سیاسی

پوتین به قراردادها احترام بگذارد و الا آماده واکنش هستیم!

 به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، گازپروم غول انرژی دولتی روسیه، روز جمعه با اشاره به نیاز به تعمیرات بیشتر، از توقف نامحدود جریان گاز به اروپا از طریق خط لوله گاز نورداستریم ۱ خبر داد.

این حرکت پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته به دلیل «قطع تعمیر و نگهداری»‌ برنامه‌ریزی شده که انتظار می‌رفت تا سوم سپتامبر ادامه داشته باشد، عرضه متوقف شده بود.

پائولو جنتیلونی کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا در این باره عنوان کرد: ما انتظار داریم روسیه به قراردادهایی که دارد احترام بگذارد اما حتی اگر تسلیحات انرژی در پاسخ به تصمیمات ما ادامه یا افزایش یابد، فکر می‌کنم اتحادیه اروپا آماده واکنش است.

جنتیلونی در انجمن آمبروستی در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی تاکید کرد: البته، ما باید انرژی را ذخیره کنیم، باید انرژی را به اشتراک بگذاریم، سطح ذخیره سازی بالایی داریم و از تصمیمات پوتین نمی‌ترسیم.

وی بدون اشاره به اینکه دقیقا چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند، گفت: ما از پوتین خواستیم به قراردادها احترام بگذارد اما اگر چنین اتفاقی نیفتد ما هم آماده واکنش هستیم.

گازپروم در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام اعلام کرده که بازرسان این شرکت متوجه نشت نفت در خطوط لوله این شرکت شدند. این شرکت همچنین اعلام کرد: انتقال گاز به خط لوله گاز نورد استریم تا رفع مشکلات مربوط به عملکرد تجهیزات به طور کامل متوقف شده است.

توقف عرضه گاز پس از تابستانی از روابط پرنوسان میان روسیه و اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که جنگ در اوکراین ادامه دارد و روسیه به «تسلیحاتی» کردن گاز به همسایگان خود در تلاش برای تحت فشار قرار دادن بلوک برای لغو تحریم‌ها متهم شده است. با این وجود روسیه استفاده از انرژی را به عنوان سلاح رد می‌کند.

گازپروم بارها اعلام کرده است که تحریم‌ها مانع از حفظ و اجرای کارآمد خطوط لوله می‌شود و در حال حاضر جریان گاز از طریق خط لوله را به حدود ۲۰ درصد از ظرفیت کامل خود کاهش داده است.

تصمیم گازپروم ساعاتی پس از آن اتخاذ شد که گروه هفت قدرت اقتصادی با طرحی برای اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه در تلاش برای محدود کردن درآمدهای نفتی مسکو موافقت کردند.

توقف تمام عرضه گاز روسیه، اتحادیه اروپا را در آستانه پاییز و زمستان در تنگنا قرار می‌دهد.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال کاهش و حذف تدریجی واردات گاز روسیه بوده است. با این حال، در حالی که برای تامین منابع جایگزین تلاش می‌کند، تا حدودی به آن منابع وابسته است.

این بلوک پیشتر از همه اعضا خواسته است تا به طور داوطلبانه مصرف گاز خود را تا ۱۵ درصد در پاییز و در طول ماه‌های زمستان کاهش دهند تا کمبود عرضه را جبران کنند.

سناتور آمریکایی لیندسی گراهام نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی در انجمن آمبروستی عنوان کرد: در حالی که کمبودهای مورد انتظار انرژی در زمستان آینده «برای اروپا بسیار ناخوشایند است»، این «اولین باری نیست که اروپایی‌ها برای آزادی خود باید رنج ببرند.»

او گفت: این چیزی است که من به دوستان اروپایی‌ام می‌گویم که ما همراه با شما برای یافتن جایگزین‌هایی برای گاز روسیه تلاش خواهیم کرد و هر چقدر زودتر به مقصد موردنظر برسیم، جهان امن‌تر و اروپا باثبات‌تر خواهد بود. بزرگترین ضربه به ماشین جنگی پوتین، استقلال انرژی اروپا خواهد بود. روزی که به این استقلال دست یابیم، اروپا به شرایط سابق خود بازمی‌گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا