بازارهای داخلی

ارزش یک و هفت دهم میلیارد دلاری تولیدات پتروشیمی‌های متانولی

 علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  درباره میزان منطقی بودن اعطای یارانه سوخت به پتروشیمی‌های متانولی و روی آوردن آنها به خام فروشی محصولاتشان گفت: یکی از مشکلات کشور که عمدتاً در زمینه منابع با آن روبرو هستیم این است که ما عمدتاً به سمت خام فروشی رفته‌ایم یا در اولین مرحله بعد از خام فروشی گرفتار شده‌ایم. به عنوان مثال در همین بحث پتروشیمی‌های متانولی اگر همین خوراک را صادر کنیم قطعا سودآوری بیشتری برای ما به نسبت پتروشیمی‌های متانولی و یا حتی مقداری بیشتر سود آوری دارد.

وی در ادامه بیان کرد: ۱ و هفت دهم میلیارد دلار ارزش تولیدات پتروشیمی‌های متانولی  در کشور است. ما اگر گاز یا همان خوراک اولیه متانولی‌ها را صادر می‌کردیم درآمد بیشتری داشتیم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: پتروشیمی‌های متانولی این گاز را دریافت می‌کنند و اقدام به تولید محصولی خام و سپس صادرات آن می‌کنند. اعطای این یارانه برای کشور هیچ آورده‌ای ندارد. ما باید به این سمت برویم که نه اینکه به آنها خوراک اعطا نکنیم ولی باید اقدامی انجام دهیم که پتروشیمی‌های متانولی به این سمت بروند که به سمت توسعه زنجیره ارزش خود روی بیاورند و ارزش افزوده از محل خوراکی که تحویل می‌گیرند را صادر کنند.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌های متانولی باید از سمت تولید همین متانول به سمت تولید پروپیلن و یا ترکیبات این چنینی بروند. این مسئله می‌تواند برای کشور ما ارزش افزوده و ارزآوری داشته باشد، در غیر این صورت اگر به این سمت برویم که خوراک پتروشیمی‌های متانولی را به صورت خیلی ارزان در اختیار آنها قرار دهیم و آنها محصولاتشان را به صورت خام صادر کنند هیچ نفعی برای ما ندارد.

عباسی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال در دنیا ۹۵ درصد کشت زعفران برای ایران است اما گردش مالی زعفران در دنیا بیش از ۵ تا ۱۰ درصد متعلق به ایران نیست، این زعفران را به سایر کشورها صادر می‌کنند و با تغییر بسته‌بندی و یا تولید ترکیباتی از آن، از این زعفران ارزش افزوده تولید می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: ما از این منابع خدادادی که در کشور داریم می‌توانیم ارزش افزوده زیادی به دست بیاوریم. ولی به دلیل اینکه خیلی حساسیتی به خام فروشی نداریم به صورت کاملاً راحت و آسان این محصولات را یا به صورت خام می‌فروشیم یا با حداقل فرآوری آن را به فروش می‌رسانیم.

عباسی در ادامه بیان کرد: ما با اینکه خوراک پتروشیمی‌های متانولی را تامین کنیم مشکلی نداریم ولی باید آورده‌ای هم برای کشور داشته باشد، متفاوت از آن چیزی که به آنها تحویل می‌دهیم نه اینکه کمتر از آن چیزی که به آنها تحویل می‌دهیم برایمان سودآوری داشته باشد و محلی برای درآمد عده‌ای و مجموعه خاصی باشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در این خصوص گزارشی تهیه کرده و بر اساس برآوردی که داشته، درصد قابل توجهی ارزش کاسته در قبال اعطای این یارانه به پتروشیمی‌های متانولی داشته‌ایم.

عباسی در ادامه افزود: با تکلیفی که برای پتروشیمی‌های متانولی تعیین می‌کنیم باید این رویه را اصلاح کنیم. می‌توانیم در برنامه هفتم اقداماتی انجام دهیم که این پتروشیمی‌های متانولی به سمتی بروند که محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه افزود: ما باید اعطای یارانه به پتروشیمی‌های متانولی را منوط به توسعه زنجیره ارزش کنیم و قطعاً این اقدام می‌تواند آنها را به سمت و سوی توسعه سوق دهد. اگر پتروشیمی‌های متانولی تکلیفی نداشته باشند راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کنند و راحت‌ترین راه همان خام فروشی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا