دست دادند. قیمت‌ها روز پنجشنبه در بازارهای آسیایی رشد خود را از سر گرفتند.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، موجودی ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ژوئن، با ۷.۶میلیون بشکه کاهش، به ۴۵۹.۱میلیون بشکه رسید که کمترین میزان آن از مارس ۲۰۲۰ است. این افت تقریبا دو برابر میزانی بود که تحلیلگران انتظار داشتند (۳.۹میلیون بشکه).

ذخایر بنزین ایالات متحده نیز در این هفته ۲.۹میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش ۸۳۳هزار بشکه را داشتند.

تتسو اموری، مدیرعامل شرکت Emori Fund Management اذعان داشت: “از آنجا که نه تنها ذخایر نفت خام، بلکه ذخایر بنزین نیز کاهش یافت، که نشان‌ می‌دهد تقاضا قابل توجه و عرضه محدود است، این داده‌ها امیدوارکننده بود.”

وی افزود: “انتظار می‌رود قیمت نفت برای مدتی در محدوده بالای فعلی باقی بماند؛ مگر اینکه اوپک پلاس در هفته آینده تصمیم بگیرد تولید خود را برای ماه آگوست و پس از آن بیش از حد انتظار افزایش دهد.”

دو منبع اوپک پلاس روز سه‌شنبه اظهار کردند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) که در تاریخ ۱جولای جلسه برگزار خواهند کرد، در خصوص کاهش بیشتر محدودیت‌های تولید خود از ماه آگوست مذاکراتی داشته‌اند، اما هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

برنت، با پشتیبانی محدودیت‌های عرضه از سوی اوپک پلاس و همچنین بازیابی تقاضا در میان کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹، در سال جاری رشدی بیش از ۴۵درصد را تجربه کرده و از طرفی برخی مدیران صنعتی انتظار دارند که قیمت این شاخص نفتی به ۱۰۰دلار در هر بشکه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ افزایش یابد.

از طرفی، ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده موافقت کرده همه تحریم‌های نفت و کشتیرانی ایران را لغو کند، اما واشنگتن در خصوص مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت: “تا زمانی که درباره همه‌ چیز موافقت نشود، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.”

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل اوراق بهادار نیسان اظهار کرد: “ممکن است پیش از نشست گروه اوپک پلاس شاهد اصلاح قیمتی کوتاه مدت باشیم، اما به دلیل تعادل عرضه و تقاضا، روند بازار همچنان صعودی خواهد بود.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا