اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۳تیر

اگرچه بازار ارز طی دو روز ابتدای هفته مسیر نزولی پیش گرفته بود و قیمت دلار در ساعاتی از معاملات شنبه به ۲۳۵۰۰تومان هم رسید، اما با تخلیه هیجان انتخابات و انتشار برخی اخبار درمورد برجام روند بازار تحت تاثیر ورود خریداران جدید تغییر کرد و اسکناس آمریکایی تا روز سه‌شنبه دوباره کانال ۲۴هزار تومان را پس گرفت و قیمت آن به ۲۴۳۵۰تومان افزایش یافت.

این روند که نتیجه بازی نوسان‌گیران برای افزایش قیمت دلار به سطح مقاومتی بعدی یعنی ۲۴۵۰۰تومان بود با تکنیک غیرمنتظره بازارساز مواجه شد؛ درحالیکه انتظار می‌رفت بازارساز مثل گذشته با پایین نگه داشتن نرخ ارز سیگنال کاهشی به بازار بدهد اما این بار با نزدیک کردن قیمت دلار صرافی‌ملی به مرز ۲۴هزار تومان و کاهش فاصله با بازار آزاد به مقابله با نوسان‌گیران پرداخت.

این موضوع باعث نگرانی خریداران و عقب‌نشینی دلار پشت‌خطی به محدوده ۲۴۱۰۰ تا ۲۴۱۵۰تومان شد زیرا فعالان بازار ارز احتمال دادند که بازارساز با این اقدام قصد دارد اعتماد خریداران را به روند صعودی دلار جلب کرده تا بعد از آن با افزایش حجم عرضه دست نوسان‌گیران را در پوست گردو بگذارد.

در نتیجه جو روانی پیش آمده، دلار بازار نقدی امروز را با قیمت ۲۴۱۷۰تومان یعنی پایین‌تر از سطح مورد انتظار معامله‌گران افزایشی شروع کرد، اما در ادامه روز طی ساعاتی زور خریداران بیشتر شد و دلار دوباره به ۲۴۲۵۰تومان رسید؛ البته تا ساعت انتشار این خبر دلار مجددا به قیمت ۲۴۱۸۰تومان بازگشته که این نوسان قیمت در مرز حساس نشان‌دهنده کشمکش بازارساز و نوسان‌گیران است.

حالا درصورتی که طی روزهای آینده خریداران بی‌مهابا به بازار ورود کنند و بازارساز قادر به مقابله با آن‌ها نباشد دلار به رقم‌های بالاتری سوق پیدا خواهد کرد و چنانچه پیش‌بینی افزایش حجم عرضه محقق شود، سناریو کاهش غیرمنتظره قیمت دلار و زیان یک شبه نوسان‌گیران تکرار خواهد شد.

اما در این میان مساله مهم معامله‌گران برای اقدام به خرید یا فروش، ادامه‌دار شدن مذاکرات برجامی تا دور هفتم است که باعث تشدید بلاتکلیفی بازار شده؛ از آنجا که بسیاری از مسئولان احتمال توافق در دور بعدی مذاکرات را می‌دهند، ورود بی‌مهابای خریداران به بازار چندان محتمل نیست.

بنابراین با توجه به اینکه شرایط حساس شده و دلار به هر خبری واکنش شدید نشان می‌دهد، ورود خریداران جدید به بازار در این مدت ریسک بالایی دارد و معامله‌گران قدیمی هم احتیاط شدیدی در پیش گرفته‌‌اند و عمدتا به سود‌‌های اندک یک روزه بسنده خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا